Tänk först–spela sedan/Lars-Erik

SkärmklippDD

Frågan är om detta är en slammbricka och hur man på säkraste sätt spelar hem kontraktet.
Denna bricka spelades på Örestads Bridge i onsdags.  Med öppna kort ser man att budet är 5 sp men Gunnel o jag bjöd 6 sp.
Jag fick ut hj5 och då skall det vara 13 stick men lite slarv gjorde att jag fick en straff.
Utan att grubbla för mycket tog jag för hj ess 2 spader spel och en hj stöld för att fortsätta till handen med  Ru till K och där tog det roliga slut stöld och vända i klöver.
Med hj ut skall jag spela hem den i 7 sp om inte spaderna sitter sämre än 3-1 och att den som har kl E har 4 ruter eller fler.
Jag skulle spelat efter  hj ess sp D till K. Hj kn till stöld med Sp ess Sp 10 till kn och därefter Sp 8 och alla spader. Nu återstår 4 kort på bordet-4 rute(klöverna har sakats på  spader) På hand finns nu Ru K o 10 samt kl D oX. Öst kan inte hålla både ruter och klE
Så skulle det spelat om man hade tänkt efter före. Men allting är lätt med öppna kort.
Lars-Erik/Hans (som spelade ut hj5)

En kommentar till Tänk först–spela sedan/Lars-Erik

  1. Rolf skriver:

    För att få ihop 13 spel måste rutern sitta 3-3 (runt 30%) eller att den som har fler ruter även har klE (en låg sannolikhet). I fyrmanna gäller det att på säkraste sätt spela hem bjudna kontrakt och bara ta resultatmässigt marginella övertrick när de är ”helt gratis”.

    Helt klart skall man därför genast gå på trumfen. NÄR sp9 direkt faller kan man ta den där tilläggschansen med KLE + ruterlängd och stjäla en hjärter. Annars får man nöja sig med att bara trumfa ut och ge bort för klE om rutern inte satt jämnt.

    Jag hade personligen tagit mina tolv spel och sparat lite huvudkrut till kommande brickor. En vädjan till Hans; försök förstora dina bilder INNAN du klipper in dem.

    Gilla

Kommentera

