Värsta dubbelbrickan i år.

image

image

8 av 13 dubblade bricka 18 igår, den värsta i år!
I våras duggade X-kortet tätare. Var det en skevsitsarnas kväll i går? Vid vårt bord gick det lugnt till, Öst öppnade med 1Ru varefter följde 1Sp-2Hj-p-3NT-ppp. Man kan ju bara i sitt stilla sinne undra hur det gick till vid de andra borden. Enligt DD-analysen är det optimala att ÖV spelar 5NT, vilket ingen hittade. S har ju bara 13mp. Vad hände egentligen? Undrar /Rickard

3 kommentarer till Värsta dubbelbrickan i år.

  1. bosse dubbel skriver:

    Hej Rickard! visst var det många svingade brickor o konstiga bud som gjordes i torsdags.Här
    skall du få svar på nämnda bricka 18.Vi mötte Lars-Erik A. och han öppnade med 1 ru,då tog
    jag tag i taktpinnen och bjöd 4spader pass runt efter viss tvekan av motst.ingen dubbling kom
    och jag lirade snyggt hem 4 sp. med 1 straff näst-topp på brickan.En sådan hand som jag hade finns bara ett bud 4 spader,vad skall motst.göra?kanske dubbla 5hj.ej hemma men kanske 5 ruter slinker hem,men 3NT går faktiskt hem med 1 alt.2 öv.trick.Hur som helst fick vi en bra rond mot LEA 39-9.Men hur i all världen kan man bjuda 1 sp.på 1 ru,ja då skall man inte ha några poäng alls med sådan budgivning.Svar tar jag gärna emot.BD

    Gilla

  2. Rolf skriver:

    Jo grabbarna Berne bjöd också 1sp. Men av en helt annan anledning; han VILLE spela ett dubblat spaderkontrakt. 1ru – 1sp – 2hj (underbud som visar mindre än 8hp) – pass – 2NT. Mitt bud som måste visa runt 18hp (annars passar jag ju). Då kunde Berne inte hålla sig längre utan bjöd 4sp. Partnern känner bara till de gröna lapparna och har inte hittat de röda än. Jag fick principdubbla för den där standardbeten.

    Gilla

  3. Anonym skriver:

    Budgivningen hos oss gick 1 ru – Inga bjöd 2 ruter – 2 hj – Leif tyckte inte han hade till något bud så bjöd jag 3 NT och därefter blev det 3 pass.
    /Hans

    Gilla

Kommentera

