2011-11-10 Klok i efterhand / Rolf

 

image

Detta är den enda bricka från i torsdags jag kommer ihåg. Beroende på ”fel av mig” inte bara en gång utan två gånger.

Först hade jag tänkt att bortse från några knektar och öppna med 1sp för att sedan hoppa till 2NT. Visar ju 18-19hp ”som vanligt” men i vårt system även femkorts spader. Det krävs trots allt någon ingång hos partnern för att slå en mask. Men har han t.ex. två svarta damer så kanske 4sp är spelbart. ru J6 var ju heller inte så bra håll i en kommande trissing (2NT – 3NT).

Men till slut följde jag systemet för att slippa svara på frågan varför vi skulle spela 1sp när fyra var lägge. Det skulle visa sig att 4sp bjöd på 10 stick som det satt. Fel nr1 – följ känslan.

Alltså 3NT med tre gånger ruter ut. Så spEK utan att damen föll. Jaha – då får man väl spela på att Syd (Christina) satt med spader Dam. Men det gjorde ju Nord (Birgitta) som genast straffade kontraktet. Fel nr2.

MEN ALLTSÅ HALLÅ! Inte spelar Birgitta ut ruEKx utan att ha ingångar; klK säkert men kanske även spD. Kan jag undersöka saken? Om Syd har spD är det ju inte hela världen om jag reser ett hjärter åt henne.  Jag borde alltså nu spelat tre gånger hjärter bara för att ”känna av”. Alla bekänner.
                              
OM Nord sitter med spD måste hon få lite bekymmer på trettonkvistaren. Syd kan saka en klöver och jag måste saka en spader för att ha alternativ kvar. För vad gör Nord? Sakar Birgitta en ruter går ju trissingen hem efter en uppenbar inpetning i spader. Men vad händer om hon liksom bara sakar en klöver?
                     D                         –                                      –                       D   
                      –                         –               eller                –                        –  
                    xx                        –                                     xx                       –
                     K                   Txxx                                     Kx                    Txx
                                                             Jx  –  –  EJ
Hade Birgitta spD fäller jag klöver kung om jag spelar klöver till esset och får 2sp + 4hj + 1ru + 2kl = 9 stick. Hade Syd spD måste jag istället spela spader från bordet. Mitt val beror på hur obekymrad Birgitta ser ut – var det enkelt att singla kungen?

Men jag kom ju aldrig så långt. Tänk om jag kunnat räkna ut detta läge vid sittande bord …

En kommentar till 2011-11-10 Klok i efterhand / Rolf

  1. xlrocks skriver:

    Att allt blir enklare i efterhand med alla korten uppe tror jag de flesta skriver under på. Det jag undrar ibland är om det finns någon som under de få minuter man har vid bordet som spelförare hittar det du beskriver, utrymmet saknas helt enkelt och en hel del information. Intressant analys, själv gör jag också en hel del konstaterande i efterhand, varför gjorde jag inte så?
    Den konklusion jag drog av ditt inlägg var en tanke man kan ta med till bordet: ”Om du inte tål att släppa in motståndarana är det oftast rätt att ta sin säkra stick, om inte annat kan det ju hända att de sakar fel”. Själv handlar jag nog så rent instinktivt.
    Är det rätt lärdom?
    Undrar Rickard

    Gilla

Kommentera

