Slam i rond 1

Det är ju alltid roligt att börja kvällen med en slam, speciellt mot Ulla och Siv som i slutet av förra terminen fick en delad topp mot oss med en snyggt bjudet 6NT.

image

Tord hade plockat upp följande kort när jag efter inledande pass öppnade med 1NT. Det kom snabbt 2hj och jag svarade 2sp, sedan funderade Tord en god stund och plockade till slut fram 4NT med sina 11 poäng. Vi har ju mellan 26-28p vet han, men när han såg 4 ess tvekade han inte – 6sp. Visst är det en liten chansning, men när korten kom på bordet var det 75%. Vi delade bedriften med fyra andra par och fick 83%, ett par chansade för vilt och resten 7 par landade i säkra 4sp. Det verkar som det finns en övertro på poäng när det gäller svitade händer i lokalen. Med fördelningen 7411 säger 11hp nästan inget alls om spelstyrkan på denna hand. Har man en sådan näve måste man antingen lära sig det Rolf förespråkar mp eller åtminstone göra ett överslag i hur många stick man förfogar över. Med beskedet alla Ä är det 50% chans att det finns 7 spel i sp och med övriga E är 10 stick klara, att det skulle finnas en stöld på min hand är inte speciellt troligt, har jag dubbelton i klöver, finns den dock och 12 stick med 50%. 15-17 – 8 = 7-9p är det som finns på öppningshanden, är det 2 kungar är det 12 stick, liksom om det är KD i någon färg. Ja det verkar finnas rätt stora möjligheter att slammen ska han en bra chans, så Tord valde rätt tycker jag. Hela sitsen var:

image

Så spekulationerna stämde kanske inte, det kan gå bra ändå Ler. När jag fick se korten på bordet insåg jag snabbt att om V har både K och D i klöver går det inte. Det kom ru ut som jag tog på bordet. Drog trumfen med EK och sedan var det bara att testa klövermasken direkt, klK kom från Ö och saken var klar!
Härlig start på en kväll som tyvärr slutade i moll, efter femte ronden låg vi på 67% men sedan följde vi tyvärr en dalande kurva. Som Hans konstaterade förra veckan “Lyckan i bridge är kortvarig”. /Rickard

4 kommentarer till Slam i rond 1

  1. bosse dubbel skriver:

    God morgon xlrocks! Ja starta med en slam är ju alltid positivt,men det återstår ju 24 brickor
    till så lyckan kan bli kortvarig.Nu slutade ni ju 8:a och det var väl hur bra som helst.eller? har
    Du ännu större krav på toppen?ok sikta där, men snöret ligger en bit bort,men kämpa på det är det enda som kan driva en till målet.Vi spelade samma bricka och bjöd 6 spader= så det var väl ok.MEN!budgivningen var inte av det bästa slaget.Jag öppnade med 1NT 13-16hp.
    Jörgen funderade länge och så tokbjöd han 4NT,absolut förbjudet enl.systemet där vi har ett naturligt utg.krav med dubbel stayman och då får han ju reda på hur min hand ser ut,nu var ju hans lycka att jag visa 2Ess men inte trumfkungen eftersom han inte bjöd 2RU då får han ju 3 Ess och då är slammen ganska säker,nu chansa han med våra 26 hp och det gick som korten satt,men säg att spader kung sitter bakom esset,. ja då är han torsk.Så denna gång gick kontraktet hem med ”vilde Bill Hickock vid spakarna”Det värsta som finns i bridgen,det är när partnern inte följer systemet.(då blir jag så otroligt förb-ad)Denna gång gick det ju vägen,men det är inte så jag vill spela.Vi hamnade på 51,1% och det är väl knappt godkänt
    enl.mitt synsätt. BD

    Gilla

  2. Magnus skriver:

    I mitt tidigare bridgeliv, använde vi ett bud, som hette ”fria 5 i högfärg”. Detta innebär. att om man frivilligt bjuder 5 i överrenskommen högförg, uppmanas partnern att bjuda 7 med 3 topphonörer, 6 med 2 och passa med 1 dito.
    Är det någon som använder detta i dag?
    Här skulle det ju passa bra med: 1nt – 2hj – 2sp – 5sp – 6sp.
    Magnus

    Gilla

  3. bosse dubbel skriver:

    Hej Magnus! bra inlägg i slambrickan.Det används idag sparsamt med både 5 fria i högfärg och 5 fria i sang.med samma svar som du angett.BD

    Gilla

  4. Rolf skriver:

    Det är lite tråkigt om sangöppnaren har typ KDJ i de tre andra färgerna. Enligt min uppfattning kan man inte slaminvitera efter en överföring. Så jag hade inlett med 2kl – och fått 2hj – och därefter hoppat till 3sp (minst 5ksp och krav). Det gör svarshanden antingen med 5-4 i högfärgerna eller med en slaminvit i spader. Redan nu vet sangöppnaren att det är slaminvit eftersom jag inte accepterade hans hjärter. Han har ju en bra hand för ett spaderkontrakt och bjuder därför 4hj (visar hjE) på vägen. Nu kan svarshanden lugnare fråga med 4NT.

    Att värdera svitade händer med missingpoints fungerar inte som svarshand. Det är ju partnern som skall fylla i luckorna …

    Gilla

Kommentera

