Statistiken i BridgeFacts / Rolf

image

Jag försöker förtvivlat begripa den där Statistiken. Jag söker “hur många delkontrakt spelas dubblade”? – med straff”. Och sedan utan straff. Och sedan “hur många delkontrakt överhuvudtaget går bet?”. Men Rickard gav nog upp. Resultatet vill jag inte ha som “ranking” utan “totalt, d.v.s. utan paruppdelning” (ny parameter).

Men jag tror upplägget är alltför ambitiöst. Webbformuläret måste bli mycket enklare. “Vi statistiker” kan kanske få tillgång till databasen och ställa våra egna SQL-frågor? För att kunna, baserat på vår egen verklighet, belysa problem Rickard hittat på biblioteket. Liksom.

Min hypotes är att “alltför få delkontrakt i Bjärred blir dubblade”. Med andra ord; straffet att i övermod konkurrera om delkontrakt väger alltför lätt. Men då måste svaret delas upp på antal betar i respektive zon. Och då börjar det bli riktigt svårt.

Det svåraste i själva budgivningen är naturligt nog “att konkurrera”.  Här är skillnaden störst mellan garvade spelare och nybörjare.  Alldeles oavsett hur många trumf paren förfogar över.

I början vågar man knappt bjuda och dessutom saknar man verktyget sputnikdubbling. Den enda dubbling man lärt sig är den direkta UDn, inte ens balanseringsdubbling finns i arsenalen. Efter tre år har Inger blivit med klövernål utan att veta vad den konstiga blå lappen med två kryss används till.

Straffdubbling finns inte i sinnevärlden. Dessutom är det väl lite oförskämt att ifrågasätta motståndarnas kontrakt? Precis som de inte vet vad de sysslar med ju. Nybörjaren ser ett hemspelat kontrakt som målet för budgivningen.

Den garvade spelaren ser istället resultatet på brickan där poängen fördelas. Då måste man kunna betkostnad i respektive zoner ställt mot hemgångsintäkt – utan att varje gång kika på budlappens baksida. Man måste även inse att bridge bygger på sannolikheter och det bara gäller att få rätt fler gånger än fel.

Jag tror min hypotes stämmer. Nu finns det tyvärr inte så många nybörjare på torsdagarna men “försiktigheten” liksom sitter i – det gäller att tuffa till sig och inte överlåta två-och tre-nivån till de mer erfarna paren. Kanske skulle vi avsätta en torsdag NÄSTA ÅR där det på varje bricka under utgång – efter andra budet – är ett krav att någon kryssad lapp används minst en gång.

Då gäller det att inte bli sittande med Svarte Petter till slut Ler

2 kommentarer till Statistiken i BridgeFacts / Rolf

  1. xlrocks skriver:

    Min uppfattning är som din de röda korten i budlådorna riskerar aldrig bli slitna på BBK. Tycker mig känna att det i Lomma är lite annorlunda, men det är svårt att nå tillräckligt kunskap för att våga dubbla delkontrakt, det tar liksom emot av två skäl. Det ena är som du säger att man är lite ”oartig” och det andra är att man sticker ut hakan, om det går snett – räds man partnerns kommentarer och motståndarnas glada miner.
    (Teknik varning!!) Databasen i Bridgefacts ligger i en Access-databas och alla som är hugade kan få en kopia, jag kommer dock inte orka distribuera den löpande….. På sikt får vi kanske hitta en bättre lösning. Om ni själva vill hacka SQL krävs ju lite bättre dokumentation än vad som finns för närvarande, men som sagt jag skickar den zippad via emejl ”as is” så som den ligger tom 2011. Skicka ett mail till mig eller posta intresset här. Jag förutsätter att vi tills vidare betraktar vår gemensamt skapade SQL som ”open source”🙂 Har funderat på att lägga över databasen i PostGre, får se när jag får tid. /Rickard

    Gilla

  2. bosse dubbel skriver:

    hej xlrocks! jag måste bara få tipsa dig om ”slagsmålet 2 över3 ” som du skrev tid.och som jag gav lite hypoteser till.Ta gärna och läs min komm.till ditt inlägg,jag tror att du finner lösningar på detta problem.Röda kort används alldeles för lite inom bridgen och SBF har vid sina bridgefestivaler påpekat att använda ”den lilla röda” oftare när FI går in och försöker kollra bort ert kontrakt på 2/3 nivån kanske t.o.m.med en utgång i släptåg.
    Du Rickard har väl aldrig varit blyg!eller?NÄ fram med friska fläktar och vifta gärna med MAOS röda när tillfälle bjuds,oddsen är säkert 70/30 att ni får pointsen.VARNING!VARNING! detta skall tillämpas i partävlingar,MEN I FYRMANNA MÅSTE MAN AGERA MED FÖRSTÅND DÅ MAN SPELAR FÖR LAGET OCH MINSTA DUMHET KAN KOSTA
    MATCHFÖRLUST.Så mitt slutord blir, var offensiv och gärna lite fräck i partävling,men spela med förstånd och med din partner(inte emot).Önskar dig ett riktigt gott nytt bridgeår!mvh BD

    Gilla

Kommentera

