Kan man ha otur i bridge?

Ibland när man hör diskussioner om bridgespel får man intrycket att det är enbart ett skicklighetsspel, dvs går det inte bra är man en dåligt bridgespelare. Så kan det väl inte vara?

För att inte skada mitt självförtroende har jag inför mig själv kommit fram till följande formel: “Går det dåligt är det otur, går det bra är det skicklighet”. Den attityden vill man ju dock helst inte visa vid bridgebordet…

Å andra sidan är skillnaden på en botten och en topp på en bricka nästan 4% i slutresultatet (1/26), vilket i torsdags exempelvis innebar  52%=15:e plats, 48%=29:a. Skillnaden mellan 0 och 100% på en bricka kan vara en hundradels sekunds oskärpa, alternativt ett infall som är mindre genomtänkt i budgivningen, ett suveränt utspel från motståndarna, ett vågat inkliv som gör att motståndarna missar sitt givna kontrakt… Om det inträffar tre eller fyra sådana händelser på 26 brickor en kväll så är skillnaden alltså 14 placeringar, det kan ju rimligen inte vara något man enbart själv kan styra över, eller?

I måndags gjorde Tord och jag debut i fyrmanna, och en bricka jag blev kritiserad för var, där jag öppnade med 1kl sen följde 1hj-2kl-2Sp-PASS(ego). Visst partnern kräver men jag har 3-1-4-5 i fördelning och en mager öppning, partnern har visat och 4-5-x-x så jag ser en otrolig missanpassning, även med 27-28p brukar en sådan “trissing” vara svår, med mina 11 magra ska han helst ha 17p eller mer… Så jag chansade och passade, vilket visade sig vara korrekt. Vi fick ett delkontrakt som gick hem motståndarna provade en utgång som gav straff. Är det tur eller är det skicklighet?

Undrar Rickard

5 kommentarer till Kan man ha otur i bridge?

  1. Anonym skriver:

    Ja Rickard, Du har väl givit svaret själv. Du skrev att Du chansade. En chansning som lyckas är väl ändå lite tursam.
    Själv blir jag lite småhärsken när partnern passar på ett kravbud.
    Som Din lagkamrat får jag ändå tacka för de 9 IMP, som vi fick tursamt fick in, pga Din skickliga! chansning.
    Magnus

    Gilla

  2. Rolf skriver:

    Jag håller med Magnus. Det finns starka svarshänder som INTE lämpar sig för hoppande borttag eftersom kravet är 1) minst en BRA femma 2) inte R/S i öppningsfärgen. Din partner kan ha exempelvis 20hp och en 4-4-4-1-fördelning och håller på att leta efter en slamfärg när du plötsligt slår igen dörren. Det gick bra den här gången men jag undrar hur Tord tänker nästa gång med en kanonhand som inte lämpar sig för hoppande borttag.

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      Som vi bjuder kan han inte ha 4441 då vi alltid bjuder underifrån, dvs han hade då svarat 1ru om det är singel klöver. Med singel ru hade han i andra ronden visat sitt trumfstöd och naturligt inviterat till 3NT om jag har ruterhåll, om han har 20p vet han vi har en slamfärg så då kan han fråga efter ess direkt.. Han vet att jag inte har 4-korts sp då jag inte bjudit 1sp i andra ronden, och han kan inte ha 55 i hf då hade han börjat med sp, så han har 45 eller kanske 46 i högfärgerna, dvs garanterat inte stöd till min ruter som jag inte kunnat visa pga av revers. Har han slamintresse tycker jag han ska bjuda ny färg på 3-trick (behöver ju inte vara äkta) som jag aldrig passar av. Jag tycker 2sp i vår sekvens är lite klent i så fall, jag kan nog passa fler gånger på det, ett passbart kravbud? Enda orsaken till att han kan bjuda 2Sp är att han vill veta om jag har 3-korts stöd till hans hjärter, och i detta fall slår min varningsklocka till och jag drar i nödbromsen!!
      Nu vet han hur jag tänker, så faran är minimal…. Vill han garanterat inte ha pass bjuder han på 3-tricksnivån🙂

      Gilla

    • bosse dubbel skriver:

      Hej på Er! ja nu måste jag få ge en liten komm.Fyrmannaspel bygger på att man spelar hem sina kontrakt och att man bjuder sina utgångar och slammar även om de ibland är bara 50-55% men i rätt zon alltså vit mot rött.eftersom man spelar som ett lag har man ansvar att göra så många rätt saker som möjligt och inte hitta på galenskaper som drabbar de andra lagspelarna.MEN! man måste vara lite småfräck i behaglig zon mot röd zon då får man oftast belöning,kanske med en dubbelbricka och sköna imp.till laget.
      Nu till Rickards fråga om tur eller skicklighet!man vinner inte enbart på att man är skicklig bridgespelare,man måste ha tur och motst.måste göra fel annars vinner man inga tävlingar.MEN!en skicklig spelare kan med sin list o erfarenhet få motståndarna till fel kontrakt och kanske ta fel beslut.DET ÄR DEN SKICKLIGHET SOM EN ERFAREN SPELARE BESITTER.visst kan man ha otur i bridgen,men det brukar oftast jämna ut sig under en säsong. mvh BD (till sist Magnus ! 3nt i Lomma i tisdags med singel det var fräckt och nästan på gränsen till utvisning!skämt åsido ibland dj-as man och det är ju tillåtet,jag gör det själv ibland.)

      Gilla

Kommentera

