Bricka 44 tur eller otur med utspel/Hans

aSkärmklipp

Efter Rikards inlägg om tur eller otur ställer jag mig i kön av de som hade tur denna torsdagkväll.  Jag öppnade med 1 NT  Esse klev in med 2 hj och Kent bjöd 3 ruter och jag lade  på till 3 NT. Enligt tidigare inlägg om utspel bör inte hj ess spelas ut. Men det gjorde Ahlbergs och  Hans o Bo Sjödal.  Denna gång hade vi tur att Esse spelade hj 10  och Tomas tog med hjK
Sedan var det bara att hålla Esse utanför spelet. Min fråga är om hj E är ett bra utspel. Rimligtvis bör jag ha hj K när vi bjuder 3 NT och då har inte väst något att komma in med.
Hans

2 kommentarer till Bricka 44 tur eller otur med utspel/Hans

  1. Anonym skriver:

    Premiär att kommentera från plattan. Hans fråga är magic, hur hittar man hjärter ess ut? En gången med tre back ena gången med en ÖT på samma magiska utspel. Handen på hjärtat det är mycket slump i det här spelet… / Rickard

    Gilla

  2. Rolf skriver:

    I fyrmanna hade Öst sagt sig att chansen till bet är att den starkare handen har spE och att därför spK är en trolig ingång. Därmed utspel hjE (där Väst lägger hjK även från Kx) och sex stick på raken.
    I det här partävlingslotteriet vill man ju inte ge bort ett hjärterspel. Så jag spelade ut ru8 som till slut ledde till en bet mot vinnarparet. Vår Nord har ju inte råd att släppa in någon part eftersom hjärterförbindelsen är obruten medan Hans lugnt kunde fixa sitt nionde spel på trettonkvistaren i spader.
    En intressant detalj i sammanhanget. Jag kände inte för att täcka spD vilket partnern senare morrade om. Men faktum är att hans spT kan bli utmaskad i så fall …

    Gilla

Kommentera

