Bricka 25 – igen / Rolf

image

Dels var den vår sämsta, dels låg Rickard i topp (han undanber sig publicering annars). Brickan innehöll några klurigheter som jag inte lyckades bemästra.

Kontraktet 3NT var väl OK – det finns ju ingenting att stjäla på en korta hjärterhanden. Priset man betalar för eventuella 10p mer är ”osäkerhet”; när hållen tar slut har man liksom ingen trumf.

Ruter ut som jag tar med esset. Spelplan? Går alla maskar är det minst 6 trick – bra att spela sang.
Går inga maskar är 4hj bet men trissing går hem på nio stick – bra att spela sang. Men detta är ju extremutfallen.

Hur spelar man 4hj? Jag hade genast utnyttjat gratismasken i klöver genom att gå in på spE och maska med klD. Går masken har jag inga tapp i lågfärgerna, går den inte sakar jag senare ruter på klE. En manöver jag inte direkt gör i sang – även om den ”normala” hjärtermasken lyckas. Min tresangare kändes därmed underlägsen 4hj. Men jag har en 50%ig chans att
komma i överläge genom att slå en avig hjärtermask! Dessutom förhindrar jag en klövervända.

Partnern ser lite sömnigt förundrad ut när hjD ger spel. Men det är nu jag begår det stora felet; jag släpper rutervändan (för att senare säkrare maska i spader). Hallå alltså: jag har tappat ett spel mot ”normalt” och nu finns det verkligen inget att förlora!

Bara att ta direkt och slå den där spadermasken. Med den gynnsamma spadersitsen är det minst 6 ”normala” trick i 4hj så det är bara att avsluta med den där klövermasken = 3NT+3. Då hade jag faktiskt fått över medel på brickan och inte liksom lurat partnern (som nu vaknat) på en vinpava …

Hur bar sig Jan&Leif åt för att storslamma? Och hur gick det till när det blev en bet? Avig mask?

8 kommentarer till Bricka 25 – igen / Rolf

  1. bosse dubbel skriver:

    Hej Rolf! bricka 25 spelade Jörgen o Jan mot Ekelund och de var de enda par som bjöd 6nt.
    Hur kunde man göra 13 spel frågade du!Ja de e ju klart får man hj.8 ut och tempovinst och alla maskar har man råd till när man har redan sina 12 spel,nu fick han möjlighet att maska båda hit o dit och det lyckades,bra gjort.Men hj.8 i utspel mot en slam där hj.är bjudet verkar
    som jag ser det lite märkligt,av sådana bra spelare som Kerstin o Lars.Ruter ut från sekvens
    vore väl att föredra.Det var ingen kritik mot Ekelunds,men de gjorde slamresan för Jörgen lite
    mer behaglig.Hur sedan man får bet är för mig en gåta också.Men som sagt vi spelade inte denna bricka,så mina komm.var bara ett svar till dig.BD

    Gilla

    • Rolf skriver:

      Jag frågade inte hur man kan göra 13 spel. Det redde Rickard ut för ett par dagar sedan. Jag frågade hur man INTE gjorde 13spel – speciellt om man nu hade bjudit storslam. En provokativ fråga till andra Lommaspelare nu när vinnarna lyser med sin frånvaro. Du MÅSTE inte svara för ALLA Lommaspelare BosseD …

      Gilla

      • bosse dubbel skriver:

        Hej Rolf! ja,då får man väl be om ursäkt för att man är flitig att komm.inlägg om spel där man själv deltagit under kvällen.Nu skrev jag Jörgen o Jan men det var Jan o Leif,här var jag inte i fokus beklagar felskrivningen.Jag lovar dig Rolf att det har aldrig varit min mening att skriva om speciellt lomma spelarnaJag skriver om de brickor som jag själv varit utsatt för men även andra intressanta brickor till gagn för alla spelare som kan finna
        någon röd tråd i resultatet eller i budgivningen.Bloggen skall väl innehålla givar med tips
        till de spelare som kan tänkas få råd ”varför man gjorde så och varför man spelade så” det är och var min förhoppning att jag kunde delge något av värde för någon.Eller vad tycker du själv Rolf?BD

        Gilla

  2. xlrocks skriver:

    Tack för svaren på mina frågor, 3NT är mao det bästa kontraktet på denna bricka. Jag hänger dock inte med på att 3NT är underlägset för att du kan stjäla en ruterhacka, i NT kan du väl saka samma hacka på en hög hjärterhacka?? Vad är skillnaden?
    Jag har alltid levt i tron, för att HF ska ge mer stick än NT så måste man stjäla på den korta trumfhanden, under förutsättning att man inte behöver trumf för att stoppa i fi:s långfärger. Är det inte så?
    Undrar Rickard

    Gilla

    • Rolf skriver:

      Men alltså Rickard, det var inte fråga om antal stick att vinna utan om antal stick att förlora. Säg att den normala hjärtermasken spricker (50%). Då får du en rutervända och vad gör du då? Du kanske släpper (????) för att bryta förbindelsen därför att du inte vet att resten av maskarna går. Medan 4hj-spelföraren VET att klövermasken gick ty det har han redan testat.

      Gilla

      • xlrocks skriver:

        Jag tolkar ditt svar som att ett HF-kontrakt kan potentiellt ge fler stick därför att man med trumfen som maktmedel har mer kontroll. Dvs 4 i HF med 53-trumf kan ge andra fördelar då man har tempo för att testa i detta fall maskar i lite mer godtycklig ordning än man kanske vågar i NT. 44-trumf så är det ju mer uppenbart att HF-kontraktet ofta leder till ett extrastick, men 53 med 4333 på en handen har jag alltid upplevt som, ska du gissa – välj NT.
        Jag försöker alltid generalisera för att skaffa mig en bättre ordning för välgrundade beslut i min oerfarna hjärna.🙂

        Gilla

  3. bosse dubbel skriver:

    Hej xlrocks! en komm.till dig.hj.kontraktet är nog det bästa här även om man lyckas göra 12 spel i NT o även 13.Väljer man 3nt.bör man ha 5 korts LF att leva på till sin 5 korts HF,den principen håller jag på.Så i detta fall har du nog rätt Rickard.Många spelare bjuder ofta NT på
    8 korts HF för att tjäna 10 points,men får man bara 9 spel mot 10 i HF så får du inte många
    points att glädjas åt.Devisen ”den som gapar över mycket-mister ofta hela stycket” har man 8 korts HF med topphonnörer och 5 LF korts med 2 topphonnörer ja då spelar man NT för att få en förmodad toppbricka.Hoppas du förstod min redogörelse och att Rolf håller säkert med om detta.eller? BD

    Gilla

  4. Rolf skriver:

    Nä, det var ingen avig mask. Leif tyckte att ännu en mask kunde väl inte gå så han försökte sig på en skvis istället. I upphetsningen hade han inte följt alla rutersaken så en förvånad Syd tog sista sticket på ru9 över spelförarens ru8.
    Annars var det ett budmissförstånd som bidrog till att en hård lillslam (som bara ett annat par bjudit) blev till en knallhård storslam🙂

    Gilla

Kommentera

