4 över 3 och röda kort – se saken från ett annat håll / Rolf

image

  
Jag öppnade med 1hj och Väst gled in med 2ru. Partner sputnikdubblade och berättade således om svarta färger och minst 10hp. Ungefär som om han bjudit 2klsp på 1hj. Att motståndarna kliver in är ofta bara bra; du får en uppfattning om deras styrka och fördelning plus att partnern med ETT bud kan beskriva sin hand.

  
Öst bjuder 3ru och nu är det min tur igen. Hur beskedligt motståndarna än bjuder går det kontraktet hem. Partnern har ju indikerat fyra kort i klöver så varför inte konkurrera lite? Och om jag passar har partnern nog inte något bra bud. Visserligen är vi i zonen och jag har en erbarmlig öppning men ändå = 4kl på min knektfjärde.

Väst fortsatte med sin ruter; 4ru.

Men nu gick det lite fnopp i Nord när jag råkade träffa hans EKDx. Inte har han väl mer att redovisa? Hans sputnikdubbling är närmast perfekt – fast lite starkare spadertopp kanske på bekostnad av klövertoppen. Ett pass vore på sin plats – den som vet mest (jag) borde få ta det slutliga avgörandet.  Men icke = 5kl!
Hur många dubblade bet det är i 5kl slapp jag få reda på då Väst lyssnat och fått en starkare hand allteftersom = 5ru. Jag dubblade det kontraktet av princip = går det hem är det topp ändå. Noteras skall att 4ru= är ett mycket dåligt resultat för oss – som partnern var snabb att påpeka.
På så sätt Rickard blev detta en toppbricka för oss båda Ler

En kommentar till 4 över 3 och röda kort – se saken från ett annat håll / Rolf

  1. xlrocks skriver:

    Det verkar som det var mer än jag som töjde på poänggränser i denna giv, och med turlig framgång. Din redovisning ger ju dessutom mer vatten på min kvarn om lagen, ”Bjud aldrig 5” var ju ett korrekt råd på denna bricka, liksom att bjuda på 4-nivån med 10 förmodade trumf (även om det var fel blev det ju rätt).
    Jag har ju länge tjatat om DK-brickor och konkurrens så jag gjorde en liten körning på BF. Under de senaste 12 månaderna har 40% av brickorna varit 18-22, dvs för att lyckas krävs bra metoder för denna stora grupp av brickor. När man då ser dig och LG ta er upp på 5-trick med åtta trumf och på lösa grunder förstår man att detta område är ett av de svåraste att behärska i bridgen, samtidigt som det verkar väldigt lite skrivet i ämnet. Det borde med andra ord finnas mycket utrymme för diskussioner runt delkontrakt och konkurrensbudgivning. /Rickard

    Gilla

Kommentera

