Snygg blåsning eller bluffbud? Se upp!

imageFör en gång skull blev det bara en nolla för oss i kväll, men viken praktnolla. Efter paus landade vi i bricka 1 mot två listiga kvinnor. Jag (N) öppnade med 1Sp och min partner svarade 2Hj varpå V går in i handlingen med 3kl!! Mitt givna 2Sp rök all världens väg så jag passade för att visa min minimala öppningshand. Syd lade upp 3Sp och jag skulle avgöra… Var det ett konkurrensbud eller var det en mycket seriös invit? Vad hade V för sitt bud?? Jag kunde inte i min vildaste fantasi tro att budet var avgivet på knappa 7hp, så jag lade upp den gröna lappen! Tord å sin sida kunde ju inte veta om jag hade en femma i spader, så han provade med 3Sp för att jag skulle välja 3NT eller 4Sp. Vi var det enda paret som inte bjöd 4Sp, så därför fick vi nollan. Som sagt varning för friska inkliv – signaturen är AE/LS. DD-analysen ger att det finns 3 dubblade bet att hämta mot 3kl och ensamtopp! Så nästa gång dyker det röda kortet upp… Var det någon annan som skötte det bättre än jag?
/ Undrar Rickard

12 kommentarer till Snygg blåsning eller bluffbud? Se upp!

  1. bosse dubbel skriver:

    Hej Rickard! vi spelade denna bricka och jämn hemgång,skall vara +1 alt.+2.min partner var
    på stridshumör redan från start och missade möjligheten att göra extra trick.Varför krånglade ni till det,4sp.är ju lägg med övertrick.Tord skall bjuda stenbergs 2NT sedan är ni i rätt kontrakt.Ni har väl 5 korts öppning i HF?ja då är det inga problem att hitta utgången i 4 sp.
    Gläds åt 2 toppar mot oss som plåster på såret.mvh BD

    Gilla

  2. bosse dubbel skriver:

    Hej igen! sorry Rickard det var inte vi som spelade utan våra FI,här hade vi ett bra motspel
    som gjorde att de missade övertrick.Ber om ursäkt för fadäsen,men kan bara beklaga att ni kom fel i budgivningen.BD

    Gilla

  3. Anonym skriver:

    Hej lagkamrater! Kanske vore MOD (maximun overcall dbl), ett alternativ här. Då hade Tord dubblat för att visa invitstyrka. 3 spader hade varit spärr. Jag skriver kanske, då det inte är en idealsituation för MOD, eftersom motståndarna inte var överrens om en färg, och det tar bort möjligheten till staffdubbling. Vad säger expertisen?
    Magnus

    Gilla

  4. Anonym skriver:

    Hej Bosse! Man bjuder ALDRIG Stenbergs med 3-kortsstöd. Då tar man bort den största vitsen med 5-kortsöppning (vilket jag inte tror paret R/T använder) som är att hitta 9-kortstrumf.
    Magnus

    Gilla

  5. bosse dubbel skriver:

    Hej Magnus!tack för ditt inlägg.Det är riktigt att många använder 4 kort stöd på stenbergs,det
    gör Hammarholm och jag,men de flesta bjuder stenbergs på 3 korts stöd för att inte missa
    utgång,som det blev i deras fall,då FI var fräcka o kliva in o störa,men sådant skall bra spelare kunna hantera.Betr.din MOD känner nog inte många lagom rutinerade spelare till den varianten,men Du spelar ju på datan och är klok nog att känna till detta,gammal räv som Du är!hm? BD

    Gilla

  6. 8009hans skriver:

    Hej Rikard
    Även signaturen KH/HT var inne och bjöd 3 kl men våra motståndare dubblade det budet och lät S avgöra och det blev 4 sp rakt upp o ner. Det finns säkert många som går in på en sådan hand.

    Gilla

  7. xlrocks skriver:

    Tack för alla goda tips hur man kan undvika en sådan nolla. Antingen borde N eller S dubblat, och allt reder sig. Men att dubbla på 3 trick är ju inte självklart att det inte är straffdubbling, eller? Vad säger ni som har erfarenhet, vilken variant är den ”rätta”? Att det inte var ett bluffbud är ju också klarlagt då våra styrelsemedlemmar också tyckte att 3kl var OK på den näven, det var bara en frisk fläkt – mao så som jag kände det efter kallduschen.
    Jag tycker en lösning är att S bjuder 3Ru, vilket kräver till utgång och ber om mer information.. Vad säger ni som vet?
    Undrar Rickard

    Gilla

  8. bosse dubbel skriver:

    Hej Rickard! jag vill gärna ge dig följande råd.Tord vet att Du har 5 spader och han har 14hp.
    och 3 korts stöd,det finns bara ett slutbud från Tord 4 spader punkt slut,har nu Du bättre kort
    får du essfråga,men det har du inte kort till så pass-pass på 4 spader och gläds åt en normal
    hemgång +1 alt.+2.Slamnisse får Du inte vara här när damerna som ofta har till sina inkliv,ger dig möjlighet att avsluta budgivningen med 4 spader och frid o fröjd.Betr.din teori att
    bjuda 3 ru skrinlägg sådana tankar, då är ni i en slam som inte finns och varför utsätta Er på
    en skitbricka,bara för att Ni fick alla pointsen mot mig o Lennart,nöjd dig med den pärlan och
    gå vidare,ni lyckades ganska bra ändå.Min partner hade en sådan kväll med högläsning och
    arga tillmälen till mig,men det reder vi ut så småningom,ris o ros blandade vi hela kvällen,men bridgen har ju sådana här dagar också,man får svälja och trots allt visa gott mod
    och gå vidare.BD

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      Bosse vi kör MS ej 5 i HF, så Tord vet att jag har fyra spader. Det han vill vet är om vi ska till utgång i 3NT eller 4Sp. I ostörd budgivning skulle vi aldrig missa detta, jag bjuder 2Sp och han bjuder 4. Problemet som uppstår är att jag ej kan bjuda på 3 då jag visar 17p utan måste passa som jag ser det för att visa minimal öppningshand. Dubbelt som jag ser det är ett förslag till straffdubbling i det läget, har jag 2-3p till kan jag ju bjuda 3sp men bör som jag ser det också helst ha en sexa i spader. Har N 3korts hj visar han försenat trumfstöd och 3NT torde vara 42 i sp/hj efter 3Ru från S. Provar ÖV 4Rkl blir det garanterat det röda kortet.
      3 Ru från Syd är för oss bara utg.krav och troligen 5-4 i hj/ru, så på Nords naturliga 3Sp landar allt på plats och vi hamnar rätt. I vilket fall är syd ”kapten” och styr var vi ska landa då han inte avgivet ett uppåt begränsat bud som N har, så någon slamrisk föreligger inte med det budet.

      Gilla

      • Anonym skriver:

        Hej alla glada bridgespelare. Nog har vi många gånger varit med om betydligt tuffare inkliv än detta. 7 klöver, singel hjärter tyckte jag var bra inklivshand och min avsikt var absolut inte att störa er budgivning. Jag hade nog bjudit 4 spader efter Tords 3 spader om jag varit som du Rickard. Men vi tackar för en bra bricka och ser fram mot nästa möte vi gröna bordet, som nog blir tufft för oss Stor kram till er båda Astrid

        Gilla

  9. bosse dubbel skriver:

    Hej på Dig Astrid! klart att Du skall bjuda 3 klöver mot pojkarna.klart att avsikten med ditt bud
    skulle störa motståndarna,det är så man måste göra om man vill ha några points.Jag hade gjort likadant oavsett vem man möter,ju bättre spelare man möter desto fräckare kan man och skall man bjuda på långa färger o singlar för att dj-as på bästa sätt.Tävlingsbridge går
    ut på att få med sig så mycket som möjligt i poäng annars kan man inte synas i prislistan.
    Bra gjort av Dig o Lena kör på i samma stil det brukar löna sig(dock titta på zonerna)annars
    kan det kosta för mycket. ha de BD

    Gilla

  10. Rolf skriver:

    Jag håller med Magnus, dubbelt av Syd. 3ru visar en rödare hand och för tanken bort från spadern. Vad Nord då bjuder vete tusan. Jag hade nog först provat 3hj med Jx medan Syd säkert hade föreslagit 3sp och det höjer ju Nord till 4sp. Att straffpassa på 3kl och hoppas på tre bet är ganska chansartat.

    Gilla

Kommentera

