Bricka 30 – möjligheter i alla väderstreck / Rolf

image

Eftersom ingen av bottenbrickorna är något att visa upp för eftervärlden väljer jag en delad topp istället.

Efter två pass öppnar jag som Väst med 1hj. Nord kliver in med 2ru. Så långt tämligen normal budgivning. Den aggressive Abelson lägger upp 3hj – styrkan är som en enkel höjning men handen är spelstark.  Med Väst kort i ruter ser han stora sågen. Syd bjuder 3sp.

Jaha, nu är det jag igen. Man kan kanske få upp motståndarna i 4sp? Partnern är nog kort i ruter när Syd plötsligt kan bjuda 3sp så att säga på vägen. Alltså 4hj, det kan gå hem eller bli en billig offring.

Ingen har något att tillägga och det blir spader i utspel. Då har Nord nog inte EK i ruter. Alltså har Syd ha ruK / ruE singel. Då skall han fastna på den honnören. Det är spelplanen. Men först måste Nord in en gång och då vända i spader. Så jag tar för spE.

Sedan hjK + hjE + kl2. Syd har svårt att se att han skall gå upp med klK och spela sin ruterhonnör. Nord kommer in och han har svårt att se att han skall vända med liten ruter. Det blir enligt plan en spadervända. De svarta färgerna elimineras och jag spelar en liten ruter. Syd hade ruK men Nord har ju inte råd att ta över för då blir min ruJ stor. Syd tvingas vända mot dubbelrenons och jag kan saka en ruter från handen och stjäla på bordet. Hemgång.

Kuriosa; 3sp är ett klockbud som går hem. Även 4kl men färgen nämndes inte alls vid vårt bord. Några hade fått hem 5kl därför att försvaret verkligen måste ta sina stick i rätt ordning.

2 kommentarer till Bricka 30 – möjligheter i alla väderstreck / Rolf

  1. xlrocks skriver:

    Ruskig bricka, brrr!
    Kul när plan och verklighet fungerar, mycket snyggt bridgejobb -gratulerar till 10 stick! Vi hade tur som inte mötte er igår! Vi låg på 65% innan 10:e ronden men kroknade tyvärr på slutet, där denna bricka låg i rond 11 för oss (33% då våra motståndare landade i lugna 3hj som ju går hem utan inpetning). GRATTIS till vinsten också förresten! Men nästa gång🙂 – skam den som ger sig.
    En liten kommentar dock det finns 10Hj på ena hållet och 10Kl på andra, dvs 20 trumf och det finns 20 stick, 10 i ett hjärterkontrakt och 10 på andra hållet i klöver – än en gång stämmer LAGEN för 18-22 brickor. Och 5Kl är en bra offring – om man nu hittar den färgen!
    /Rickard

    Gilla

  2. Mattias Wallin skriver:

    Gratulerar till segern, Rolf och Lars Göran! Intressant att få följa tankarna från en erfaren bridgespelare. Att lista ut att ruterkungen sitter singel och sedan utnyttja det är beundransvärt.
    Vid ert bord nämndes inte klöverfärgen. Vid vårt bord nämndes inte hjärterfärgen! Jag satt Syd och öppnade med 2sp, som visar 5-5 i spader, 6-9 hp och en lägre färg. Ted frågade efter min andra färg med 2NT och jag bjöd 3kl. Ted höjde till 4kl och jag chansade på 5 klöver. Med trumfknekten i utspel gick det hem. Som du nämner finns tre förlorare, men de de tre rätta av fem möjliga topphonnörerna måste hittas omedelbart av försvaret.
    /Mattias

    Gilla

Kommentera

