Vad är rätt bud – kan man förmedla en tanke?

imageTord och jag kände oss ganska konfidenta, att vi låg på 65% visste vi dock inte när vi landade vid hörnbordet… Jag satt och tittade på följande kort och såg följande bud på bordet: 2Ru(BoD)-X-p och det var min tur att fiska upp en budlapp. 2Ru var en svag två-öppning enligt kortet. Vad skulle jag då bjuda? 2Hj, 3Kl eller 3Hj var de alternativ jag såg som möjliga. 2Hj kändes som “härmed är jag nödd och tvungen”, dvs inga tilläggsvärden, 3Hj kändes som att allt budutrymme försvann. Jag fastnade till slut för 3Kl som jag tyckte gav sken av viss styrka, men ändå gav utrymme för undersökning under 3NT. Vi landade dock fel i 5Kl och 0%, vilket kanske gav BosseD en gås, sånt får man ta Ler!
Vad hade du bjudit i den situationen?
Undrar Rickard

9 kommentarer till Vad är rätt bud – kan man förmedla en tanke?

  1. bosse dubbel skriver:

    Hej xl-rocks! Du ser 100% på ditt bud 3hj.Lita på BD han har rätt mellan varven.Gåsen hängde bara delvis på våra brickor mot Er,men visst hjälpte det oss mot gåsen,vi låg sist
    innan kaffet enl.Magnus och då fick vi börja slipa om våra skridskor och då fick Ni 2 blindskär
    mot oss.Sorry,men vi behövde dessa points för att nå målet.BD

    Gilla

  2. Rolf skriver:

    Jag hade bjudit 3ru – så får partnern fundera istället.

    Gilla

  3. bosse dubbel skriver:

    God morgon Rolf! 3 ruter?det kan väl inte vara rätt(jag vet du menar,har partnern ru håll
    bjud 3NT.NÄ här skall man bjuda 3 hj.med de korten Rickard hade,jag är obeviklig.Eller vad tycker du?BD

    Gilla

  4. Rolf skriver:

    Tänk att man inte kan komma åt brickan i BridgeFacts om man inte spelat den kvällen. Vem vill logga på sig som Rickard alltså. Och hur gör man om han är i Lissabon?

    Vadå fråga efter ruterhåll? Har BosseD öppnat med 2ru har partnern nog inte dubbelhåll. Jag ber honom mer specifikt upplysa om sin fördelning. Nu bjuder ju partnern 3hj varpå jag lägger på till utgång. Skulle han bjuda 3sp har han antingen en femma där eller bara fyra med trekortshjärter Vad vet jag – jag höjer ändå! Ruterstölderna tas ju på den korta handen. Risken – vid all spärröppning – är att trumfen sitter väldans snett.

    Jag bjuder ALDRIG klöver på tianfemte. Klövern får partnern – utan fyrkorts högfärg och trots det utan dubbelhåll i ruter – i så fall introducera …

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      Jag insåg rätt snart att jag gjorde fel, och era synpunkter har definitivt förstärkt den känslan. Jag är också ganska övertygad om att risken att jag gör om samma misstag har minskat drastiskt.
      Så jag vill tacka både Rolf och Bosse för ert engagemang att bjuda på era kunskaper och erfarenheter, jag tror att ert generösa synsätt är en av de främsta förklaringarna till att A-gruppen tappar mark. Om fler i den gruppen blir lika generösa är snart resten av gänget ikapp.
      Rickard

      Gilla

      • bosse dubbel skriver:

        Hej Rickard! ja det är helt rätt,tanken med bloggen och givar som man ställer frågor om kommer fram i ljuset och får en dialog med många av de rutinerade spelarna,så tror jag att gapet som Du nämnde minskar och det blir bättre bridge överlag på klubben,med bättre motstånd från de mindre rutinerade som då kanske vågar lite mer i bud o spelföring.Detta var ju syftet som Du startade upp med Rolf och delvis jag för att bridgen
        skulle blir spännande om man fick lite hjälp från den andra sidan och vi ställer gärna upp och gärna fler av de erfarna pöjkarna(gubbarna).BD

        Gilla

    • bosse dubbel skriver:

      Hej Rolf! jag förstår din intuition att det är krav bud till partnern.Men varför krångla med konventionerna när man har ett utmärkt bud 3hj.passar inte detta och partnern har spader
      ja då kan man väl bjuda klöver i bästa fall,ruterkontroll går ju ej med spärren 3 ru.Jag håller med dig att jag hade inte bjudit 3klöver på partnerns dubbling,den är alldeles för honnörsvag,så där är vi helt överrens.Kul att sådana bud o brickor kommer upp på bloggen som en lärdom för oss alla.BD

      Gilla

      • Rolf skriver:

        Min fråga är bara BosseD – vad hade du bjudit med en femma i hjärter? Och hur vet partnern i så fall att han skall lägga på med trekortsstöd? Som Nord hade jag svarat på 3ru med 4ru om jag hade haft båda högfärgerna; var god välj.

        Gilla

  5. bosse dubbel skriver:

    Hej Rolf! Du skall få svar här.På mina svaga 2ru skall Tord bjuda 2 hj.om han har 5 korts färg
    annars får han dubbla alt.bjuda 3 ru,men då krävs det att han har dxxx i ruter.Rickard bjuder
    då 3 hj.och svaret blir då 4 hj.=eller +1 som en del hade gjort.Betr.ditt svar på denna budgivning är säkert helt ok,men då krävs det att man har rutin och samspel som skall funka.
    Mitt svaga 2ru öppning satte myror i huvudet på Rickard och de slutade budgivningen så här:
    Syd 3 klöver-Nord 5 klöver pass runt och 2 straff=0 och jag fick på hj.dam-sp.dam.ru ess och min partner kl.dam=-2 straff, Rickard satte alla korten fel,då han förmodade att jag hade 6 ruter och
    inga sidostick,men se det var fel.Rätt kontrakt 4 hj.punkt slut.Du Rolf, hade säkert hittat på något annat med din partner eftersom ni har samspelet efter så många år tillsammans.BD

    Gilla

Kommentera

