DD analys

Vi har skrivit en del om detta på sistone, och som de flesta har du säkert ställt dig frågan: “Vad ska det va bra till?”.  DD analys är att låta datorn med öppna kort räkna ut vad som “med bästa spelplan mot bästa försvar” kan åstadkommas i en giv. Det vi själva kan göra genom en titt på brickorna. Alla som försökt vet att det i en delkontraktsbricka inte är helt enkelt att räkna ut vilket som är bästa utspelet… Med DD Solver kan du genast se vilka konsekvenser dina olika val får på resultatet, ibland vad du väntar dig, ibland en överraskning:
imageMats och jag mötte Bo S och Rolf och hade hamnat 3 hjX som jag fick det tveksamma nöjet att försöka spela hem.
Syd valde H2 och man kan snabbt se att resultatet är –2 för alla utspel, så jag kunde snabbt lägga denna bricka till handlingarna, jag misskötte mig inte som spelförare, det var dömt från början – vi var helt enkelt i fel kontrakt.
Sen kan man enkelt direkt se om det utspel man valde var lyckosamt eller inte, Mats fick rätt att mitt val att mot 3NT spela ut kl5 från Kkn852 var sämsta val även om jag delade detta dåliga omdöme med tre andra personer, svag tröst men dock. Inte rätt denna gång. Annars tycker jag det är förvånande hur ofta det tycks vara egalt vilket utspel man väljer, resultatet enligt  DD Solver är oberoende av vad jag väljer, bara det inte är urkorkat som K från Kxx.
Vill du veta lite mer om DD Solver och dess användning kommer vi att beskriva och diskutera det på den nya analysbloggen Bridgegiv, där vi har en flik där vi beskriver hur du ska kunna installera och använda detta verktyg på din egen dator.
/Rickard

Kommentera

