2012-01-10 Verksamma honnörer / Rolf

Som spelförare slipper Lars-Göran inblandning från mig och kan sköta allt på egen hand och då är det inte någon på klubben som slår honom. Men jag har ibland kritiska synpunkter på hans budgivning. Därför är det roligt att få delge er en bricka som i söndag tog oss ett bra steg mot vinet.
imageJag öppnade med 1kl – pass – och LG bjöd 1ru. Nu gled PG in med 1hj varpå jag bjöd 1sp. Hans passade igen och Lars-Göran bjöd 2hj (fjärde färg). Han vill ju till utgång enligt regeln “när två öppningshänder mötas skall utgång bjudas”. Den gäller alldeles särskilt i fyrmanna.

Fjärde färg på tvåläget frågar efter min fördelning. Hade jag haft 4-4 i svart hade jag inte bjudit 1sp utan 1NT och visat 15-17 (vi spelar ju med svag sang 12-14). Således har jag redan visat 5kl + 4sp. Med sexkorts klöver bjuder jag 3kl och med trekorts ruter bjuder 3ru etc. Men nu bjöd jag 2NT som visar 2-2 eller 3-1 i rött.

Så bjuder Lars-Göran 3hj (!) och frågar efter hjärterhåll. Har jag inte det försöker han kanske med 5kl eftersom jag i 4sp blir trumfmatt redan i utspelet. Jag blev lite ställd eftersom han visat sexkortsruter och femkortshjärter i ostörd budgivning. Men jag litar på PGs hjärterinkliv och bjuder 3NT.
imageJaha, det var ju inte någon av mina bättre öppningshänder men jag ha så bra klöverfärg att partnern gärna kan spela ut den färgen. Nu satt klövern jämnt och spK hos PG till höger. Därmed är kontraktet omöjligt att beta; jag får det nionde spelet i någon av högfärgerna.

Kommentera

