Missad slam – igen / Rolf

Jag vet att Rickard gärna vill figurera på bloggen så jag väljer en bricka mot Tord och honom. Samtidigt är den ett exempel på den slamfrossa som – enligt lagkamraterna i serien – paret Abelson-Borg är ökända för över halva Skåne.
imagePartnern öppnar således med 1hj. Rickard hoppar in med 3kl. Hade han nöjt sig med 2kl är ju dubbelt en sputnik (negativ dubbling) med minst 10hp (på tvåläget) och minst honnörtredje i de två objudna färgerna eller en egen stark färg. Alltså måste sputnik på treläget visa en öppningsstyrka. Så långt måste partnern hänga med.

Tord passar och Lars Göran bjuder 3ru. Vilken utgång verkar nu rimligast? 3NT naturligtvis. Men det vill inte partnern stå med på utan bjuder 4ru. Han har alltså minst 5-5 i rött. Vilken utgång liggen nu närmast? 5ru kan gå hem men vi måste ju pröva 4sp först. Eftersom jag inte bjöd 3sp utan 3NT förut bör nu 4sp visa en bra femma (och bättre kan den inte bli).

image

Således 1hj – (3kl) – D – 3ru – 3NT – 4ru – 4sp.
Det passar Lars Göran på. Kom ihåg det om en stund

Klöver ut från Tord är ju helt naturligt. Stöld på bordet. Nu måste ruE drivas ut innan jag kan röra trumfen. Alltså spelar jag ruK. Tord litar lika lite på min sputnik-dubbling som Lars Göran gjort och tar direkt med esset för att genast vända i trumf.

Jaha – uttrumfning och resten av sticken. Om Tord varit kallare och inte tagit för ruE måste jag spela HjE och hjärter till till stöld och klöver till stöld för att ta bort hans andra klöver (Rickard bör ha minst 7 st). På slutet får då Tord även ett spaderspel. Med trumf ut tror jag det blir svårt att gå hem mot bästa försvar. 4hj hänger på jämn trumfsits med singelruter ut. 5ru är det klart lugnaste kontraktet (i fyrmanna).

Nu blev alltså Lars Göran upprörd för att JAG INTE BJÖD 6ru??? Hur kan jag veta att han har två spaderhackor och inte två klöverhackor – innan han passat på 4sp? Det är ju bara för honom att LITA på att jag har trekortsruter, fråga med 4NT (får två ess = spEK) och själv bjuda 6ru.   

2 kommentarer till Missad slam – igen / Rolf

  1. xlrocks skriver:

    Jag vill ju helst synas på bloggen när vi jobbat ihop en toppbricka och inte som denna, en av våra två nollor. Budgivningen ni presterade var spännande och rafflande och helt plötsligt kom spader på tal och det blev 4sp!! Minst sagt blev jag förvånad. Undrar om jag varit smart nog att släppa första klöversticket om det blivit 3NT? De som straffat 4sp har alla också spelat ut kl10, så vi hade väl otur på denna bricka som på så många andra denna kväll, fel motståndare på fel bricka… Raka motsatsen mot förra veckan.
    Att sedan Rolf och Lars-Göran hamnar i ”diskussion” därför de missat en slam som alla andra också missat, det är rutin numera när vi möter dem.🙂 /Rickard

    Gilla

    • bosse dubbel skriver:

      Hej xlrocks o Rolf B. jag var ju ej närvarande i torsdags heller(partner saknades) men ni
      klarade Er ju bra utan mig vid bordet.Grattis till segern o KM Rolf/Lars-Göran!!!!!!!!!!!!!!!!
      Betr. Rolfs komm.om slamfrossa ökänd i halva Skåne,ja det stämmer säkert.När de skall
      bjudas så missar man och när man bjuder den går man bet.Ja FY F-N vad trist det kan bli
      ibland.Lars-Göran vill ju ofta till slam det har jag upplevt de gånger vi möts,men då har där
      bara varit 3 alt. 4 trick i brickan,jag kan förstå Rolfs irritation ang.tesen ”slamfrossa”
      Men trots dessa missar av så duktiga spelare så vinner de i alla fall,de visar på styrka o
      bridgefeeling.Till sist Rickard,jag förstår om du bara vill synas med bra resultat på bloggen
      men man får väl ta smällarna med ro.Ni blev ju 2:a förra torsdagen bra gjort,så kom igen
      tågen slutar aldrig att gå. BD

      Gilla

Kommentera

