Statistik som tröst

image

Tord och jag har nu snart kämpat ihop i två terminer på en trend i rätt riktning – och så detta nu! För en dryg månad sedan var vi nära vår första spik!! Det är mycket slump i detta spel, jag vet, jag borde ha lärt det nu! Men vill ändå inte riktigt inse det Ledsen. Hur kunde det gå såå dåligt? Visst gjorde vi en hel del fel och visst skötte våra motståndare sina kort väl, vissa kanske lite väl – väl. imageVi kan ta att man öppnar 1Sp på 7hp och limit-höjer med 3-kortstöld, det är OK, men jag tycker inte man “hånflinar” efteråt, lite smartare än så kan man agera – empati är ordet. Alla var inte lika grymma dock, efter rond 10 låg vi på 32% (klart under golvet på grafen ovan), så det var tur vi hade tre ronder kvar för att landa på 37,7%!
Men vad berodde då detta på? Dåliga kort? Tufft motstånd? Som siffermänniska vill jag ju hitta svaret… Dåliga kort är ju egentligen ingen ursäkt, då det delas ut exakt lika många poäng åt båda sidor på bordet, så kortens roll är totalt eliminerad, man kan med andra ord aldrig skylla på korten. imageMen det är ju praktiskt då ingen behöver känna sig skyldig. Nä det mesta gick snett, det enda som gick normalt var när vi spelade våra utgångar, 54,2%. Det måste finnas nåt annat, jag får borra mer i siffrorna, och återkommer om jag hittar något ni kan ha glädje av.
Men å andra sidan är det ju bara ett spel, man kanske inte ska analysera så mycket – om en vecka är det ju dags igen med nya möjligheter Ler.  Vad tycker du?

Undrar Rickard.
PS. Häromveckan skrev jag om fördelen att vara sitte-par, vilket vi var denna vecka. Men tittar man på resultatet denna vecka så var det bara ett sitte-par (Rolf och LG) bland topp 15, så att tolka siffror är inte helt lätt, även om man vikt ett helt liv åt det.
Jag hittade till slut en förklaring till detta efter en hel del räknande… Var man sitte-par denna kväll var snittet på HCP på de man mötte 33,0 om man var flytte-par var motsvarande siffra 37,7 – det är skönt med siffrorLersom man kan luta sig mot. Otur med motståndare i lottning blev det alltså denna kväll: Tord och jag mötte på 32,2 värst drabbades Rolf och Ann-Marie 30,8 och Rolf och LG 30,9 – topp tre mötte i snitt 37,6 i sitt motstånd! Medelvärde över hela gruppen var: 35,3 denna kväll. /DS

7 kommentarer till Statistik som tröst

  1. Rolf skriver:

    Nä Rickard, det hjälper inte att trösta sig med statistik. Det gäller att skaffa sig en bra lägsta nivå och sedan gör turen att det ibland räcker till vinst. Jag har i 25år plågat LarsGöran med bottenbrickorna (högst 4p, de du färgar röda) via email. Vad gjorde vi för fel? Hur kan vi undvika att göra samma fel? Det är hårt och ibland smärtsamt arbete som gäller🙂

    Jag skissar på ditt email till Tord (eller hans till dig);
    15) Vi har två ess att ta för. Då blir 480 en bottenbricka. Olyckligt utspel – men kanske något passivt. Ru2 premierades.
    18) Budgivningen gick väl 1ru – (1sp) men inte 1NT utan kanske SD. Bjud då som Syd 1NT med balanserad hand. De flesta har ju spelat sang. Hamna helst inte i 2hj! Men om ifall så spela hem kontraktet! Nord skall omvandla kontraktet till sang genom att spela hjärterlankor
    vid varje tillfälle. Botten förvandlas då till nästtopp …
    19) Budgivningen gick tydligen 1sp – D – 3sp? Då skall Väst DUBBLA. Öst kanske inte inser att det är en straffdubbling (som det definitionsmässigt är) men 4ru går ju hem.
    24) Alltså hj4 ut??? Hur många hjärter har partnern och när är den färgen rest? Återigen ett passivt utspel. Spela ut kl4. Visserligen går trissing hem om Väst gissar rätt i ruter.
    25) Inget att göra. Sådana brickor hoppas man alltid kunna undvika men lyckas sällan.
    26) Hade vi i varje fall spelat 2kl hade vi delat en botten med LG&Rolf. Att hjärter och sang
    ger bra betalt beror på jämn sits i färgerna. Lite otur. Men analysera budgivningen som
    landade i ett ruterkontrakt. Vem av oss bjöd fel?

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      15. Det var jag(N) som spelade ut, defensivt har jag dock lärt mig efter 5 år premieras ofta, men visst inte denna gång. Skulle gjort en dödsynd och dragit för en kung. Att sen ett gäng normalt offensiva spelare landar i 2Sp, vad kan vi göra åt det?
      18.Budgivningen var: p-1Ru-p-1Hj-p-2Hj, vilket var olyckligt denna kväll. Det var inget bra slutbud helt klart. 1NT hade ju med facit varit ett bättre kontrakt.
      19.Både Tord och jag kommer att använda det röda kortet mer mot detta par – var så SÄKER!! 3SpX -2 ger oss -300 och en helt annan utdelning. Inte första gången…
      24.Det var jag! Min tröst var att hj9 ut gett en straff… Kl hack från DKn har jag en del sura minnen av, du menar det är sunt? När jag kom in på ruE vände jag med klKn, men det hjälpte föga då. Janne tyckte detta var fel att jag skulle fortsatt med Hj. Om jag ska vara ärlig ser jag inte var straffen finns i detta kontakt när vinnarna sköter korten? Jo med kl ut och sedan att spf gissar fel i ruter, då finns tre i kl och två i ru, det är rätt.
      25. Vi hade bett våra lagkamrater vara nådiga då vi kände oss svaga, men ack nej!
      26. VI bjöd ppp-1kl-p-1ru-1hj-2ru. Tord hade inte spelat på länge, så han var väl sugen, men det blev inte det optimala kontraktet denna gång. Det är ju sånt som händer…
      Men det var mycket annat förutom de röda 21,25,25,25,29%… Så både Tord och jag var överens, det är inte lönt att analysera denna kväll. Men eftersom du tog upp tråden, så jovisst, varje kväll ger kunskap man bör återanvända, jag förstår hur du och LG jobbat i 25 år för att nå där ni är. Tord och jag har bara 24 kvar för att komma i fatt🙂 Vi får försöka vara mer effektiva, för att hinna på den tid som finns kvar kanske.
      /Rickard

      Gilla

  2. bosse dubbel skriver:

    god morgon Rickard o Rolf! vad glad jag blir när det kommer inlägg om brickor man spelar och med frågor vad skulle man gjort istället och bjöd vi fel m.m.Just detta är det som bloggen är till för att sprida kunskap och ställa frågor om hur man borde bjudit eller spelat
    ut m.m.Bridgen är som Rolf skriver mycket gissning och att hitta det optimala kontraktet är
    ofta det vinstgivande temat.Passiva spelare lyckas ofta inte hävda sig i längden,det har många resultat visat.Däremot störningsbud på låg nivå sätter oftast käppar i hjulet för motst.
    Man säger ofta LITA ALLTID PÅ PARTNERN,MEN ALDRIG PÅ MOTSTÅNDARNA! och detta stämmer nästan till 100%.Jag tillhör den skara som alltid spelar offensiv bridge såväl i
    budgivning som i utspel.(endast defensivt vid slammar alt.drag för sekvens ex.vis d-kn-10-x.
    Fega utspel skapar tempoförlust och då är brickan förmodligen förlorad.Som Rolf skriver
    analysera budgivningen innan du själv avger något bud och glöm aldrig korträkningen,där har du mångas akilleshäl.Så Rickard! OFFENSIVT UTSPEL AGRESSIV BUDGIVNING SÅ
    FÅR DU DIN BELÖNING.OBS! NU PRATAR VI OM SPEL PÅ KLUBBNIVÅ,vid andra större
    tävlingar med starkt startfält bör man vara en smula försiktig,men ändå modig.Till sist Era inlägg här ovan är just det vi behöver på bloggen för att väcka liv i våra kolleger.Tack skall Ni
    ha.BD

    Gilla

  3. Rolf skriver:

    Jaja Rickard, det var inte meningen att du skulle gå i svaromål. Jag har ju ingenting med saken att göra. Och jag menar INTE att analysen skall förbättra systemet för PARET (LG och jag kommer aldrig att spela samma system) så du kan analysera på egen hand – det är bara lite roligare om man är två🙂

    Men jag märker på dina svar att det fortfarande är mycket otur ute och går. Det var inget olyckligt slutbud på 18 ”denna kväll”, det var FEL slutbud. Det blev inte ”det optimala kontrakten denna gång” på 26, det blev FEL slutbud. Och då menar jag ”PROCENTUELLT FEL”. I mycket enstaka fall hade det kunnat bli rätt.

    Sedan är ju ”blinda utspel” ingenting man skall syssla med. Men det finns en balans någonstans när det är OFTARE är rätt att vara offensiv och OFTARE rätt att vara defensiv. BosseD försöker beskriva fenomenet. Syftet med ett offensivt utspel (drag) är ju att ”hinna” resa stick. Det förutsätter då att partnern kan ha en lämplig honnör i färgen. Sannolikheten för det minskar drastiskt om motståndarna har visat många hp tillsammans – eller utspelaren själv har en stark hand. Försök skatta antal HP hos din partner – och anpassa utspelet därefter.

    Det ofta bra att vara lite dristig på låga nivåer just för att visa utspel. Gå alltså INTE in med toppsvaga färger om det är sannolikt att partnern skall spela ut. Som tröst kan jag meddela att jag råkade gå in med 1sp på EJx på bricka 1 efter pass – 1ru. Väst satt och vred sig och bjöd till slut 1NT varpå hans partner inviterade med 2NT slut. Det var naturligtvis inte bra med spT i utspel och jag missade också beten i 2NT.

    Men det var ett exempel på ”vägledning”, speciellt när man har en partner som tar fem
    minuter på sig varje gång för att hitta ”the killing lead”. Man pallar liksom inte …

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      Jag gillar inte ordet FEL, det är sällan rätt eller fel i bridge. Sen använder Tord och jag en annan dialog på tu man hand, än när andra ”lyssnar”. Men min käpphäst när det gäller budgivning är, att ju mer jag förstår hur partnern tänker och väger in detta i min budgivningen, desto större är chansen att vi hamnar i rätt kontrakt.
      Sen är det det här med utspel… Jag har efter att i början satsat alldeles för mycket på offensiva utspel och hitta straffen börjat hänge mig åt alltför defensiva för att inte ge fi övertrick, troligen är bästa balansen någonstans där emellan, och som ni påpekar styrt av faktorer som jag ännu inte identifierat. Tackar för tipsen gör
      Rickard

      Gilla

      • bosse dubbel skriver:

        Hej igen ! Rickard, en liten kompl.till dina sista rader här ovan. Min tes var följande:
        spela alltid ut ett kort där du kan ta ett motspel,annars riskerar du att tempoförlusten gör
        att brickan är förlorad.Fortfarande gäller offensiva utspel,dock ej i slamsituationer som jag
        beskrev tid.Fega aldrig i spelet var aktiv, följ budgivning och ha korträkning och lyssna på
        partnerns svar,då får du oftast maximal utdelning på brickan.Betr.dialogen med sin partner är det ju en klar fördel att disk.denna när motst.inte är närvarande,då får ni den
        balans som gör att spelets fortsättning funkar.Själv har jag ej denna egenskap,TYVÄRR!
        det finns orsaker varför och det är inget jag här vill komm. F.Ö. tycker jag ovanstående
        inlägg är både bra och framförallt lärorikt att ta till sig.slut citat BD

        Gilla

  4. Magnus skriver:

    Bluffbjuda och sedan hånflina när det lyckats. Har vi verkligen spelare, med så dålig stil i vår klubb???? USCH
    Magnus

    Gilla

Kommentera

