Bricka 32/Mattias

image

Heder åt slambjudarna!

På bricka 32 tog jag upp en panghand, 5-5 fördelning i högfärgerna och 24 hp, låt vara med två knektar inräknat som har tveksamt värde. Handen har bara två förlorare och kan troligtvis spela hem utgång i högfärg av egen kraft.

Jag öppnade med 1 klöver (dubbeltydigt: naturligt eller starkt) och fick 1ruter av Torsten (0-7 hp). 1spader fortsatte jag med, som visar minst 17 hp och är i vårt system krav för en rond. Torsten höjde till 2 spader, en höjning som är svag, även i ljuset av första budet. Jag förivrade mig och frågade efter ess med 4NT, fick 5ruter till svar (0 eller 3 ess). Jag fegade ur och la oss i 5 spader. När träkarlen kom fram och jag såg singelrutern på bordet grämde jag mig över en missad slam. Jag skulle givetvis kontrollbudgivit efter 2 spader med 4 klöver. Torsten hade då kunnat kontrollbjuda med 4 ruter och slammen skulle bli bjuden.

Heder åt två par: Stig L – Leif G och Bo H – Allan P, som ”hittade slammen”. Man ska ju inte bjuda på att trumfen sitter 4-0 med knekten efter den starka handen, eller hur!

Rolf, du som tidigare på bloggen skrivit följande om ”slambrickor”: ”…brickor som vi (ett tillräckligt stort antal av oss) bjudit slam på eller missat att bjuda slam på (d.v.s. det fanns 12 stick)”. Är detta en slambricka?!

/Mattias 

6 kommentarer till Bricka 32/Mattias

  1. 8009hans skriver:

    Hej
    Jag är en av de som fegade ur. Öppnade med 2 kl och fick det negativa budet 2 ru som svar. Mindre än 7 hp. Hade inte en tanke på slam
    /Hans

    Gilla

    • bosse dubbel skriver:

      Hej Mattias o Hans! bra bricka ni redovisar,jag var ej inblandad i denna men vill ändå ge kanske ett gott tips! handen är alldeles för jämn och inga 5 korts LF att leva på,att man sedan kan spela hem den i 12 stick blir ändå bra poängmässigt.Sen är det klart att man i Bjärred kan chansa lite och få en o annan topp,men som princip stanna i utgång och njut av tillvaron.I partävling finns det friska fläktar som blåser positivt ibland även om man har
      för lite HP o fördelning för att vara i slam.Men i fyrmanna skall man ej bjuda slammen,dock med ett undantag vit zon mot röd och OM motst.har varit inne o klampat,då vågar de aldrig dubbla o hoppas på straff,DÅ kan det vara befogat med en chans,som kanske räcker till lagvinst. mvh BD

      Gilla

      • bosse dubbel skriver:

        Hej igen!Mattias när jag såg en gång till på dina kort med 5/5 starka i HF o singel klöver och 24 hp,måste du bjuda med hopp,för att din partner skall få en naturlig slamfrossa,eftersom ni har 9 kort i båda HF och då kan ni som du själv skrev kontrollbjuda
        och så var ni där ni skulle.Bara en parantes när jag fingranskade era kort.BD

        Gilla

  2. Anonym skriver:

    Bosse, angående budgivngen, så spelar vi inte Precisions-klövern. För oss är 1kl-1ru;1sp obegränsat och rondkrav, så där behöver jag inte hoppa. 2sp skulle betyda 6korts spader och utgångskrav.Det är i så fall nästa budrond jag kan hoppa (till 3hj). Det behövdes dock inte denna gång, då trumfen redan var spikad (1kl-1ru;1sp-2sp). /Mattias

    Gilla

    • bosse dubbel skriver:

      Hej Mattias! ok, då förstår jag dig,ber om ursäkt att jag inte var påläst Ert system med 1kl.
      med både och.Men du kan ju bjuda 3hj.på Torstens spadersvar,alt.hoppa till 4klöver slaminvit och renons och då är ni förmodligen där ni skall vara alltså slam.Det var mycket
      skrivande om slamhistoriken,men det behövs ibland ventileras med alla dess möjligheter.
      Nu kan vi lägga locket på denna bricka och gå vidare,det var upplyftande att disk.dess
      möjligheter.BD

      Gilla

  3. Rolf skriver:

    Som du själv skriver Mattias är nyckeln singel ruter hos partnern. Jag är inte säker på att Torsten bjuder 4ru på 4kl. Visserligen kan han visa kontroller under målbudet 4sp utan att visa tillägg men med den handen vill man mentalt bara få stopp på budgivningen.
    Även med vår kära MP-öppning hade slambudgivningen kärvat (som den ju plägar göra). 2sp – 2NT – 4hj visar max 10mp och minst 5-5 i högfärgerna. Nu har man ju bra anpassning och den starka handen bara tre kort i lågfärgerna. Man klarar ju även singel ruter och kl Ex tack vare klK. Egentligen läge för essfråga (två ess kan saknas) och sedan 6hf.
    Men som sagt, det beror på om den svaga handen är på slamhumör eller ej.

    Gilla

Kommentera

