Vem påstår att budgivning är komplicerat bricka 24/Hans

Skärmklipp2

 

 

 

 

 

På följande bricka öppnade Ivar med 1 hj Kent hoppade in med   2 sp . Lasse Petersson funderade en liten stund och sedan skickade han i budet 6 hj
Så lätt är bridge/Hans

8 kommentarer till Vem påstår att budgivning är komplicerat bricka 24/Hans

  1. xlrocks skriver:

    Fördelningsslammar är alltid lika fascinerande – tycker jag. Visst det är inte optimalt för partävlingsresultat att hitta alla – men det är kul🙂. 26 hp denna gång.
    Vi bjöd 1Hj(V)-p-2NT(Stenb)-p-3Kl(svag – ej slam inv.)-p-4NT-p-5Ru-p-6Hj. Jag tycker nog Tord kunde klämt i med 3NT(sp singel och slaminv.). Med mitt fina homogena stöd drog jag på ändå – och det var lägg.
    Hur resonerade BosseD för att uppoffra sig med 6Sp? Snyggt jobbat.
    /Rickard

    Gilla

    • Mattias Wallin skriver:

      Vi bjöd nästan likadant upp till slam, men med ganska mycket mer störning:
      1hj -(1sp)- 2NT-(4sp);pass-(pass)- 4NT- (pass);5hj- 6hj.
      2NT är invit-Stenberg. Efter motståndarnas 4sp frågade jag ändå efter ess och fick två(!) ess av fem utan trumfdamen till svar.
      Ert svar 5ru är väl 1 ess av fyra, gissar jag. Du var inte rädd att trumfkungen skulle sitta garderad hos motståndarna, för mer än 4 kort i hjärter lovar väl inte Tord?
      /Mattias

      Gilla

      • Rickard skriver:

        Japp, vi har bara fyra ess. ”Rädd” är jag sällan, men visst saknade jag en del information du hade. Hundra kan man aldrig vara, men visst tog jag större risker än du, det syns i resultatet om man summerar många brickor, men på en bricka gäller slumpens lagar. /Rickard

        Gilla

    • bosse dubbel skriver:

      Hej xl-rocks! Jo Inga öppnade med 1 hj.PI bjöd 2sp.6korts 8-10hp.Torsten 4NT essfråga
      NU bjöd BD 5sp.jag anade en slam på gång så jag störde essfrågan med 5 spader och Inga pass-PI pass-Torsten 6hj.BD 6 spader-pass-pass-Torsten X sedan pass runt.Jag tänkte så här att 6 hj.blir nästan en nolla men 4straff kanske kan ge 8-10 poäng därför tog jag offringsbudet i hopp om att det skulle vara hyfsat,vilket det gjorde någorlunda.
      Man måste agera när man vet att bra spelare hittar slammar som var och är självbjudna.
      Att sedan i Bjärred inte alla bjuder slam som vi känner till, får man väl stå ut med.Jag tror att du tänker så också ibland och det är bra Rickard,man får ofta sin belöning om man vågar.BD

      Gilla

  2. Mattias Wallin skriver:

    För övrigt är jag imponerad över de som bjuder 1hj (2sp) 6hj. Är det inte rätt, så kan det ändå bli det, när försvararna famlar i blindo. Berättar man för motståndarna, via kontrollbud eller essfråga, att man saknar två stick, nog tusan hittar de sticken då! /Mattias

    Gilla

    • bosse dubbel skriver:

      Hej Mattias! kul bricka med massor av bra komm.kopplat till en del frågor.Nu saknar man ju inte 2 stick eftersom man vet att partnern har de utstående korten för sin öppning och har man 11 trumf så finns det bara ett läge 6hj.utan mer inblandning från motst.De motst.
      som klev in i budgivningen måste bjuda 2sp.för att partnern skall kunna vara med och tampas om kontraktet,där gjorde Hans o Kent rätt som också vi utnyttjade och då vågar man ju vara kreativ som partner och störa så långt som möjligt.Ju mindre man informerar sina motst.desto mindre vet de vad de skall bjuda eller ej och som du själv skrev de famlar i blindo och det är rätt medicin 8 av 10 gånger.BD

      Gilla

      • Anonym skriver:

        Visst är det ofta så att partnern täcker upp med de vitala korten för en slam, men det hade varit tråkigt att få en träkarl med följande kort:
        spD hj KDJT9 ru DJ3 kl DJ86.Min partner hade i alla fall öppnat med den handen.
        /Mattias

        Gilla

  3. bosse dubbel skriver:

    Hej Mattias! Ja du har rätt i sak,men målar man f-n på väggen kommer man inte längre. BD

    Gilla

Kommentera

