När man är inne i ett stim..

Så var det avslutning i Lomma också, och tredje spiken av fem möjliga dök upp! Att gå till sommarvila med ett sådant flyt, innebär många goda stunder på kobbarna i Blekinge skärgård med tanken “Fyll min själ med praliner”!! Tack alla partners och generösa motståndare för det! Att det kan var så upp och ned, det är makalöst…. Inget undantag denna kväll, när sommarn egentligen redan gjort entré, där denna 17-23 bricka dök upp, allt utom ruterkontrakt provades och där utfallet låg mellan 600 och –400, mao en utslagsgivande skapelse:

image Det var bricka 21 mot BosseD och som N inledde han lite aggressivt med 1hj. Jag tittade på min sexa i hjärter och tänkte, ojdå – det finns inget bud för mig. Sen följde 2kl-2hj-2sp och Bosse lade upp 4hj!!! I avslutningen i Bjärred gällde rött kort och Lucky Luke stuk. Jag lade upp grönt som alla andra och försökte se oskyldig ut… Ska man dubbla som Öst?

Jag provade med ruD ut och fick behålla den. Jag tog sen ut HjE för att eliminera stölden på bordet, och tog sen ruK som Bosse tog med sitt E. Han hade observerat att Mats inte bekände i trumf så läget i trumf blev uppenbart 6-0!! Han såg inte glad ut.

Det fanns ÖV-par som provat 3Hj med fyra back, samma som vi fick. Ibland ska man tacka sin lyckliga stjärna – att möta aggressiva motståndare när det är snedsits, det är lönsam business. Vad är egentligen rätt på denna skeva bricka? Är det “den där turen” som avgör vad man får på en sådan bricka, eller finns det en bästa budgivning? Hade vi haft brickan mot en lite försiktigare N, hade jag öppnat med 1hj och det hade troligen gått D-1sp-p-2hj och vi hade haft betydligt sämre utdelning.

Undrar Rickard

5 kommentarer till När man är inne i ett stim..

  1. bosse dubbel skriver:

    Hej Rickard! grattis till dina framgångar sista tiden,du känner dig väldigt upprymd för tillfället
    och det skall du göra,för snart kommer ovädret och då slår kanske åskan ner,så var beredd.
    Betr.din bricka ovan vill jag komm.följande.Aggressiv budgivning brukar ofta vara ett vinnande koncept som jag tillämpar för det mesta.Efter vår budgivning(ni var inte med här)
    1hj-2kl-2hj-2sp revörs-4hj slut och så fick vi en skitnolla.Att du fegade och inte våga dubbla
    mina 4hj.där du hade EKxxxx plus i ru K-D-KN- berodde kanske på respekt? jag vet ej!
    men som din partner Mats sa,fram med maos lilla röda,så var den nollan för oss 200%.
    Kerstin som är en duktig bridgespelare(mådde inte riktigt bra under kvällen)och därför kom
    vi fel i slutbudet som skall heta 3kl.om jag har mer points på min öppning då är vi i 3 sang.
    Jag har fått ett trevligt mejl från vår vän Rolf Borg där vi kanske kan utveckla en analysblogg
    mellan klubbarna,där givar och tips kan leda till en verksam diskussion om och vad och hur
    skulle man gjort.Tag kontakt med Rolf .Magnus-Tambour och med Lomma:s Nötesjö-Åkerman-Peter Aspe så kanske vi kan få fart på bloggandet i rätt tappning.Vi i Lomma är
    mycket positiva till ett sådant samarbete,så starta upp detta komplex som Rolf mycket bra
    har framfört med sin gedigna kunskap om bridge.Avslutningsvis vill jag bara påpeka att vi
    har sommarbridge i Lomma hela juni-juli-aug.så kan du inte bada så välkommen från Blekinge(där är ju bara en massa fästingar).ha de BD

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      Tack för omtanken, jag vet hur det är nedanför molnen, var så säker..

      Min idé är att aggressivt oftast är bra, men vid dålig anpassning ska man dra i nödbromsen. Med den information jag hade var jag rädd för att X skulle kunna rädda er i ett bättre kontrakt, har provat att dubbla ett antal gånger när motståndarna hoppat galet, där detta blivit resultatet. Så det var inte respekt, ren och skär girighet från min sida. Med facit i hand är ju dock 5klX-2 bättre än det vi fick nu, men då ska vi vara alerta i motspelet för att nå dit, en bet är ju ett troligare resultat och hade det blivit så var ju min ”feghet” rätt.

      ”Skitnolla”? Det är ju så det är, 40% är ”skitbrickor” (18-22) med delkontrakt, men dessa ger ju exakt lika många poäng som de mer fancy. Som du vet är det mitt mantra, sköt delkontrakten….. Denna bricka innehåller ett otroligt brett spektra på resultat, mycket beroende på slump. Vissa har i din situation inlett med 2ru(multi) varpå vår sida hamnar i ett omöjligt hjärerkontrakt, eller så startar N med 2hj som troligen slutar som ni med 2NT från S alternativt i 3NT. N som denna gång fegade blev belönade då V antagligen öppnar med 1hj och sen bjuder 2hj med bet…

      Slump och tur är viktiga komponenter i partävling, jag har äntligen insett det!
      Rickard

      Gilla

  2. bosse dubbel skriver:

    Glad pingst Rickard! Du är väl i fästingarnas rike(Blekinge) glöm då inte att bada din ” späda
    kropp! Slutkomm.ang.vårt möte i Lomma 22/5.Jag har många möjligheter att öppna med 1hj.
    2 hj.multi har vi skrotat,alt.passa.då blir nog brickan i vår favör.Men sådan bridge spelar inte
    jag(aggressiv-positiv öppning i rätt zon) att jag bjöd 4 hj.på min partners bud var väl inte så
    konstigt,när partner bjuder revörs som hon inte har till.Vi skall spela 3 kl.punkt-slut.

    Rickard glöm nu inte att ta kontakt med resp.gubbar i Lomma-Bjärred ang.möjligheten till ett
    samarbete med Rolfs utmärkta förslag ”ANALYSBLOGGEN BJÄRRED-LOMMA”.

    Ha nu en skön pingst med familjen och välkommen till vår sommarbridge när det passar.glöm ej att medd.mig. din vän o kollega BD

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      Jag tycker Kerstins budgivning visar vad hon lovar, reverse för mig är öppningshandens styrka inte svarshandens. Hon börjar med 2kl och visar 10p och hon accepterar inte din hj med singel och föreslår billigt 2sp med tilläggs värden, typ 12-14p som hon har, och en magisk spelstyrka om era kort passar. Med din hand hade jag dragit i handbromsen – inget stämmer, och provat 2NT, som Kerstin antingen passar av eller avfärdar med 3Kl. Så jag tycker inte du ska inte skylla på partnern i denna giv, min bäste Bosse.
      Sen var det inte för att belysa detta som jag valde denna giv, den var bara ett så lysande exempel på en slumpfaktor som jag tidigare inte tagit upp, det gäller att få rätt bricka mot rätt motståndare, dvs som i detta fall – aggressiva motståndare när det är en snedsits-bricka som denna. Man gör absolut ingenting mer än att lägga upp gröna lappar – och resultatet är 100%! Det är sånt jag kallar flax!
      OOPs Glad Pingst, glömde jag ju..
      Rickard

      Gilla

      • bosse dubbel skriver:

        Hej Rickard! slutcitat ang.vår bricka mot Er.Bara en blygsam komm.jag har aldrig skyllat
        på min partner om mitt aggresiva 4hj.bud.MEN rätt kontrakt är 3 kl.partner har ju EDKNxxx sjätte och singel hj. skit i ruter och spader som body till 3 klöver.3NT är lika förödande som 4 hj.så det är ej aktuellt.Ni har 1hj.1sp.2 ru-1kl-och kanske ett antal stölder
        på Mats hand med 4 korts klöver med 10xxx.Nog disk.om denna bricka,gläds åt era 100%
        på båda så går vi vidare(och det blir inte lätt för Er,det skall jag lova!ursäkta i all välmening!) BD

        Gilla

Kommentera

