Utspel mot 3NT – igen

image

Vi var upp mot klubbens “Rookies”, Bengtarna. Vi hade inte mycket ammunition så de bjöd och landade i 3NT ostört. Rätt kontrakt då nio par landat där. Jag fick “äran” att spela ut så jag tyckte kl8 var bra… Tord borde väl ha kn eller K.. Det blev till slut +1 och 29% till oss.
Körde in given i DD Solver där man enkelt kan se att vill man ha bet ska  man spela en röd hacka. Att spela ut träkarlens färg har man ju hört, men att dra för Ess tredje är ju ett spännande utspel.
Att angripa hj och ru innebär att man attackerar  deras kommunikation, vilket möjliggör straffen. De hade ju bjudit många färger, är det en strategi mot sådana NT-kontrakt? 
Undrar Rickard

En kommentar till Utspel mot 3NT – igen

  1. Rolf skriver:

    Vi spelade inte bricka 15 så jag kan påstå vad som helst. Säg att Bengtarnas budgivningen gick 1sp – 2ru – 3NT. (Underligt att Rickard undanhåller oss budgivningen – som om den inte hade någon betydelse för utspelet).
    Mot en STARK spelförare drar jag inte i partävling. Och Nord måste ju ha sina 16hp. Jag har redan gett min beskärda del av favörer. Spader spelar nog ingen ut så en röd färg återstår. Ruter är mer risk för tempoförlust än hjärter så det får bli en hjärterhacka.
    I fyrmanna skall man ju BETA kontraktet och då måste man dra i klöver – även om det var fel denna gång.

    Gilla

Kommentera

