2012-09-27 En helt välförtjänt botten / Rolf

 image 

Tydligen har Rickard kommit
ur internetskuggan och uppdaterat BridgeFacts.
Jag lovade i varje fall att försöka men gick bet på uppgiften.
Så jag körde istället med DDsolver (ett program man måste ladda ner på sin PC).
Jag kopierade bricka 30 från Resultat och mellanlandade i Anteckningar för att byta ut E/D/Kn till A/Q/J. Även om DDsolver är skrivet av en svensk gäller minsann internationella beteckningar.

Men King är Kung överallt.

 

Britt-Marie satt Öst och öppnade med 1ru. Redan här grundlade hon en toppbricka. Jag hade också öppnat så. Faktiskt kräver min partner just i detta läge en femkorts högfärg i öppning eftersom han avskyr att gissa längden efter mitt – kommande – oekonomiska sanghopp. Flera Öst hade öppnat med 1sp och då blev det vanligen pass runt – inget bra kontrakt ju.

Carin har till svaret 1hj med sina 5hp och singelspader. Jag begrep inte bättre än att kliva in med 1sp. Ingen särskilt bra färg men man måste ju konkurrera … Det är faktiskt så att det optimala resultatet är framräknat tillimagevilket bara visar hur DöDumt just denna gren är (men analysen av spelet är intressant).

Britt-Marie hoppade naturligtvis till 2NT. Och nu avslutade Carin toppbygget genom att passa. Många hade kommit för högt på denna bricka 30. Jag menar att kontraktet är det optimala. Visserligen går 2NT bet om partnern hittar kl9 i utspel – men det är ju helt omöjligt efter mitt inkliv. Hans spelade ut spE och då är det – enligt DDsolver – kört. Öst tar åtta stick.

I ett färgkontrakt hade sp2 från mig indikerat klövervända men nu hade partnern tytt det som en högmarkering. Så jag fick stopp på spadervändan med en lågmarkering och fick istället en kämpig rutervända. Jag menade att budgivningen tydde på bra håll hos Öst, typ KDx eller KJx. I detta läge bör partnern INTE spela ut spE utan sin lägsta spader. Visserligen fick Öst nu bara ett spaderspel men vi fick också bara ett spaderspel. Vad säger DDsolver om sp5 i utspel?

Nä, fortfarande åtta spel till Ö-V. Jobbig analys det här. Jag som försökte hitta ETT FEL begånget av Hans under torsdagskvällen. Han hade säkert hittat klöver ut om jag inte bjudit 1sp Ler

Kommentera

