Torsdagsspelet 1 nov

vinnare 003

Kvällens vinnare blev paret Lennart Hammarholm o Ulf Norman  Grattis

Själv hade jag och min partner en lyckad kväll trots att vi började med
följande bricka  som gav oss en stor 0:a
Skärmklipp1

På denna bricka öppnade jag som Nord  med 1 hj. Min partner bjöd sedan 2 NT. Den “gamle” räven Allan bjöd sedan 3 kl som väst varvid jag givitvis bjöd 4 hj. Efter det gick budet igen till Allan som bjöd 4 sp.
Nu kunde inte jag hålla mig mer utan tog fram X kortet. Jag har 14 hp och min partner har  11 hp. Det är bara att gratulera Allan o Bosse att de hittade 4 sp  Ensamma om det hela
Hans

Nästa vecka spelar vi 1:a  omg av KM

5 kommentarer till Torsdagsspelet 1 nov

  1. bosse dubbel skriver:

    Hej Hans! vi gjordee faktiskt 2 rejäla missar annars vinner vi nog på (75%) men vi fick istället
    hjälp på andra brickor så de jämnade ut sig.Betr.din komm.bricka vill jag nämna hur vi spelade.Vi mötte Lars P. o Göran L. min partner nord öppna med 1 hj.-pass-Jag stopp 4 hj.
    nu fick Lars P. inte fler möjligheter att hoppa in,vilken han nog skulle gjort.4 sp.hemma 5 kl
    hemma hos dem,men det gäller att stämma i bäcken och inte ge fi chans att komma in i budgivningen,det lönar sig för det mesta,speciellt då alla är i röd zon,i vit zon hade nog Lars P.agerat tror jag.BD

    Gilla

  2. Rolf skriver:

    Jag begär inta av partnern att hitta 4sp – däremot 5sp?! Jag tycker nämligen att efter 4hj borde Väst ha agerat. Vadå zoner – handen är så spelstark att ÖV kan ha en egen utgång. Eller få ett par bet – 4hj går väl hem nio gånger av tio. Nu kunde inte partnern bestämma sig för vilken svart färg att bjuda så det fick bli den vanliga gröna lappen.

    Men Väst borde visat sin tvåfärgshand med 4NT (för att sedan ta bort troliga 5ru med 5sp). Nu hade väl inte Väst fått bjuda 5kl därför att Nord bör bjuda 5hj och därvid blir det nog. Annars (om Öst fått priffa till klöver) bör Väst bjuda 5sp över fis kommande 5hj. Och det blir dubblat. Och Öst passar ju ty han tror ju att Väst har ruter + spader. Och 5sp går hem!

    Ett riktigt fyrverkeri. Bridge kan vara kul! Men man måste våga tända luntan …

    Gilla

  3. bosse dubbel skriver:

    Hej Rolf! ja jag hade ju redan komm.denna giv där jag lirade 5hj=som flera andra också gjort.
    Men jag vill bara påvisa att bjuder man inte som jag på 1 ru och direkt hoppar till 4 hj.ja då är brickan ganska säkert förlorad om man möter ett vaket och rutinerat par.(vi mötte Lars-Erik?)
    Nu var alla i röd zon och JUST därför skall man bjuda som jag gjorde o flera andra.Jag väntar gärna på din komm.på detta självklara bud av mig och som säkert Du också hade gjort.eller? BD

    Gilla

    • Rolf skriver:

      Nja BosseD, jag hade nog gjort bort mig. Jag anser nämligen att Syd har en öppningshand med hjärterstöd, med andra ord en Stenbergare. Fast 2NT visar en jämn hand så det hade blivit ett Splinterbud = 4kl = singelklöver. Sedan vet jag inte vad som hänt.
      Väst hade väl bjudit 4sp och Nord hade kanske essfrågat och Öst hade då klämt i med 5sp. Det är ju risken när man söker slam och inte med 4hj direkt spärrar bort samtliga vid bordet.

      Gilla

      • bosse dubbel skriver:

        Hej Rolf! Inte hade du gjort bort dig!? Vi har ingen slam och ej 3 sang helller enbart 5hj.
        risken är jättestor att vi losar kontraktet 5 kl.alt.5sp och då blir där inte många points
        i bägaren.Varför jag bjöd direkt 4 hj berodde på att jag hade inte till Stenbergs 2NT och för att slippa fjantiga inkliv m.m..så brassar man ut kontraktet direkt.Har NU partnern bättre kort ja då får hon essfråga och så stannar man i 5 hj.DET HADE DU KLARAT LÄTT.BD

        Gilla

Kommentera

