Den enkla nollan och den lättförtjänta toppen!

imageIbland får man “lite oförkänt” noll på en bricka, utan att man kan påverka det på något sätt. Det är lite retfullt, men är ändå en härlig känsla – känslan av att det ju ändå är bara ett spel med 52 kortlappar. Hans och jag fick en sådan bricka mot Rolf och Sigurd, de bjöd snyggt och enkelt en slam som gick hem. Det lät så här: 1kl-2NT(Stenberg)-3Ru(naturligt?)-6Kl, punkt slut! Utspel spKn (ego –safe då den kändes hårt bjuden.. ) och sedan tog de hem 12 stick med 27hp varav 24 verksamma, snyggt och prydligt – Hans fick det sista! Så med “knuten näve i fickan” grattade vi våra motståndare till en snygg budgivning och en välförtjänt topp! Vi hade tur och slapp nollan då Arne och Mats också hittade rätt. Så ett stort grattis till terminens “vin-kapare” och “vin-loosers”! 

imageOch sen ibland händer det precis motsatta, man får en oförtjänt topp utan att anstränga sig. Det var i första ronden då vi mötte Ahlbergs, som sällan är generösa, och vi bjöd: 1Ru-(1NT)-2hj-2NT (om jag minns rätt… ) Lars-Erik (Ö) satt och funderade länge innan det blev sp3 ut. Tack för det tänkte jag(N) när Hans lade ned sina kort på bordet,  två säkra i sp. Sen såg jag 5 säkra i ru, så det behövdes minst ett i hj för hemgång… Så efter att ha fått för sp10 lade jag ned hjK som jag fick för. Sedan spelade jag snabbt en liten hj i hopp om att landa på den ofrånkomliga straffen. Från Ö:s horisont då var inte detta uppenbart, så jag fick för hjD på bordet också! Med dessa tre billiga bestämde jag mig för att snabbt rafsa hem mina åtta stick och drog igenom rutern, och det bar sig inte bättre än att jag på sluttampen fick ett spaderstick också. Inte topp men delad!! ÖV har ju straffen klar då de har 6 stick direkt. Som regel krävs det för att klara ett NT-kontrakt med en helblank färg, dels ED/Kkn sitter som de gör, dels att handen bakom spelföraren inte kan komma in – snacka om bra avtal med Fru Fortuna!

På bricka 27 kan man se att Rolf och LG lyckades släppa 2ÖT mot 5kl och drabbades nästa lika illa som vi. Överlägsna klubbmästare igår och denna kväll mitt i listan strax över medel. Det går upp och det går ned, det är väl egentligen därför vi fascineras, och det är inte mycket att yvas över, det är mycket slump varje kväll – även när alla “essen” är på plats, eller? /Rickard

11 kommentarer till Den enkla nollan och den lättförtjänta toppen!

  1. Rolf skriver:

    Alltså Rickard, bara för ordningens skull; det är alltid 13 stick på bricka 27. Bara att ställa bordet med tre ruterstölder! Mona fixade det utan större ansträngning.

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      Jovisst, det vet jag, men det behövdes inte ens – det viktiga i bridge är att bjuda rätt och sedan att spela bra nog, i den ordningen. Så ni liksom vi fick en ”enkel nolla”…./Rickard

      Gilla

  2. xlrocks skriver:

    Litet förtydligande om vin-prestationer kanske kan vara på sin plats. Under denna termin har det ena paret snittat 51,4 scr (42,9-60,1) och tagit hem 36p och tre flaskor, medan det andra snittat 57,0 scr (51,3-61,1) och för denna insats fått 0 vinpoäng. Det nuvarande systemet gynnar våra ”rookies” kanske väl mycket på våra jämna duktiga spelares bekostnad. Inför nästa årsmöte ska vi kanske fundera på om det behövs någon justering i nuvarande ordning när det gäller vinpoäng. /Rickard

    Gilla

    • Rolf skriver:

      Ni kan väl göra som Oscar gör för dem som inte lyckas spetsa till någon föreställning – inrätta ett ärepris Long Time Reward.

      Gilla

      • xlrocks skriver:

        Ni – vi och DE – personliga pronomen med sprängkraft. Som ”mobbnings-offer” i min barndom reagerar jag instinktivt…. Det är starka ord som visar på tillhörighet alternativt utanförskap.
        Sen en tid tillbaks tycker jag att Lomma kommun är för litet för två/(tre?) bridgeklubbar, vilket jag torgfört på bloggen, utan någon större framgång. Jag har ständigt undrat varför?? Att ert lag ska behöva tillbringa en hel säsong i division 4 på grund av detta tycker jag är ytterligare ett argument.
        SAMARBETE, SAMARBETE och ytterligare samarbete tror jag är ett mycket mer vinstgivande recept för bridgens framtid i vårt närområde, än försvar av gamla revir.
        Så jag har bestämt mig för att använda sommaren till att skapa förutsättningar för att ge samma service till alla i kommunen, oberoende av om de spelar i den ena eller andra delen. BridgeFacts kommer att fungera på samma sätt om du spelar i Lomma eller Bjärred. Sen hoppas jag det finns fler som hoppar på samma spår.. /Rickard

        Gilla

  3. bosse dubbel skriver:

    Hej Boys! Ja nu var jag tillbaka efter 2 veckors frånvaro p.g.a förkylning och avsaknad av partner.Jag spelade med förtjusande Astrid Engwall och vi startade bra men fick sedan både
    ris o ros i blandad kompott.Jag grämde mig på bricka 17 mot Rolf o LG ingen i zon och där budgivningen startade med mig 1 sp.pass.AE 2hj(bara 4 kort i hj.?)LG pass-jag 4 hj.Rolf 4NT
    LF-pass-LG 5ru-jag 5hj.-Rolf pass-pass-LG 5 ru-jag 5hj.pass-pass-LG X-pass runt.Nu satt
    hj.1-4 emot varför LG dubblade,men nu hade Astrid fått tempot i spelet och kunnat trumfa
    ut LG 4 hj.och spela hem kontraktet.MEN nu fick AE problem med sin korträkning och såg ej
    att kontraktet var hemma,när sp.E satt hos LG och AE har dxx-till mina k.kn.10.x.så då var ju
    5 hj.hemma som flera hade spelat dock ej dubblat.synd att få en nolla i.st.f.topp mot ett så bra par.AE grämde sig att hon missade chansen,men sådant händer oss alla när man tappar
    korträkningen.Rolf undrade vad LG höll på med och det gjorde jag med.Men vi tog förlusten
    med jämnmod och kämpade på.
    Till sist Rickard! ”Essen var på plats denna gång” dock utan framgång för en del av dem.BD

    Gilla

  4. Rolf skriver:

    BosseDs kommentar kanske tarvar en förklaring. Efter 1sp – 2hj – 4hj tyckte jag med 4hp att det lät som slam. Jag ville därför sno Astrids eventuella essfråga med 4NT (5-5 i lågfärg). Dessutom är det trevligare att spela försvar mot 5hj än mot 4hj. Att få 5lf dubblat ingick inte i planerna – de var ju på väg mot slam.
    Som väntat blev det 5hj – som Lars Göran plötsligt dubblade!? Som om inte bet i 5hj var bra nog. Astrid blev kanske lite perplex och spelade inte optimalt. Efteråt kommenterade partnern sin insats med ”4NT visar ju ett defensivspel” …

    Gilla

    • bosse dubbel skriver:

      Hej Rolf! nu är det lördag och vi kan summera torsdagsbridgen i ”knusende ro”Ja du trodde vi var på väg till slam,men det var inte aktuellt med våra 28 hp o en hel del sido-
      förlorare.Att sedan LG med 2 ess o 4 hj.trodde på straff kan jag nog förstå,däremot måste
      jag ställa frågan? dina 4 hp.i 5/5 lf.ru kung-kl-kn.och sedan skit i resten och singelton x i hj.dubbelton xx i sp.Var du inte o cyklade med ”punka” på samtliga hjul?(påminner om PI
      räknesystem enl.19 regeln,då kommer du upp i 14=PASS-PASS eller?5X ru ger 1100 ut
      i lika zoner kan ju bara ge 0 i protokollet.Jag kan ju inte se att min partner har den perfekta handen så jag kunde dubbla och AE straffpassa,så denna gång var GUD på er sida,hade jag varit mer samspelt med min partner så skulle Ni haft 0 points på denna bricka,synd bara att AE tappade kontrollräkningen på trumfen då hade ni haft 0.Strunt samma sådan här är bridgen i kamp om de optimala kontrakten.(men du var verkligen ute
      på mycket hal is utan skridskor)notera Rolf! jag är inte alls sur eller förbannad på ditt inkliv
      det här ingår ju i avanserat bridspel så för mig är detta helt ok.slut på denna bricka och nya friska tag.Vi syns väl i Lomma på tisdag 3 april om du inte skall åka till ”blåkulla! BD

      Gilla

  5. bosse dubbel skriver:

    Hej Rickard! bra inlägg du kom med ang.1 klubb i kommunen (Bjärred-Lomma) vi har länge
    stött o blött denna lösning,men det har stupat på VAR HITTAR VI DEN RÄTTA LOKALEN OCH FINNS DET I LOMMA KOMMUN LEDIGA LOKALER? VI HAR VARIT I KONTAKT MED KOMMUNLEDNINGEN I LOMMA MEN INTE LYCKAS HITTA NÅGON LÖSNING.
    Så visst vore det naturligt att ha en o samma lokal för bridgen med spel alla dagar i veckan
    för alla kategorier spelare.Vi hoppas att detta kan lösas på sikt för det vore det enda rätta.
    BD

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      Varför inte Habo Gård: http://www.habogard.se/.
      Tittar man på deras hemsida har de lokaler de vill hyra ut till föreningar, ägs visserligen av Lunds kommun men ligger ju annars på ”Neutral mark”🙂
      Långa Länga?? undersökt? http://www.langalangan.se/
      ( Långa bryggan, härlig promenad vintertid🙂 )
      Googlar man på kommunens sidor är det magert:

      http://www.lomma.se/huvudmeny/kulturochfritid/samlingslokalerochidrottsanlaggningar.4.7a48a90b12c665dedb480008721.html

      Googlar man på ”uthyrning samlingslokal lomma kommun” får man bla.

      http://www.objektvision.se/lediga_lokaler/lomma

      I Lommas industriområde kanske det finns något som kan renoveras upp till en klubblokal….
      Nog borde det finnas en lösning om viljan funnits…. /Rickard

      Gilla

      • bosse dubbel skriver:

        Hej xlrocks! ja vi har varit aktiva från Lomma bridgeklubb gentemot kommunen,men det har inte givit något resultat.Jag föreslog för 1-2 år sedan att vi skulle tillsätta en arbetsgrupp från båda klubbarna för att undersöka möjligheten till en gemensam bra lokal,
        från lomma Leif Nötesjö och Torsten Åkerman från Bjärred Hans Tambour och Lars-Erik
        Ahlberg och dessa har enträget försökt att få Lomma kommun positiva till lokal för vår
        bridgeverksamhet som omfattar väldigt många personer i kommunen som bara växer mer
        och mer.Nu är det nog dags igen att få fart på möjlighet till gemensam lokal för vår bridge
        i Bjärred o Lomma,där vi kan spela bridge alla dagar i veckan och ha samtliga bord uppställda som man har ex.vis på Lunds Bridgeklubb.Ekonomin för våra klubbar är i god balans så nog finns det möjlighet att få en bra gemensam lokal för alla våra spelare
        och för alla nybörjarkurser som vi håller på med på båda orterna.Det ger ju möjlighet för oss att spela på em. och kvällar alla dagar i veckan,ett Bridgens Hus för Lomma-Bjärred.
        Låt oss tillsammans nu mer aktivt se på möjligheten att få till stånd en gemensam lokal
        med tillgång till kök-toaletter-förvaringsrum m.m. Jag uppmanar alla att bidraga på alla
        sätt för att vi skall få en ny större lokal för vår bridgeverksamhet i Lomma o Bjärred.BD

        Gilla

Kommentera

