2011-02-02 Grus i maskineriet / Rolf

image

Lars Göran lyckades med det mesta i gårkväll. De få gånger han gjorde fel blev ändå rätt. Det är sådant som kallas flyt. Jag redovisar här min rödgula bricka.

1hj – 1sp – 2kl. Nu var jag som Öst intresserad av mer information från partnern så jag bjöd fjärde färg : 2ru. Syd Göran var alert och utspelsdubblade. Pass fram till mig igen.

Partnern hade inte mer att visa än han redan gjort; 5khj + 4kkl + högst dubbel spader och en medioker öppning. Vad skall vi spela? Jag försökte med 2hj men fick inget gehör för högre kontrakt från andra sidan bordet. Mitt bud 2ru är inget svagt bud men jag behöver inte alls ha 14hp. Vad skulle jag ha bjudit?

Sikta mot 3NT. Vi kan ha nio spel om partnern har ett rutererhåll, t.ex. 4kl + 2hj + 2sp + 1ru. 2ru frågar inte specifikt efter håll (utan efter fördelning) så 3ru är hållfråga! Partnern lägger troligen upp 3sp. Han har då visat 2-5-2-4 utan tillstymmelse till ruterhåll.

Jaha, vi har två högfärger med 5-2-fördelning. Vilken väljer jag? Spader eftersom jag vill stjäla ruter på den korta trumfhanden. Men då har jag högst troligt två trumftapp = 4 förlorare. Nu satt det för bara ett trumftapp och 4sp går hem, men vi hade bara tjänat EN POÄNG.

Nä, det bästa budet är 3hj. Efter fjärde färg måste det vara krav till utgång. Samtidigt som jag visar en bra dubbelton ger jag partnern möjlighet att välja mellan 3NT och 4hj. Och då hamnar vi i samma kontrakt som de flesta i lokalen …

En kommentar till 2011-02-02 Grus i maskineriet / Rolf

  1. bosse dubbel skriver:

    Hej Rolf! Stort grattis till den överlägsna segern.Ni kunde kanske gått hem vid kaffet och ändå vunnit? Ni fick ju en behaglig resa under kvällen och plockade max points mot de lite
    mindre rutinerade,men så är det ibland och då gäller att man är på tårna hela kvällen,vilket ni lyckades med alldeles utmärkt.(enda bromsen fick ni vid vårt bord 22-26)men det saknade ju betydelse.Att Du sen missade 4 hj.var väl vänligheten mot era motst.Det var väl enda plumpen i protokollet denna torsdagskväll.Vi får väl spänna bågen hårdare nästa torsdag så får vi se om vi kan dämpa Er vinstmaskin,vi skall göra vårt yttersta. 74,7% det får absolut inte
    upprepas igen är min förhoppning.din vän BD

    Gilla

Kommentera

