Turspelet bridge

Om man Googlar på “turspel bridge” får man träff på ett antal sidor där man kan läsa “bridge är inget turspel”. Hur är det egentligen med det? Många som aldrig spelat tävlingsbridge lever i tron att detta är ett spel där man avslöjar sin okunnighet då det är ett skicklighetsspel. Jag minns när jag gjorde entré på BBK för drygt fem år sedan, när det trevliga inledande minglet avklingat, lade sig tystnaden och allvaret började. När det inte gick bra på en bricka anklagade jag mig själv för att ha spelat dåligt och funderade på det nästa bricka också, varpå den också gick dåligt.


Nu har högsta domstolen fastslagit att även poker är ett skicklighetsspel. Poker anses ju av de flesta vara ett turspel!
De flesta spel och lekar vi sysslar med innehåller både slumpmoment och drag av skicklighet, där skickligheten oftast är teknisk kunskap i kombination med de talanger vi fått med våra gener. Det är väl hur stor del av utfallet i varje situation som avgör om vi tycker det är tur eller skicklighet. Så om bridge är tur eller skicklighet tycker jag beror på hur många brickor man tittar på. 1 bricka 90% tur 10% skicklighet, 26 brickor 50/50, mer än 400 brickor  10/90. Både Rolf och BosseD, som ju är de av våra rutinerade spelare som vågar uttala sig, har påpekat slumpens inverkan. När vi mötte BoAllan senast beklagade de sitt resultat förra veckan (39) och så hamnar de 3:a denna vecka!! Inte kan väl de ha blivit så mycket skickligare på en vecka? Jag tror att om de som är mindre rutinerade kan skaka av sig respekten så skulle spelstandarden på klubben öka, vad tycker du? Ninja
/Rickard

 
 

4 kommentarer till Turspelet bridge

  1. bosse dubbel skriver:

    Hej Rickard! kul läsning om bridge ”tur eller skicklighet”?
    spelar man 26 brickor på klubbarna en vanlig spelkväll är 25% skicklighet och 75% tur.gäller nog för Bjärred och lomma och i viss mån Lund.Spelar du däremot en silvertävling eller en större tävling med starkt motstånd blir förmodligen procenten 60% skicklighet och 40% tur eller motst.fel analys.Man kan se på dessa tävlingars resultat att vinstprocenten ligger på
    mellan 57-60% baserat på det starka spelfältet där ofta de bästa spelarnas kommer,dels beroende på prispengar och MP poäng.Jag har själv tid.varit flitigt med på dessa och konstaterat att man får kämpa för att kunna komma över 50% eller mer.Eftersom startavgiften är oftast hög kommer inte så många mindre rutinerade,då de ser ingen större möjlighet att lyckas och dessutom betala 400-500 kr. för att deltaga.Numera spelar jag mindre sådana tävlingar eftersom klubbspelet 4 ggr.per vecka känns mer än lagom och man blir ju inte yngre med åren.Däremot spelar jag SFB bridgefestivaler varje år,är nu uppe i 15 st.och det är min semester varje år som jag stortrivs med.SKÖVDE-JÖNKÖPING-ÖREBRO
    där har ni platserna för bridgefestivalerna som är en fantastisk och lärorrik upplevelse,det kan jag lova.Som avslutning på ditt fina inlägg kan jag bara hålla med.DET RÄCKER INTE MED BARA SKICKLIGHET UTAN DU MÅSTE HA TUR OCH ATT MOTST.GÖR FEL OCH DÅ BLIR PROCENTEN 75% TUR 25% SKICKLIGHET.tack för ordet BD

    Gilla

    • bosse dubbel skriver:

      Hej Igen! jag glömde ju dina sista komm.att man som mindre orutinerad spelare mot en mer erfaren spelare,skall strunta i respekten och våga lite mer och jag ser att man både i Lomma och Bjärred numera tar bättre för sig i budgivning och försvar och det är ju det som vi vill för att få upp spelstandaden på klubbarna och få fler att deltaga,då man ser att
      även om man är mindre rutinerad kan man ändå stjälpa de mer namnkunninga.Det är bara att våga och ta för sig. mvh BD

      Gilla

  2. Anonym skriver:

    Mycket trevligt inslag Rickard!
    Jag håller med Bosse om att tur- och otursdelen är mycket beroende av deltagarnas spelskicklighet, då man ju, förutom eget uppnått resultat, är beroende av andras resultat på brickan.
    Men å andra sidan, i hur många spel och sporter vinner man på bara skicklighet?
    Magnus

    Gilla

  3. Anonym skriver:

    Intressant aspekt som så ofta från dig Rickard!

    Tror det är svårt att gissa någon speciell procentsats tur kontra skicklighet.
    En högst generell tumregel i turaspekten tror jag mig ha funnit i devisen:
    ”Ju större startfält desto mer tur behövs för att vinna”
    Detta sagt av bridgefestivalens jourspelare och tillika stormästaren Einar Jönsson.

    Helt korrekt teori angående de mindre rutinerade.
    Främst måste dessa våga bjuda mot de mer rutinerade och inte låta de senare ostörda få hitta sina kontrakt.

    Hälsningar:

    //39188

    Gilla

Kommentera

