Torsdagsspelet 22 nov

001ro

Kvällens glada vinnare blev paret
Monica Jeppsson o Agneta Svensson
Stort Grattis till Er båda.

Det börjar gå mot slutet på säsongen
Det är viktigt att den eller de som inte skall vara med på avslutningen den 13 december  avbokar sig på lista på klubben eller via e-mail till mig. tambours@telia.com

Nedan följer en bricka med mycket kort i.  Bricka 8 denna kväll.    
Skärmklipp5
Mattias öppnade som Ö med 1 kl – Kent dubblade – pass Ted och jag bjöd 1 sp. Mattias hoppade till 3 ruter och Kent funderade en liten stund och bjöd 6 hj. Då kunde inte Ted hålla sig utan bjöd 7 klöver vilket gick till Kent som skickade i 7 hj.  Ibland är budgivning enkelt
Hans

3 kommentarer till Torsdagsspelet 22 nov

  1. bosse dubbel skriver:

    God f.m. Hans! Kul giv du presenterade.Bra bjudet av er båda,MEN! vad sysslade paren
    9-10-2 med,hade Ni konjak till kaffet? Paret nr.2 har fått hjärnsläpp 2kl.-2 när 7hj.ligger och väntar.Tråkigt för de båda,något har blivit väldigt tokigt i budgivningen(var det konjaken?)
    Nu var ju inte vi närvarande och kunde matcha Er alla,utan vi spelade seriematch i Lund mot
    Moritz PriBri och det var ingen höjdare precis vinst 17-13=oavgjort,jag betraktar detta som ett
    bakslag med den besättning vi har i laget.Tyvärr! BD

    Gilla

  2. Rolf skriver:

    Detta var vår första bricka. Jag hade handen med alla hjärterna. 1ru till höger och jag dubblar. Pass och partnern måste bjuda – det blir 1sp. Spader Dam är ett nyckelkort. Öppnaren passar. Nu vill jag bjuda kravbudet 2hj och hoppas att partnern bjuder 2sp. Fast jag har hört förr att ”man får passa på kravbud om man gör den bedömningen”.

    Efter 2sp hoppar jag nämligen till 4NT och partnern svarar naturligtvis 5ru (noll eller tre ess). Nu kan jag nämligen fråga efter trumfdam (partnern skall ju ta spader som trumf) med 5hj. Med spD (femte) skall han svara positivt 6sp varpå jag bjuder 7hj.

    Men jag hör redan att ”jag trodde att du trodde att jag hade tre ess så jag tyckte det var bäst att passa” på 5hj”. Så med en partner som säger så (i mitt huvud alltså) är det bäst att vräka iväg 6hj med en gång. Synd på så rara ärtor.

    Gilla

    • bosse dubbel skriver:

      Hej Rolf! ja det var en märklig budgivning och ett märligt svar av din partner,Du var ju på väg till 8 hjärter och så bjuder han 5 hj.oc då slammar Du till 6 hj.och inte 7 hj.som Du ville.Var partnern trött eller glömde han systemet?Sådana storslammar får man ju inte missa med Er spelkvalité,tråkigt ,men ni fick ju 11 points trots allt.Som jag tid.sagt slammar i Bjärred är sällsynta,och 1 par kom till utgång och 2 par kom inte merrän till ett
      delkontrakt!!!!!!!!!!!!!!!!Ja den bridgen är förunderlig! BD

      Gilla

Kommentera

