5 över 5 – never

Bricka 1 i Lomma i går var en ruskig historia, händer som tur är inte så oftaLer.

imageIngen var i zon och som N plockade jag upp bifogad näve efter att haft mycket bedrövliga kort mest hela kvällen. Inte så värst mycket hp dock, men vicken näveLer med tungan ute, det doftar nästan slamRullar runt på golvet och skrattar. Ok där är till vanlig öppning som vi bjuder.
Men räknar man spelstick vilket jag gör med en sådan näve får man nästan 8ss kanske ändå lite mer men enligt boken.

 imageÖst (Lars Ekelund) bjöd 2Sp och så var det Syds tur. Syd tittade på dessa kort.

 

 

Själv hade jag nog bjudit 4Sp, jag är glad i att bjuda aggressivt med 5-korts stöd och renons, speciellt vid inkliv. Kanske är jag lite för stark för det, så jag tycker Mats 3Sp är lika korrekt.

Väst (Kerstin) funderade en stund men plockade ganska snabbt upp 4Hj och jag var inte sen med 4Sp, varpå Lars kontrade med 5Hj. Det blev Syds (Mats) tur igen:

Mats funderade lite men var ganska snabb med den gröna lappen liksom Kerstin och det blev så min tur att avsluta.

Det kändes verkligen som 18-22 och stentuff konkurrens, så jag började fundera på min jullovsbok. Ett av de enkla goda råden var att låta motståndarna behålla 5-tricksnivån, dvs 5 över 5 = aldrig. Nåväl jag räknade trumf jag 6 och Mats 4 dvs vi har 10 och Ekelunds har säkert det också. 20 stick enligt boken ,dvs troligen står både 4Hj  och 4Sp, så troligen har de en straff, vi kan nog inte göra så mycket åt det, så lite deppig över att inte få bli spelförare på denna giv lade jag upp det gröna kortetBara skämtar.Mats kunde ju inte veta mycket om min näve men när det gäller konkurrens brukar han alltid sätta rätt nivå. Med den information han hade var det svårt så därför föll det på min lott, jag kände verkligen för att grabba tag i 5Sp men bromsade migÅngande arg.

Emellertid visade det sig att 5 Sp gick hem!! image

Vad jag kan se av protokollet så rattade både Rolf och BosseD samma kort som jag, så det ska bli kul att höra deras åsikter. Både andra N och alla övriga får gärna också framföra en åsikt, tycka till eller bara ställa en fråga, det går att göra anonymtNinja!
/Rickard

4 kommentarer till 5 över 5 – never

  1. Rolf skriver:

    Bosse hoppade till 4hj med sin renons och spelstarka hand (utgång i varje fall). Så kom det 5hj till höger. Nu är det ren gissning var partnern har sina hp i lågfärgerna.Han har ju högst 3 hp i högfärgerna (eller möjligen hjE). Så jag hoppade till 6sp men tyvärr (som det var i går kväll) gissade jag helt fel. Har han bara en av sina klöverhonnörer i ruter är ju kontraktet spelbart!

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      Det jag undrade över också var om du öppnade med 1 eller 2 Sp. Jag har läst om Acol:s 2-öppningar som ju verkar intressanta för tvåfärgshänder. Hade du 15mp eller räknade jag fel? Fick ni inkliv med överbud eller var era motståndare passiva? /Rickard

      Gilla

      • Rolf skriver:

        Jag får det till 16mp. Man får inte slira på gränserna alltför mycket.
        1sp – (2hj) – 4hj – (5hj) – 6sp! Svårt att undvika med så störd budgivning.
        Men inte fick jag kyssa några flickor …

        Gilla

  2. bosse dubbel skriver:

    Hej xlrocks! trevligt när man får funderingar vad man skulle ha gjort på en speciell bricka.Det är ju detta jag länge efterlyst att man ställer frågan hur och vad skulla man bjudit.Mycket bra Rickard och Rolf (som dock var lite för djärv här)Våra motståndare bjöd 2hj.på min öppning 1 sp.min partner drämde i 4 sp.sedan dog ”hästen” och vi spelade hem 5 sp.Våra motst. var Magnus och Barney.Här kunde faktiskt våra motst.offrat sig i 6hj.med 1-2 straff och medel på ronden.Rickard du skrev att du funderade på att bjuda,
    GÖR DET FEGA INTE(då får man inte kyssa flickor) Hoppas att vi inte tog musten av Er när vi möttes.Gert spelade faktiskt alldeles lysande på båda brickorna och tyvärr gissa Mats fel varför vi fick alla pointsen,så kan det bli ibland i det här kufiska spelet bridge.Nu hoppas jag flera spelare kommer med komm.om hur man skulle eller kunde ha gjort på någon bricka som gått fel,det är därför som vi har bloggen som styrmedel till hjälp.mvh BD

    Gilla

Kommentera

