Alla maskar gick…

image

Märklig kväll där Tord och jag fick många brickor med snedsits i trumf, i den första bricka 23 där jag fick spela 4Sp med KKn5 i trumf på bordet och Birgitta satt och tjuvhöll ED986 efter, det blev –2 och 17%. Sen var det ett antal 4-1 trumfar och det var först i rond 11 vi fick spela denna drömbricka där allt satt rätt.
Jag öppnade med 1NT och sen följde p-2ru(ÖF)-p-2hj-p-3NT och det blev min tur att bestämma NT eller hj? Med 4333 valde jag till slut pass och fick ru3 ut av Kerstin(S).  Efter en stund kunde jag konstatera – alltid hemma även med hjD fel. (2+4+2+1) Så här gäller det ÖT! Tog med RuE, och maskade sen med hjKn på bordet – 1ÖT. Tillbaka på handen med hjE och provade spadermasken – 2ÖT.  Provade sen klövermasken på handen – 3ÖT! Sen var det så att spaderna satt 33 och sp4 gav också stick – 4ÖT! Alla hade tydligtvis inte spelat så utan vi fick 87% för det. Snacka om bingo!! Kul bricka tyckte,
Rickard

9 kommentarer till Alla maskar gick…

  1. Rolf skriver:

    Kul när det funkar Rickard. Jag får inte upp privatprotokollet men det kanske jag är ensam om?
    Vad avser bricka 25 spelade jag samma kontrakt som du men tillämpade en helt annorlunda spelplan. Vilket min partner undrade mycket över. Jag kom nämligen fram till att det måste sitta illa om sang kunde ge lika många stick som hjärter.
    För att skydda klövergaffeln slog jag ”en avig” hjärtermask och sedan var det kört …

    Gilla

  2. xlrocks skriver:

    Har startat om servern och komprimerat databasen. Tyckte svarstiden för privatprotokoll blev lite bättre. Det som tar krämen ur min lilla server är graferna, hur bra är de egentligen, ska vi skippa dem och få bättre svarstid? Som de ligger nu kan man ju hoppa vidare om man inte vill ha dem.

    Gilla

    • Rolf skriver:

      Ja, skippa grafer. Speciellt den understa. Eller låt dem bli ett tillval. Kom in nu.
      Dags att städa? Data ett år bakåt räcker kanske?

      Gilla

      • xlrocks skriver:

        De står och tuggar och dyker upp när de gör det. Vill du inte vänta på dem går du bara vidare, så de är en form av tillval som de ligger…
        Ser nu att problemet är att koden inte är optimerad för privatprotokoll, får ta en titt på den delen i veckan förhoppningsvis. Vi hade problem igår också när alla skulle mata in brickor, det blev mycket långa svarstider för dem… Troligen kollisioner mellan de som ville titta och de som matade in😦

        Gilla

  3. xlrocks skriver:

    Jag misstänkte du spelat den brickan också, men med ett annat resultat så jag misstänkte min spelplan varit för optimistisk, sedan innehåller brickan NT/HF problematiken och där vi valt samma, men på vilka grunder? Sen händer det ju inte varje kväll att man träffar på en bricka där det finns tre maskar och alla går hem, dvs oberoende av i vilken ordning de slås blir framgången lika given, men så var det inte??
    Så med så mycket att diskutera hoppas jag att denna bricka ska engagera mer än dig, mig och BoD….
    Jag funderade länge och tittade på mitt spader-håll(?)… 4hj känns mer safe, men det är ju mer än min näve…På min hand finns inga stölder och då ska man ju välja NT, Tord borde ha något i sp då han lovat 10p – PASS!
    När sen det kom ru ut och spaderpaketet kom på bordet drog jag en lättnande suck, PUH!
    Tre maskar som kan slås i olika ordning, hjärter måste slås först, för att garantera hemgången. Vilket håll? Oberoende av vem som kommer in är en ruter till sämst, men tyvärr troligast. Kommer N in och får för sig att vända i klöver så hinner jag slå den masken också, så båda är ju lika farliga, N lite bättre då han kunde tänkas försöka med kl medan S förmodligen aldrig skulle göra det. Så jag slog masken i hj på bordet då jag tyckte det var bättre att få in N. När den sen lyckades var det ju simpelt, spadermasken skulle ju slås sen och sist innan man skördade skulle klövermasken provas.
    Är mitt resonemang om hur slå hjärtermasken korrekt eller har jag förbisett något?
    En lite sidofråga dock, ska man ta första stick med E eller K? Jag vill ju inte ha en rutervända till vilket ska jag välja på Nords ru10?
    Rickard

    Gilla

    • bosse dubbel skriver:

      Hej Rickard! bricka 25-26 fick vi inte vara med o kriga om(tur kanske det!)Torsdagkvällen
      var slammarnas afton på gott o ont och även maskarnas afton.De som lyckades att hålla sig i delkontrakt fick bra betalt,men de som var giriga fick på nöten.(bridge e kul).Som du frågade i sista raderna om man skulle ta E eller K på ruterutspelet,ja de e ju klurigt ad man gör.Tar du K så kanske du slipper rutervända,tar Du E får du kanske rutervända.I alla andra fall är det listigt att ta E o gömma K för att kunna hinna godspela sidofärger,där du kanske måste göra en misslyckad mask,men har längden i färgen.Automatiskt kommer
      ny rutervända och vips var kontraktet hemma p.g.a. att fi trodde partnern hade topphonnören.De kloka o rutinerade spelarna gör förmodligen så,men det är ingen garanti för att så sker.Sens moral! jag skrev här ovan att det var maskarnas afton och det utnyttjade ju Du till fullo.Grattis! BD

      Gilla

      • bosse dubbel skriver:

        Hej igen! en sista fråga bara? varför skriver man på bloggen med underton,ANONYM!
        jag tycker man skall ange sin sign.som de flesta gör,eller har jag fel,en stilla fråga bara.BD

        Gilla

      • xlrocks skriver:

        Jag tror Rolf drabbats av samma som jag, helt plötsligt var min signatur borta så jag lyckades producera en del under ”anonym” utan att observera det. Tycker det verkar som Rolf är på ”banan” igen. Det var säkert oavsiktligt🙂 /Rickard

        Gilla

Kommentera

