5 över 4 eller?

image Du plockar i en partävling upp följande kort i fördelaktig zon. MTV är giv och budgivningen går: p-3Kl-D-4Kl-4Sp-p-p-? Och du ska avsluta budgivningen. Det finns väl tre möjligheter pass, dubbelt eller 5 klöver. Vilket hade du valt?

Din röst är anonym och kan inte spåras.
/Rickard
Tack alla som röstade, nu söndagskväll är läget ungefär lika för alla alternativ, det ”rätta” denna gång var 5klöver, lite mer rätt än pass, D en trolig katastrof då 4 sp går hem. Given spelades i Lomma i tisdags och så här såg det ut:

image Vi har deklarerat 123 och 7-korts för budet 3Kl, vid ett tillfälle om jag minns rätt hade min p. dock KKn sjätte bara (jag vet ju detta men inte mina motståndare, hände för någon månad sedan). Ska jag alertera 3kl som Rolf föreslår??
Jag kan ibland spärra och räkna med ett stick hos partnern, ska det då stå 234 i deklarationskortet? Detta avviker från MS enligt Rolf, ska det därmed alerteras?
För inkliv har vi deklarerat 5-korts 6-16p. Ska vi därmed alertera alla vår inkliv då de ju kan vara svaga ibland.
När det gäller om jag får använda informationen i fråga 3 blev det dött lopp så där blev jag inte heller klokare… Är det så att om jag knackat får jag använda kunskapen annars inte???

Tacksam för svar på dessa frågor. /Rickard

6 kommentarer till 5 över 4 eller?

  1. Rolf skriver:

    Jag hänger inte riktigt med Rickard. Om ni deklarerat MS skall du väl alertera 3kl om du vet att budet INTE uppfyller MS; sex spelstick samt minst två av tre topphonnörer. Så den moraliska frågan utgår – den är redan passerad.

    Sedan hade jag REDUBBLAT (en blå lapp med två kryss) 3klD med min ordinarie partner bara för att höra vad som sedan hände. RD är här ingen SOS (eftersom partnern har beskrivit sin hand) utan ett styrkebesked – 3kl partner står som ett segel. Kanske någon bjuder en röd färg och då hade jag chansat med 3NT.

    På 3sp hade jag sedan bjudit som du 4kl och därefter dubblat 4sp om någon stuckit upp. Du sitter ju efter den starka handen. Någon enstaka gång kan 4sp gå hem men då får du se straffdubblingen som ”förebyggande”.

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      Jag har tydligtvis en del att lära när det gäller det finstilta i bridgelagarna…
      Om min partner bluff/psyk(??)-bjuder (i vilket fall avviker från vår konvention) ska jag alertera då? Jag vet ju inte när detta sker?
      Det jag vet är att en partner jag spelar med avviker sällan och den andre lite oftare. Hur stor ska frekvensen på avvikelser vara för att man ska alertera?? Vad säger lagen exakt, och hur ska den tolkas?
      Undrar Rickard

      Gilla

  2. Rolf skriver:

    Då kom du försent med rådet i inlägget ovan – bjud inte på femtricksnivån. Min partner hade behövt veta det i tid. Fast ärligt talat står ju 5kl med lite känsla i fingertopparna = en inte orimlig klövermask.
    I fyrmanna (som Bosse spelar även i partävling) bjuder man alltid 5sp för att hålla utbetalningen i schack – med en liten chans på en stor inbetalning. Därför beror ”bjuda, inte bjuda” lika mycket på tävlingsformen, budgivningen och motståndet som på antal sammanlagda trumf (vilket man för övrigt inte alltid vet).

    Vid vårt bord gick det 3kl – 3sp – 4kl – 4sp – 5kl – 5sp. Jag tvekade att bjuda 4sp eftersom jag visste vad som komma skulle. Å andra sidan hade 130 ut inte heller varit bra. i kontraktet 4kl maskar man inte i klöver eftersom det leder till en bet om masken spricker.

    Nio gånger av tio har UDaren minst Dtredje i hjärter ….

    Gilla

  3. Anonym skriver:

    Rickard!
    Du kan inte alertera ett psykbud, eftersom Du inte känner till det. Vet Du om att Din P ibland bjuder utanför Ert deklarerade system, skall du alertera. Undviker Du detta, måste Du bjuda efter den normala tolkningen av p´s bud. I annat fall, skall TL utdömma korrigerat resultat.
    Magnus

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      Hur ofta är ibland?? Jag vet ju aldrig om när det sker, det händer oftare med min ena partner jämfört med den andre. Ibland kommer man ju till konklusionen när motståndarna bjudit sina bud, att några poäng saknas, men då är det ju för sent att knacka? Det där finstilta har jag nog aldrig riktigt förstått, är det inte en enda stor gråzon?

      Gilla

      • Rolf skriver:

        Förstår dilemmat Rickard, jag har också svårt. Men så länge DU bjuder som om partnern öppnat enligt systemet är allt lugnt. Om han ”sätter psyköppningar i system” måste naturligtvis systemdeklarationen ändras och du alertera. Om man sätter något i system tillämpar man det oftare än ibland. Nu blev det väl klart?

        Enklast är väl att följa gängse MS. Det är dock allmänt accepterat att öppningar i tredje hand generellt kan vara lite svagare …men inte mycket svagare … bara lite … ibland.

        Det jag mest stör mig på är svaga två. Det tycks vara OK att öppna på damsjätte slut. Och partnern har vant sig vid det …. alltid.

        Gilla

Kommentera

