2 ggr slam brickorna 21 o 22 torsdagsspelet/Hans

Skärmklipp1

Det är inte så ofta som vi bjuder slamkontrakt men ibland händer det och då kommer det på tvären. Igår torsdags händer det 2 ggr i samma rond när vi spelade mot PG o Hans. Min fråga är hur ofta händer det att man bjuder 2 slam i samma rond och spelar hem det. Jag vet att sist vi hade sådana händer var den 4 nov 2010 ungerfär 15 månader sedan.
På denna bricka var det pass fram till V som våndades vad som skulle bjudas och så tog han fram 2 kl vilket jag svarade med 2 hj  och V bjöd sedan 3 kl innan jag frågade och fick 2 ess. Syd spelade ut liten spader till esset och fortsatte till sp K. Sedan liten hj fr Ö till esset och liten klöver till esset. Sedan tog jag för hj K och fortsatte i klöver och herrarna såg slagna ut.

Skärmklipp2

På denna bricka öppnade Ö med 1 kl  och Öst bjöd 1 hj. Öst bjöd 2 hj och V kontrollfrågade med 2 sp som Öst(jag ej förstod) utan jag bjöd 4 hj varvid V  bjöd 4 NT  och vi hamnade i 6 hj.

Det är sådana brickor som gör att man fortsätter att spela trots att vinsterna för oss uteblir

Hans

3 kommentarer till 2 ggr slam brickorna 21 o 22 torsdagsspelet/Hans

  1. bosse dubbel skriver:

    Hej Hans! grattis till slambrickorna som vi spelade i sista omg.mot Jörgen-Bengt.De bjöd 6 kl.
    på första brickan och 4 hj.på den andra och upptäckte då att 6 hj.stod som rinnande vatten.
    Trots de fick vi inte många points,då det som vanligt i Bjärrred, slammarna hittar endast 30%
    av spelarna,märkligt kan man tycka.Men det var ju bra att ni var på hugget det visar att man aldrig skall ge upp trots motvind mellan varven. mvh BD

    Gilla

    • Anonym skriver:

      Slammen på bricka 22 är väl ganska tuff. Den är ju 25%-ig, eftersom 2 maskar krävs. Jag fick en gång i tiden lära mig, att lillslam kan bjudas om den är 50%-ig, och storslam bör vara 80%-ig. Detta är kanske förlegat, eller?
      Magnus

      Gilla

      • bosse dubbel skriver:

        Hej Magnus! bra komm.av dig.Man kan ju bjuda slammar på fördelningshänder som innehåller mindre poäng med bra spelstyrka med längder i färgerna och.kanske renons eller singel.Någon regel idag hur % fördelar sig har därför ändrats som jag beskrev.
        I partävling kan man i lillslam bjuda på 50% medan man i storslam bör ha minst 70-75%.
        I fyrmanna får man aldrig missa slammar och är man i rätt zon VIT kan man ju chansa
        på lillslam 50% och storslam 65%,detta är min hypotes och den har jag disk.med andra
        bra spelare och det verkade vara ok.Sedan om det stämmer,Ja det får väl resultaten utvisa. BD

        Gilla

Kommentera

