Lyckan i bridge är kortvarig/Hans

Skärmklipp1

I torsdags hade vi en kväll som vi helst vill glömma. Allt vad vi gjorde blev fel och 0 % staplade på hög så när herrarna Borg o Abelson kom till vårt bord hade vi inte stora förhoppningar.
På bricka 29 öppnade Kent med 1 kl  (förnekar högre färg)  Rolf 1 hj och jag bjöd
1 NT. När spelet var slut sa Rolf att jag borde bjudit 3 NT på direkten och att % satsen skulle bli högst 20 % men istället blev det 69 och det gjorde oss lite glada:  Men som sagt lyckan är kort och på bricka 30 var det dax att plocka ner oss.
På bricka 30 öppnade Rolf med 1 kl pass  ifrån S och Lars.Göran bjöd 2 kl. Då skickade Rolf in 3 NT och det var för mig att spela  ut.
Vad drar jag ifrån kn1093 i ruter eller dknx i spader. Jag spelar  Ruter kn och Rolf funderar en liten sturnd och han tager Esset och där åkte Kent kung. Sedan var det bara att se på när sticken försvann ett efter ett. OM  han inte tagit Ru ess är där många straff i kontraktet men nu blev det istället 3 NT +3.  Så snabbt gick det att få ner oss på jorden/Hans

Skärmklipp2

3 kommentarer till Lyckan i bridge är kortvarig/Hans

  1. bosse dubbel skriver:

    God morgon Hans! tråkigt att ni hade en bad day,men sådan är ju bridgen ibland.Vi spelade inte dessa 2 brickor,men jag vill ändå ge dig ett tips,som du kanske missade i budgivningen.
    Pratar inte motst.om högfärg,ja! spelade då ut från dina 3 korts spader med 2 honnörer 3:e
    då får de bara 7 spel=2 straff och en godisbricka mot de här 2 duktiga spelarna.våga=vinn
    är bra honnörsord,men det visste du väl innan.Själv var vi väldigt nöjda med spelet och budgivningnen+bra försvar.Vi hade faktiskt vinsten fick 5 points när vi hade 15 till o hämta hem och landa på 402=vinst med 1 points före Lars o Kerstin.Men man skall inte bry sig alltför mycket om sådant man får ju andra bra brickor istället.En trevlig kväll i Bjärred som alltid bland trivsamma spelare. Ha de BD

    Gilla

  2. Anonym skriver:

    Jaha Hans, högfärg ut. Inte från fyrkortshjärter utan från trekortsspader. Och kom ihåg att avblockera spaderknekt! Jag bjöd 3NT mest för att visa vad jag just tyckt du skulle gjort🙂
    Jag funderade inte på ruterbehandlingen utan satt och räknade ihop nio spel. Det har ju med klöverbehandlingen att göra. Skall jag spela upp mot kungen eller maska med nian?

    Att ruterkung föll löste det problemet – jag kan nu först göra det ena och sedan det andra. Du ville sedan inte ta för ru9 när jag spelade upp mot åttan. Då blev du istället skvisad eftersom du inte kunde hålla både ru9 och hjJ. Spelade ju ingen som helst roll, men gjorde brickan ännu mer intressant. Kvällens höjdpunkt tyckte jag.

    Gilla

  3. Anonym skriver:

    I 2 över 1 – systemet, som ni kör, skall du varken bjuda 1 eller 3 nt. Det heter 2 nt, 11-12 hp. Magnus

    Gilla

Kommentera

