54/46 när krutröken lagts sig

imageBudgivning mot Jörgen och Jan brukar vara fight, de är ju gärna med och bjuder. Så var det verkligen igår i bricka 8 där V öppnade 1H varefter direkt följde 1S-2H-2S-3H-3S-4H-4S och det blev min(Ö) tur. Jag tyckte det var dags för lite variation så jag lade upp 5Kl för att låta Tord välja om vi skulle offra oss i Hj eller Kl. Tord valde 5H och Jörgen kontrade med 5S som Tord slutligen dubblade. Det blev 1 bet och medel. Sen jag läste om “lagen” gör jag alltid en koll 11sp+9hj=20 stick så egentligen borde ingen av oss bjuda på 5-trick, det jag skrivit om tidigare “5-över-5 never”. Det finns ju 21 stick denna gång då 5K(ÖV) och 4S(NS) går hem.
Tittar man på Ruters förslag till kontrakt ser man att 5SX är “optimalt”, kul att spela optimalt ibland och att det ger medel. Man kan också se att 5kl går hem (Folke och Anders), medan 5Hj är en bet, så våra motståndare offrade sig korrekt men mot fel kontrakt… 4 NS-par har landat i 5S. De ÖV-par som landat i 4H gick en bet medan de som bjudit 5H gick hem alla. Märklig sving-bricka med mycket action, var det lika dramatiskt vid de andra borden?
Undrar Rickard

4 kommentarer till 54/46 när krutröken lagts sig

  1. Rolf skriver:

    Nä Rickard, mot Bosse och Hans gick det lugnt och stilla 1hj – (1sp) – 4hj (Borg sitter ju Öst) – 4sp etc … Samma kontrakt alltså, färre bud.
    BridgeFacts ligger nere (Privatprotokoll) med DDSolver FUNKAR🙂

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      Trodde det var skakigt för att jag sitter på tåget, men just nu funkar det för mig. Fick konstiga Network-error på vissa av bilderna. Skumt?

      Gilla

  2. xlrocks skriver:

    Tufft med 4hj direkt. Jag som kom fram till att klöverfärgen var ett tveeggat svärd, värd antingen 6-7 stick eller i värsta fall ett. Tvingades Tord stjäla spader på bordet tappar han ju troligen ingången med HjD och då är ju klövern troligen värdelös. Det var dessa tankar jag hade när jag högg tag i 5Kl-lappen då jag tyckte det var ett bättre bud än 5Hj. Hur resonerade du, jag antar du satte ett högre värde på klöverna än jag?

    Gilla

    • Rolf skriver:

      Jag gissade att partnern hade minst 5 hjärter (annars har han ju en stark sangöppning i vårt system). Alternativet är hopp till 3kl men jag trodde att det skulle komma 4sp (Bosse satt ju Syd – jag känner till honom från Lomma). Bättre att hinna visa hjärterstödet. Precis som du bjöd jag sedan 5kl men vad hjälpte det.

      Gilla

Kommentera

