Vinnarreportage bricka 23/Mattias

Skärmklipp1

Lätta öppningar – svåra beslut.

Sedan några månader tillbaka provar jag och Ted att spela med lätta öppningar på entricksnivån. Jämfört med Modern Standard drar vi av 2 hp och öppnar därför t ex med 1 sp med jämn hand, 10-12 hp och fyrkortsfärg. Med kompenserande fördelning kan vi tänkas gå ner en poäng. Det finns både för- och nackdelar med lätta öppningar, men vi får i alla fall bjuda lite oftare.                                                                                                                                   På bricka 23 kunde Ted som Väst öppna i andra hand med 1 spader, en hand som annars blir nerpassad. Nord klev in med 1NT, ett bud som oftast blir öppningsbud på denna brickan antar jag. I ostörd budgivning skulle jag som Öst antagligen bjuda en negativ sang, men efter inklivet var det upptaget. Dubbling kan tänkas, men eftersom jag hade hyfsat trekorts trumfstöd fick det bli 2 spader, ett bud som i ostörd budgivning visar 11-12 poäng, trumfstöd och saknar singel eller renons. 2 spader spärrar också mer än dubbelt, och underlättar för partnern. Men är det för högt? Nord har trots allt sangat spadern och vi är också i zonen. Efter detta hände inget mer, och Ted spelade 2 spader med jämn hemgång. Två par till hittade också samma kontrakt av Väst, möjligtvis efter modigt inkliv av Väst i balanseringspositionen? Detta gav 10 viktiga poäng mer än att ta en straff i 1NT.                                                        Det vanligaste budet 1NT av Nord gick till övervägande del hem jämnt, eller med en back. Ett par (Lars Göran och Rolf) klarade ett övertrick, med spader 8 i utspel, det enda spaderutspelet som gjordes. Om jag passat ner 1NT, med vetskapen om att partnern bjudit spader hade jag nog också spelat ut spader 8. Ser Väst utspelet som "toppen av ingenting" eller tredje högsta (10-12-regeln i partnerns bjudna färg mot sangkontrakt) med E/D 10 8? Anar Väst det sistnämnda kan han ta för kungen och spela tillbaka spader till Esset. När Öst spelar tian i tredje stick kan Väst, som vet att spaderna är slut efter detta stick, färgvalsmarkera genom att slänga nian, det högsta kortet, som markerar för hjärter. Detta spelsätt kräver dock två ingångar hos försvaret innan Väst kommer in på den tredje ingången (hj K/D) innan spaderhackorna kan utnyttjas.                                                                                                Hur går det om Väst släpper åttan runt (oavsett vad Öst spelat ut ifrån) och högmarkerar med tvåan istället? (Fyran bör ju spelas från träkarlen annars kan damen maskas ut i andra stick). Spelföraren måste ta sticket med damen (annars blir det inget alls). Öst kommer tämligen snart in på en lågfärgskung och kan sedan ta för spader ess och vända med tian till Väst kung, som får på två hackor till. Här krävdes alltså bara en sidoingång. Spader åtta är väl trots resultatet ett vinnande utspel mot Nords 1NT?

/Mattias

12 kommentarer till Vinnarreportage bricka 23/Mattias

  1. bosse dubbel skriver:

    Hej Mattias! tack för din redogörelse på brickan här ovan.Bra att du skriver om en giv som alla kan ta del av och hur ni resonerar med era poäng.MEN korta gärna din redogörelse så tror jag att fler läser din komm. Du är ju en riktig duktig teoretiker och bra spelare.mvh din vän BD

    Gilla

  2. Rolf skriver:

    Eftersom Mattias pekar ut Lars Göran som fortsatt turgubbe får jag väl försvara honom lite. Han var helt oskyldig till denna topp.

    Spader Åtta i utspel av Öst är ju bra – men Väst har svårt att avgöra om det är från trekort eller fyrkort. Väst går därför upp med spK och vänder i spader. I detta fall (trekort) hade det varit bättre att bara högmarkera. Visst bör spader Nio indikera hjärter men det är inte särskilt bra om partnern verkligen hade en fyrkortsfärg (blockad).

    Bortsett från utspel (som helt bör undvikas) finns baraen sak i bridge som är svårare än att markera – nämligen att tolka partnerns markering. Och det gäller speciellt färgvalsmarkering (Lavintal).

    Därför tycker jag att Öst skall släppa rutern tills Väst kan få till en ”vanlig” styrkemarkering. Då kan visserligen Nord få för sig (efter att ha fått för ruD) att släppa runt en liten klöver från bordet (hemgång).

    Nu fick Väst efter ruK välja på hjärter och klöver och valde olyckligtvis klöver …

    Gilla

  3. Anonym skriver:

    Javisst Bosse, det blev lite långt denna gång. Tänkte bara skriva om vår budgivning, men spaderåttan lockade mig att skriva några rader till.
    Rolf, tack för att du ville skriva en rad om er bricka. Jag håller med om att spaderåtta är svår att tolka, och svårt att veta hur man ska fortsätta. Det som gjorde mig nyfiken var att det enda paret i försvaret mot 1NT som lyckades att hitta sin åttakortsfärg i utspelet tog färst (!) stick. /Mattias

    Gilla

  4. xlrocks skriver:

    Borde vara förbjudet att publicera brickor på bloggen där jag stått för en präktig ensam nolla😦

    Vi hade en likadan bricka förra veckan och då fick vi dåligt resultat därför att Mats klev in med 2Sp på min 1NT öppning. Sen dess har jag läst om något som kallas DONT, med denna konvention hade troligen ÖV hamnat i 2hj, vilket väl är lika bra som 2Sp. Är det någon som har erfarenhet av denna konvention, jag tycker den verkar spännande?

    Denna vecka fick jag behålla 1NT, mitt favoritkontrakt🙂. Fick ruter ut, men gjorde väl felet att sikta på en ÖT. När jag kom in på min hand på ru8, spelade jag lite kl mot bordet och valde att maska med 10:an. Fick då två spadervändor. Tog ut klE när jag kom in på spD och spelade sen liten kl mot D9 på bordet och Ö kom in och vände i hj. Nu var det helt kört och det blev 2 back. Ulla och Siv gjorde ett suveränt motspel och var väl värda sin ensam topp, men det svider….

    Så till frågan, hur ska man behandla klöverna med den kunskap man har efter att man kommit in på ru8 i första sticket? Går jag upp med damen är ju 1NT hemma…
    /Rickard

    Gilla

    • Anonym skriver:

      Jag, Ted och Torsten spelar DONT (”Störa motståndarnas sang”) sedan några år tillbaka. Bra konvention och ganska lätt att komma ihåg. Konventionen gör att man kan bjuda på alla 6-kortshänder och alla 5-5 fördelningar, utan att passera 2-tricksnivån. Nackdelen är att det är svårt att med precision hitta en utgång mot 1NT, men hur ofta försöker man med det?! Kan jag rekommendera, om man gillar att få bjuda (och störa) ofta!
      Klöverbehandlingen får någon annan svara på…
      /Mattias

      Gilla

      • xlrocks skriver:

        Ni kör bara 55, det jag läste skrev om 54 också. Vilka poänggränser har ni? Kör ni med DONT även utanför balanseringsläget?
        Jag har efter alltför lång tid insett att framgång i partävling är att störa🙂

        Gilla

    • Anonym skriver:

      Alltså klöverbehandlingen … Det är ju faktiskt så att OM fi hittar en hjärtervända så fort de kommer in kan de få ihop sju stick (2sp + 3hj + 1ru + 1kl).

      Din chans ligger i att Öst (som inte spelade ut hjärter) inte direkt hittar hjärtevändan. Så stanna kvar på bordet och kör en liten klöver runt …

      Gilla

      • Anonym skriver:

        Ok, så jag ska få in Ö till varje pris och krypa på 7:an och lira kl på det hållet, visst efter den rundan kan jag fånga allt V har. Men hur vet jag att Väst är den farliga med den budgivningen?? Din idé är ju inte hundra, men bra mycket bättre än det jag kom på, håller med att hj är svårfunnet av Ö i det läget. Vem har sagt att inte första sticket är viktigt?? /Rickard

        Gilla

  5. bosse dubbel skriver:

    Hej på Er Rickard o Mattias! Intressant resonemang om dont (den finns i 16 sidor i syskon och som Landslaget använder,krav från kaptenen).I all bridge gäller det att störa motst.så mycket man kan,på låg nivå med lite HP men tåla utspel ifall man kommer i svårigheter och sedan passa i tid så motst.inte bjuds in i en utgång med hemgång.Dock skall man ha koll på
    zonerna i rätt zon mot röd kan man dj-as lite mer än vanligt.Rickards fråga om poängnivån på dont skall vara öppningshand,för att klara av en budrond utan komplikationer.Det finns ju massor av störningsbud mot 1NT och stark klöver.ex.vis Brozell,dont,cappiletti,m.m.men det
    gäller ju att man är övrrens med sin partner hur man handskas med de olika konventionerna.
    BD

    Gilla

    • Anonym skriver:

      Ja, zonerna och positionen (direkt efter sangöppnaren eller i balansering) är viktiga. Vi bjuder även på 5-4, men kräver något mer i styrka då, framför allt direkt efter sangöppnaren. I balanseringsposition krävs mycket mindre, eftersom partnerns till sangöppnaren förnekar viss styrka, den har ju med nödvändighet partnern!
      /Mattias

      Gilla

      • Anonym skriver:

        Hej Mattias! bra inlägg av dig.det är riktigt att man ka ha 5/4 med lite bättre styrka efter sang-öppningen och att man i balansposition har lite mindre om nu zonerna är till fördel.Men som jag nämnde tid. det är viktigt att man är tajt med sin partner om systemet,annars rasar ju murarna. BD

        Gilla

Kommentera

