2012-09-20 / Rolf

imageVarför skall det vara så svårt att lära sig följande;
på svitade händer är det bättre att välja den längsta färgen som trumf eftersom den kortare trumffärgen vanligen tar slut innan den längre färgen är rest. 
Slutbudet skall vara 4hj på bricka 36 och INTE 4sp (som jag valde). Jag ser ju efterhand att det är fem trick i 4hj och måste därför spela lite brant i 4sp. Vilket inte alls fungerade med 4-1-sitsen. Rättvis botten!
image

 
 

Evig sanning således;  välj 6 – 2 framför 5 – 3 med fördelningen 5-6-1-1.

Lite plåster på såret fick jag när partnern gjorde samma typ av fel på bricka 6. Budgivning 2ru (multi) – 2hj – 3kl – pass. Lars Göran bör istället bjuda om sin sexkorts ruterfärg. 3ru går hem medan klövern tar slut i 3kl (en bet).

8 kommentarer till 2012-09-20 / Rolf

  1. xlrocks skriver:

    Hm?? Vi som inte kan så mycket tar ju ibland datorn till hjälp… DD-analysen på bricka 6 säger att både 3Sp och 3Kl är spelbara kontrakt, men att bara 2Ru duger.. Så 3Kl är hemma medan 3Ru går en bet??
    På bricka 36 är datorn och du överens…
    Mycket mager multi 54??? -Inte försvåra för partnern, möjligtvis i tredje hand?? Kan man göra så? /Rickard

    Gilla

    • Rolf skriver:

      Jag vill gärna Rickard att du också berättar hur DD spelar hem 3kl med hjärter ut. Jag tror mer på Lars Göran än på DöDumt (än så länge).
      Avseende 3ru tror jag, när ingen bjudit klöver, att Nord spelar ut klöver. Då måste Nord stjäla den tredje klöver med ru6, vända med hj till Syds ess som vänder med trumf. Problemet är bara att Nord åker in på ruD och är inpetad. Väst förlorar 2hj- och 2ru-stick. Kom inte och säg att Nord spelar ut hjärter eller ruter som DD säkert tycker eftersom DD ser alla korten …

      3sp är naturligtvis kanon när spadern sitter 3-3 men hur kan man komma dit???
      Förstår inte vad du menar med den sista kommentaren ”mager multi 5-4”?

      Gilla

      • xlrocks skriver:

        OK, det var V som öppnade 2ru, dvs budgivningen inleddes med två pass. Glöm det.

        Gilla

      • Rolf skriver:

        OK xlrocks, avseende DD sa du A nu vill vi höra B: hur spelar DD hem 3kl med hj ut? Finns det ingen förklaring att få från datorn? Jag vill gärna upplysa Lars Göran om eventuella tillkortakommanden.

        Gilla

      • Rolf skriver:

        Förlåt, min 3ru-analys här uppe är helt fel. Väst kommer aldrig åt att stjäla klöver. Jag har laddat ner den där DoubleDummySolver och inser att den inte är så DöDum. 3ru är bet medan 3kl inte kan betas!!! Jag skall genast meddela Lars Göran. Han sitter och spelar ner strökontrakt …i och för sig efter kl22. Om ni går in på bridgegiv.wordpress.com lägger jag ut valda delar av DD-analysen där.

        Gilla

  2. Anonym skriver:

    Hej
    Menar du med bättre 6-2 än 5-3 och hur vet man det:
    Hos oss gick budgivningen 1 kl – 1 hj – 1 NT – 2 sp – 2 NT – 3 sp – 4 sp-
    Skulle jag förnekat spaderfärgen?
    Hans

    Gilla

    • Rolf skriver:

      Ja Hans, jag bjöd ungefär likadant (1 svag NT – 2ru – 2hj – 3sp – 3NT – 4sp). I och med att partnern tydligt visar en jämn hand med dubbel hjärter borde vi valt hjärtern med 6-2 som trumf. Spadern tog ju slut med klöver ut …

      Gilla

  3. Anonym skriver:

    Varför blanda in spadern? 1kl – 1hj – 1nt – 4hj, måste väl vara det enkla och raka.
    Magnus

    Gilla

Kommentera

