Aggressiv klöver / Rolf

För att fortsätta med den aggressiva klöverbudgivningen (se Saken från ett annat håll nedan) hämtar jag två brickor från avslutningen i Lomma. Flera spelare från Bjärred deltog och Rickard redovisar resultat / brickor på helt samma sätt under Bridgefacts – fast på tisdagar.

Jag satt Öst medimage i lika zoner och Nord öppnade med 1hj. Nu skall vi ha högst 18mp för att visa handen som tvåfärgshand men jag har hela 21mp (fattas en kung). Å andra sidan får jag bara en chans att visa mina två färger så jag lägger upp 3kl (vilket i vårt system visar extremfärgerna, d.v.s. spader + klöver). Syd bjuder 3NT och partnern 4kl som Nord dubblar.

image

Många Öst gick nog in med 1sp och hann aldrig visa klövern. Trissingen är bet endast med klöver ut. Vilket min partner naturligtvis hittat men kunde inte se beten. Däremot kunde han se en lovande korsstöld och valde 4kl. En lyckad offring 4klD med en bet när många spelat hem 3NT på andra ledden. 

Jag fick hjD ut, tar den och spelar spader. Kl Tio täcker jag med knekten. Hade nu Syd valt att vända med liten klöver hade jag fått två bet (vilket ju inte spelar någon större roll) eftersom jag kuppar mig själv och måste ge bort för trumfkungen.
  

Några brickor senare satt jag fortfarande Öst med handen image 
och lika zoner.  Partnern passade och Nord öppnade med 1sp. Jag bjöd naturligtvis 2hj. Syd bjöd 3ru och Nord lade upp 3NT med en min som visade minst dubbelhåll i hjärter. Jag kan troligen inte resa hjärtern, åtminstone inte förrän NordSyd redan har skrapat ihop nio stick.  Partnern har högst två sopor i hjärter och kan ha en klöverfärg. Alltså 4kl. Syd bjöd då 4sp, Väst 5kl och Nord dubbelt. Så högt var ju inte meningen – jag ville bara offra oss mot 3NT.

image

Även denna gång är 3NT bet med klöver (E+D) ut men vem hittar det? Partnern såg även denna gång korsstölden. Han tänkte inte ens dubbla 4sp med sina fem lankor då han “visste” att jag var renons. 

Jag fick spD ut och spelade genast en liten hjärter mot nian. Klövervändan kom naturligtvis men det är bara att maska i klöver och resa hjärtern för 5klD=. Det såg lite lustigt ut i protokollet när samtliga andra NordSyd-par fått in minst 400 medan vi ståtade med 550 på andra hållet. Men min avsikt var ju två bet i 4kl ….  

Dessa två klöverbud blev lyckosamma – men kunde resulterat i tre bet – eller att 3NT inte alls gick hem. Bridge är ett sannolikhetsspel och misslyckanden hör till spelet. Frågan är om mina klöverbud är rätt fler gånger än fel?
Jag vill gärna tro det Ler Och att det går lika bra med aggressiv ruter …

6 kommentarer till Aggressiv klöver / Rolf

  1. xlrocks skriver:

    Angående bricka 17 så är beten i 3NT inte helt given. ”Tuppar” man till som V och inte avblockerar 98 blir det nada. För en gångs skull var jag vaken🙂, så när jag kom in på HjE hade jag som tur var kvar kl5 så partnern kunde sticka den med kl6, då knekten gått redan i första spelet. Klöverfyran blev sedan beten!! /Rickard

    Gilla

    • bosse dubbel skriver:

      Hej Pågar! snart är det jul och farbro tomten kommer till alla snälla o duktiga bridgespelare.Nu till komm.från Rolf som utmärkt redovisade 2 brickor.Vi spelade bricka 17 mot PI och de fick behålla 4 ru med 2 straff 100 in=nolla.min partner passade på mitt hj.bud och kl.bud märkligt men sant.På bricka 24 mötte vi torsten och hamnade med en märklig kortsits i 3nt.som med ett bra försvar aldrig kan gå hem med kl.ut vilket också skedde.Det bästa här är att låta fi spela 3nt med 2 eller 3 back som vissa hade fått,någon hade gått hem +2 då man fick hj.singel ut.Så dj-igt kan bridgen vara ibland.Jag vill avsluta
      med att önska alla glada o trevliga bridgekolleger i Lomma o Bjärred en god jul o ett gott
      nytt år.Vi syns till Bjärreds mellandagsbridge som vanligt. mvh BD

      Gilla

      • bosse dubbel skriver:

        Hej igen! som vanligt var jag ute o cyklade på bricka 24.Det var FI som spelade 3 nt med
        1 straff och det gav näatan o points till oss.Vi skall bjuda 4 kl.som Rolf nämnde och då simmar man lugnt mot en trolig utgångHej på Er. BD

        Gilla

  2. xlrocks skriver:

    Stor skillnad på 2 eller 4hp, ja 100% förvisso?? I förra veckan tyckte du att jag bara hade bara ett bud PASS, när jag bjöd 4Ru med 2hp – s.k.”aggressiv ruter”. När din partner nu bjuder 4Kl på minst lika lösa grunder (ok 4hp) är det en sund uppoffring?? Är det något jag missuppfattat i resonemanget?? Är det zonerna som är skillnaden, jag som trodde lika gällde?
    Undrar Rickard

    Gilla

    • bbkmedlem skriver:

      Jag skrev ”Din partner har förnekat en 17-poängare då han inte först UDade. Vilket innebär att motståndarna har minst 22HP plus bra anpassning eftersom båda är korta i ruter (fast det vet de inte om – än). Högst sannolikt strör de en högfärgsutgång. Hjälp dem inte till utgång!” Bosses läge var helt annorlunda;

      För det första: FI VAR REDAN I UTGÅNG. Du skulle hjälpa dem dit med dina 4ru.

      För det andra: HAN SÅG KORSMÖLLAN. Det gjorde inte du med din jämna hand.

      Dina 4ru blev lyckade därför att din partner HADE EN STARK HAND trots att han förnekat det. Budgivningen borde gått 1hj – D! – 1sp – p – 2kl – 2ru!! = partner jag har bra ruter och 17hp! – 3kl – 3ru = partner jag har stöd i ruter och kämpar om delkontrakt nu när jag vet att du kan beta om fi försöker med utgång.

      Din partner, med singel klöver och sittandes efter öppnaren, inviterar med 4ru. Längre än så kommer ni inte. Samma slutbud (odubblat dock) men på rätt sätt. Ni hade turen att fel + fel blev rätt.

      Det är därför du bör alertera alla partnerns inkliv eftersom de inte följer Modern Standard. Vilket jag antar ni deklarerar. Men inklivet 2ru var kanske ett bluffbud?

      Svårare än så Rickard är inte bridge🙂

      Gilla

Kommentera

