BBK är nu känt över hela världen!

På WordPress har kommit ett nytt verktyg där man kan se från vilka länder besöken på vår hemsida kommer ifrån den senaste månaden:
image
Ju mörkare rött desto fler besök, så visst leder Sverige, men att de är intresserade av vår hemsida i Bangladesh är ju en spännande tanke. Go natt Rickard, och Grattis till Rolf och LG.

6 kommentarer till BBK är nu känt över hela världen!

  1. Anonym skriver:

    Tack Rickard. Även för kartan. Men några frågor:
    – Hur i hela världen vet kartprogrammet varifrån besökaren kommer?
    – Kan inte denna funktion ligga som en knapp på bloggen så att vem som helst kan kolla?
    – Kan inte kartan visa sydvästra Skåne? Så att vi kan se om någon i Svalöv har varit inne?

    Gilla

  2. xlrocks skriver:

    När man är aktiv på internet får man en s.k. ip-adress som betecknas med fyra grupper av upp till tre siffror som ex.vis: ”77.244.227.12”, mitt eget fasta ipnummer. Detta för att datorn du är i kontakt med ska kunna skicka information till din dator. Dessa adresser är utdelade med viss systematik så man kan se från vilka länder ett visst besök kommer. När du är aktiv på nätet är det med andra ord enkelt att identifiera din dator med detta begrepp, du är alltså aldrig anonym vilket många tycks tro. Din dator får ip-adressen till låns och du har tillgång till den under en viss tidsperiod som varierar beroende på vilken internet-leverantör och typ av anslutning som du har. Din internet-leverantören är skyldig att hålla reda på vilken dator som hade vilken ip-adress under en viss tidsperiod, för att hjälpa polisen med kriminella aktiviteter, men har ingen skyldighet att lämna ut den till kreti och pleti. Så öppet kan man på ip-adressen se från vilket land och vilken internet-leverantör det gäller, men man kan inte se vem det är eller ned på städer och byar. Som exempel kan jag nämna att på min egen ip-adress från insatnet kan jag se att det är en anslutning från Insatnet i Bjärred och då jag har s.k. fast ip-adress (behövs då jag kör BridgeFacts på min server i garaget) kan jag spåra mig själv enkelt alltid. Kör jag via mitt mobila bredband får jag olika ip-adress varje gång och redovisas som en besökare från Tele2 Swipnet i Göteborg, oberoende av om jag kör hemifrån, i bilen eller i min stuga i Karlskrona… Så lite anonym är man ju ändå🙂
    Kartan som visas är bara tillgänglig för de som är administratörer för bloggen och är en relativt ny funktion på WordPress, den kanske kan göras lite mer tillgänglig senare, vad vet jag…. Det som kan redovisas av sådan information för närvarande är besöksräknaren vi har uppe till höger. /Rickard
    PS. Eftersom du valt att agera anonymt… Det jag kan se som administratör är följande: ”Författare: (IP: 46.195.255.170, c-2ec3ffaa-74736162.cust.telenor.se)”. Skulle du återkomma den närmsta timmen kan jag sluta mig till att det troligen är från samma dator, men du kan ha fått en ny ipadress eller valt att ansluta dig på ett annat sätt än föregående gång. Så det är mer än lite detektivarbete för att åstadkomma exakt spårning, något för polisen🙂 Sen finns det dessutom en hel del metoder att dölja sin ip-adress via s.k. VPN-teknik. Jag kan ex.vis köra min server i garaget från min Ipad var jag än befinner mig i världen…./DS

    Gilla

    • Rolf skriver:

      Nja Rickard, när jag frågar på din fasta IP-adress får jag fram denna info:
      IP Address Country City ISP
      77.244.227.1 Sweden Bjarred Lat: 55.716667 Long:13.016667
      med noggrannhet för en missil rakt in i ditt garage.
      Medan mitt mobila bredbandsmodem finns kvar på Telenors kontor i Karlskrona:-)

      Vad jag egentligen bad dig om var att zooma in sydvästra Skåne och lägga ut den kartan OM det fanns några besökare från Svalöv …

      Gilla

      • xlrocks skriver:


        Nja Rolf, platsen du anger har adressen N.Villavägen 18 (B) medan mitt garage är c:a 600 m därifrån på Leifs väg 84 (A), så det får vara en kraftig missil. Dessutom slutar mitt IP-nummer på 12 så det är kanske där felet är🙂.
        Kartan är inte zoombar så man kan hitta Svalöv, by the way. Jag tror dock vi har besökare från Svalöv, jag har hört det ryktesvägen…

        Gilla

  3. Anonym skriver:

    Det gläder mej att jag ensam? står för hela Australien där jag årligen ofta är bosatt samt skickar mina signaler till Bjärred.
    Lennart H

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      Och vi som jobbar med hemsidan tycker det är kul att det finns ett intresse även när ni inte direkt är delaktiga. Du är nog ensam för Aussi-träffarna, finns det någon annan där nere ”down under” som bryr sig om BBK? Men vem i Bangladesh undrar vi fortfarande..
      /Rickard

      Gilla

Kommentera

