Vinnarreportage samt mera bricka 24

image

Spa med förhinder

Inga och jag var just på väg till Ystads Saltsjöbad för två dagars lyx och bad, när telefonen ringde – kräksjukan härjade på hotellet och vi var inte välkomna. Vad gör man då? Vi ringde till Hans Tambour och frågade om vi kunde spela bridge i Bjärred i stället. ”Ingen kräksjuka här, så ni är välkomna”.
Vi startade med två bra brickor mot Hans och PG och sedan flöt det på bra hela kvällen. När vi kom till sista bordet och sista brickan mol Bosse och Per-Ingmar, kände vi nog en smula segervittring i näsborrarna.

 

Bricka 24
Väst, Inga, öppnade med 1 hjärter, minst 5 kort och 12-16 hp. Per-Ingmar har ju varit med förr och bjöd vaket 2 spader. Jag såg minst 11 hjärter hos oss och stora möjligheter. Har man flyt, så har man.

Jag tvekade mellan 4 NT och 6 hjärter, och valde tyvärr det förstnämnda. Bosses hand hade nu vuxit rejält och i rätt zon bjöd han 5 spader. Jag fortsatte på den inslagna vägen och bjöd
6 hjärter, samtidigt som det retade mig att jag inte bjudit detta direkt. Men Bosse var ”elak” och bjöd 6 spader. Jag var väl ganska säker på, att vi saknade ruter ess, så det gällde att göra det bästa av situationen. Dubbelt.
Klöver ess och kung från mig följt av ruter K singel. Spader från spelföraren tog jag med esset och vände hjärter till Ingas ess. Tyvärr vände hon med klöver dam, som Per-Ingmar stal. Vi fick ett ruterspel till för 4 back och 800 poäng – men 6 hjärter var otappligt och hade spelats vid 4 bord. Det var uppenbarligen inte fler par, som funderat på att offra sig i spader. Det gäller att spela rätt brickor mot rätt par.
Vårt flyt höll i sig. Seger med 1 poäng! Vi såg dock aningen bleka ut på segerfotot./Torsten

3 kommentarer till Vinnarreportage samt mera bricka 24

  1. xlrocks skriver:

    Gjorde vissa försök att datormässigt öka kontrasten i bilden, så man får intrycket att ni varit på spa ändå🙂 /Rickard

    Gilla

    • bosse dubbel skriver:

      Hej Torsten o Inga! grattis till segern i torsdags i Bjärred 1 poäng till 2:an men det räcker
      för att vinna och det är ju målet.I Bjärred bjuder man inte ofta slambrickor,men man gör ändå 12 spel,försiktgheten flödar.Jag visste att 6 hj.var förmodligen strö och min tanke var då att det är bättre att få några poäng än inga alls vilket också stämde 8 i.s.t.f.3.
      Per Ingemar var inte blyg med sitt hoppinkliv och det gjorde mina kort genast verksamma.
      På Torsten essfråga valde jag att spärra bort Ingas svarsbud,så det blev pass-pass-6hj.
      av Torsten-BD 6 spader-pass-pass-TÅ X-pass runt och 4 straff 800 ut mot 980 för familjen
      Åkerman.Hade Torsten bjudit som han tänkte 6 hj.direkt är det tveksamt om jag gått in med 6 spader.Det är inte alltid bara poängen som avgör buden utan fördelningshänderna
      men det är många som inte vågar ta steget att analysera möjligheten till offringsbud.BD

      Gilla

      • bosse dubbel skriver:

        Hej igen Torsten! ja det var ju olyckligt men tur för oss att Inga var så vänlig med kl.dam
        till stöld.Tar hon istället ru dam som håller och ny ruter till din sista spader 2 får vi -6X
        och ni inkasserar 1400,ja då får man verkligen skämmas för sin offring,men Gud straffade’inte de sina och vi är tacksamma. BD

        Gilla

Kommentera

