2011-01-12 Vad säger databasen? / Rolf

Jag efterlyste ju Rickards databas för att kunna analysera utan att gå via hans formulär. Han skickade då över resultat och givar för 20521 brickor för att täppa till den stora truten. Rickard lyckades inte helt – men delkontrakten (56%) vet jag inte riktigt hur jag skall hantera.

Först plockade jag bort slammarna, d.v.s. brickor som vi (ett tillräckligt stort antal av oss) bjudit slam på eller missat att bjuda slam på (d.v.s. det fanns 12 stick). Jag har naturligtvis definierat förutsättningar som gör att Excel plockar ut brickorna åt mig. Dessa förutsättningar redovisar jag inte utan enbart resultatet med procenttal som då ger sken av att vara ren vetenskap och helt sant. Det är så dom gör när dom ljuger med statistik.

Slambrickorna utgör 6% eller nästan 1200. Inom dessa 6% fördelar sig brickorna som följer:
    för högt, d.v.s. slam med bet                                5%
    helt OK bjuden och hemspelad                           22%
    missad slam – alltså inte bjuden                         69%
    inte ens utgång bjuden                                        4%

Det här var väl vad vi kunde misstänka? För över 70% av brickor med minst 12 stick har vi sumpat slammen. Här finns det en hel del att jobba på (slamteknik, inställning) men det är ju på marginalen.

Sedan eliminerade jag utgångarna som utgör 40% (drygt åtta tusen). Fördelning som följer:
     utgång med bet                                                 12%
     bjuden och hemspelad utgång                          54%
     missad utgång                                                   34%

Detta är nog den mest homogena gruppen. Kan man misstänka att korten sitter illa lika ofta som de sitter som på bio? I så fall borde bjudna och hemspelade utgångar ligga runt 75%.

Om det tråkiga vädret håller i sig kanske det kan komma en av alla emotsedd Delkontraktsrapport redan i januari …

2 kommentarer till 2011-01-12 Vad säger databasen? / Rolf

  1. Rickard skriver:

    Databasen säger: ”Jag blev mycket glad, när någon mer än Rickard visade intresse för mig”. Ler
    Sen tycker jag, Rickard alltså, att ditt angreppssätt är mycket intressant. Du gör en analys av oss som grupp, så har jag aldrig tänkt att alla dessa siffror också kan användas. Som alltid blir siffror mer användbara om man kan jämföra dem sinsemellan. Så den idé jag fick var att vi borde skaffa oss en jämförelsegrupp, där vi plockar fram samma siffror. Det finns många resultat på nätet som är tillgängliga, jag har sett från Lund, Malmö… BridgeFacts kan relativt enkelt ställas in på att läsa av andra resultatet än våra, bara det är någorlunda likt vårt sätt att lägga ut det på nätet. Kan jag få förslag på en speldag och en klubb? Ska vi välja en grupp att sträva mot? Lund, Malmö, Göteborg, Stockholm eller Motala? I databasen kan man redan nu jämföra onsdags- med torsdagsgruppen. Min uppfattning är att detta är analyser vi inte ska syssla med. /Rickard

    Gilla

  2. Rolf skriver:

    Håller med Rickard, det räcker mer än väl med vår egen databas. Anledningen till ”vad säger databasen” är att jag låtit den definiera t.ex. ”slambricka”. Finns det minst 12 spel bland merparten av brickans faktiska resultat så är det en ”slambricka” oavsett vilka kontrakt som bjudits och oavsett hur många poäng av olika slag de två händerna har.

    Och analogt med ”utgångsbricka”. Därför går det att få fram ”träff%” och ”miss%”. Vad man sedan skall ha procenten till vet jag inte – men en kurs i slamteknik skulle uppenbart behövas. Hoppas att partnern har tid att gå🙂

    Gilla

Kommentera

