“To bid or not to bid”

Är orginaltiteln på en bok skriven av Larry Cohen (1992) i översättning av Anders Wirgren, som jag hittade på Lomma bibliotek för några veckor sedan. Boken försöker med ”LAGEN” ge vägledning om när och hur man ska bjuda när det är konkurrensbudgivning.

LAGEN om det TOTALA ANTALET STICK, vad är då det? Ursprunget är franskt på 50-talet, och sedan populariserad av ovanstående bok. Om man räknar längsta färg på respektive sida och summerar, exvis om NS har 9sp och ÖV har 8ru, så blir summan 17. Om man med en öppen analys då tittar på hur många stick som NS får i ett spaderkontrakt och summerar detta antal med antalet stick som ÖV får i ett ruterkontrakt, så säger lagen att denna summa då också är 17. Ganska fascinerande men tämligen oberoende av hur honnörsstyrkan är fördelad och hur övriga färger är fördelade.

Att sambandet skulle vara så enkelt är naturligtvis ifrågasatt, och det har framkastats mycket kritik och gjorts en del empiriska undersökningar. En siffra jag hittat är att om summan är 20 eller mindre stämmer sambandet i 70% av fallen. Översättaren av boken tillhör en av de stora kritikerna och han påstår att den bara stämmer till 40%. Jag är mer pragmatisk och tycker att 40-70% förmodligen är mycket bättre än vad jag klarar med min ringa erfarenhet.

Några enkla tumregler jag fångat upp (trumf = summan av färglängder ovan)

· Bjud aldrig 3 över 3 med 16 trumf

· Bjud alltid 3 över 3 med 18 trumf

· Bjud alltid på er nivå , dvs om 8 trumf – 2 trick, 9 trumf – 3 trick etc

· Bjud aldrig på 5-nivån

Enkla regler som stämmer med våra erfarna spelares tankar? I mitt exempel i föregående inlägg stämmer lagen perfekt, ÖV har 10 spader och NS har 10 klöver. NS spelar hem 4 klöver och ÖV spelar hem 4 spader (10+10) stick. Ge Väst en klöverhacka, vad händer? ÖV klarar 3 spader och NS 5 klöver (9+11)…. Ge Syd hjärter Ess, Ge N Sp E… Sticken flyttas mellan paren men summan blir oftast densamma = 20 det totala antalet trumf! /Rickard

7 kommentarer till “To bid or not to bid”

  1. bosse dubbel skriver:

    Hej xlrocks!jag förmodar att du o mats kommer till lomma tisdag 6/12.Nu till din trevliga redogörelse ovan.Man räknar enl.expertisen följande:längderna i 2 färger plus honnörer blir tillsammans 19 hp och då behöver man inte ta regnstället på utan BJUD!!! strunta i antalet
    hp, det är längden i 2 färger med honnörer som räknas och det gör att i princip stjäl du kontraktet från FI och fr förmodligen en bra bricka.Men som sagt räkna rätt.(honnörer plus längderna i 2 färger och kommer du till 19 poäng.KÖR PÅ. (fråga PI Nilsson han kan detta)
    mvh BD

    Gilla

  2. Anonym skriver:

    Har tidigare försökt använda ”lagen”, men givit upp, då det inte lyckats särskilt väl. (troligen pga mig och inte metoden).
    Dock fick jag nu, av en händelse, upp följande giv på datorn (Bridge Baron).
    V/ingen

                                             Nord
                                             S: K 10 8
                                             H: K 9 3
                                             R: 5 4 3 2
                                             K: A 10 4
    Väst                                                                  Öst
    S: J 6 4                                                            S: 9 3
    H: 8 6 2                                                            H: A Q 7 5 4 
    R: Q                                                                R: A J 10 6
    K: Q 9 6 5 3 2                                                      K: J 7
                                            Syd
                                           S: A Q 7 5 2 
                                           H: J 10
                                           R: K 9 8 7
                                           K: K 8
    
    Bud:    P    P   1H 1S
            2H  2S   P  P
            P
    

    Båda kontrakten går bet.
    Enl ”lagen” skall Öst bjuda 3H och därefter Syd 3S.
    Samma gäller för BD´s metod.

    Vad sägs?
    Magnus

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      Kanske man ska ge upp LAGEN då? Jag hade tänkt förklara lite mer i ett senare inlägg hur jag tolkat den.. Det finns nog många ”tolkningar”.🙂 Om man försöker uppskatta trumflängder tycker jag 8/8 verkar rimligt, dvs det finns(?) 16 trumf, och då ska det alltså också finnas 16 stick = enligt ”lagen”. I sådan fall har jag uppfattat att man generellt inte ska bjuda över på 3-nivån?
      Vad jag kan se tar ÖV 7 stick i Hj (0+4+3+0) medan NS tar troligen 9 stick i Sp (5+1+1+2), 7+9=16, dvs om jag räknat rätt enligt ”lagen”.
      Om Öst ska använda lagen som jag uppfattat den bör han göra följande uppställning i huvudet:

         
      Vi 3Hj            De 2Sp
      ÖV stick  Poäng   NS stick Poäng
           9     +140       7     +50
           8     -50        8     -110
           7     -100       9     -140
      

      Dvs det är alltid en lönsam affär att bjuda 3hj denna gång jämfört med 2 Sp. Nord skulle därefter resonera med en analog tabell för att avgöra om 3Sp.

      Vi 3Sp              De 3Hj
      NS stick  Poäng     ÖV stick  Poäng
           9     +140         7      100
           8      -50         8       50
           7     -100         9     -140
      

      Vilket ju är lönsamt om man tror om man tror man ska gå hem eller de ska gå hem, men inte annars. Jag skulle då passat om jag trodde vi hade 19-21p och chansat med 3Sp annars. Men det är min ”tolkning”, sen tillkommer ju en del andra omständigheter som Rolf påpekat. /Rickard

      Gilla

      • xlrocks skriver:

        Efter påpekande från Magnus igår inser även jag att det är en bet i 3Sp. V kan ju stjäla 3 Ru och samtidigt ge sin partner 2 hjärterspel innan spf hinner ta sina stick. Tempot är viktigt ibland🙂

        Gilla

  3. Anonym skriver:

    Hade satt upp givarna mycket mer överskådligt, men det köpte tydligen inte worldpress.
    Magnus

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      Bättre så? Genom att omge den formatterade texten med två sk HTML-taggar kan man fixa det🙂. <PRE> anger man på en egen rad innan och när avsnittet är slut anger man: </PRE>.

      Gilla

  4. Mattias skriver:

    Jag har ögnat igenom ”I fought the law” av Anders Wirgren för något år sedan. Trevlig läsning, där han börjar med att kritisera ”lagen” med massvis med exempel. Hans lösning går istället ut på att, om man utgår från en hyfsat bra, minst 8-korts trumf, så är det de korta färgerna som sedan avgör hur många stick man kan ta. Detta är faktiskt oavsett vad motståndarna har för kort. Han presenterar överskådliga tabeller med honnörspoäng och antalet kort för de korta färgerna. Att ta reda på det i praktisk bridge är generellt betydligt svårare än att analysera med öppna händer.
    I praktiskt spel brukar jag dock tänka på lagen, bjuda på 3-kortsnivån med 9-kortstrumf osv, även om jag är övertygad om att spridningen av resultatet är ganska stort. Att ha många trumf kan vara en klen tröst om man inte har någon kort färg att stjäla (t ex 5-5 i trumf, men i övrigt jämna händer)
    /Mattias

    Gilla

Kommentera

