Dra för Ess i utspelet mot 6NT

Sista inlägget om 6NT på ett tag, jag lovar… Med nya lekar blev det en hel del ovanliga brickor denna kväll. I sjätte ronden innan kaffet landade vi hos Kurt och Kjell och fick spela bricka 13.

image

Efter 1NT från mig(Ö) och överföring till Sp drog Tord iväg via 4NT till 6Sp. Han skulle ju bjudit 6NT… Men jag hade alla chanser att “korrigera” om jag ville.
Så vid vårt bord uppstod ju då inga problem, vem drar för esset mot en färgslam?? Kl E ut och med alla 13 stick jag hade, lyckades jag utan glasögon att ta resten.
Hur får man då en bet i 6NT som Lars och Agneta ensamma drabbades av? Jag har läst om det i en bok och själv blivit utsatt för detta trick av Knut när jag satt i exakt samma sits. Misstänker du att kungen kommer upp på bordet och du själv sitter med ett Ess, gör något ovanligt – SPELA ut en hacka. Ingen vill dela situationen som Öst hamnar i….

Vad gör man???
Syd kan ju inte vara så galen att hon drar för ett Ess. Jag kommer ihåg att jag satt länge och tittade på Knut innan jag beordrade upp lågt från bordet, jag råkade ha Kn på handen men det har ingen betydelse, tricket funkar ändå. Nord plockar fram damen och returnerar Kl, och så är den givna slammen ett minne blott. Jag känner full sympati med Ö om det nu var Lars eller Agneta, och tycker Syd ska ha all ära av sitt “upptåg”. Det är inte alltid som tumreglerna är det rätta vapnet…. /Rickard

4 kommentarer till Dra för Ess i utspelet mot 6NT

  1. bosse dubbel skriver:

    Hej xlrocks! grattis till er fina placering i torsdags.Nu börjar du ju o komma in på rätt spår i bridgen och det var kul.lommabridgen har väl tänt på den dolda raketen som fanns där inombords och mats idorn är ju en lugn o trivsam bra spelare att utvecklas med.Får inte glömma Tord Persson som brinner för bridgen och kommer att bli mycket bättre framöver.
    så det är bara att bygga vidare på partnerskapet och bli en ännu bättre bridgespelare.
    Lycka till önskar jag er.Betr.din komm.6nt bricka i torsdags där lars o agneta mötte langåsen-olsson hittade de ett dj-ulskt omöjligt utspel med 1 straff och lars o agneta gissade fel med påspelet vilket gjorde straffen.det naturliga bord ju vara klöver ess ut punkt.slut.Men sådant händer ju ibland där lite mindre rutinerade spelare hittar det omöjliga,men man kan ju bara gratulera dem och de blev ju väldigt glada för straffen med all rätta(om än orimligt)mvh BD

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      Tack för de uppmuntrande orden. Att hitta det mördande utspelet i denna giv är med mitt synsätt mycket fantasifullt, och egentligen också ganska riskfritt mot de flesta 6NT som bjuds. Kanske till och med en optimal strategi med det scenariot jag anger, dvs att man misstänker att K hamnar på bordet. Skulle spelföraren förfoga över KD ska han ju ändå ha för en av dem i en NT-slam. Har partnern D uppstår situationen då Öst tvingas fatta fel beslut. Att rutinmässigt ta för sitt E är ju bara att säkra sig om medel….
      Ett annat liknande trick jag själv utövat med framgång är att spela ut hacka från Kx i ett färgkontrakt när färgen är bjuden av träkarlen. Spelföraren tror förståss det är singel och ser då en uppenbar risk för stöld om utspelarens partner har K, så han toppar. Och vips har man räddat en dödsdömd K. Bra bridge är inte bara att spela med boken i hand, det är att avvika vid exakt rätt tillfälle också🙂

      Gilla

  2. Rolf skriver:

    Men Rickard – å andra sidan – vem drar för en dam mot 6NT????

    Troligen mer ovanligt än att dra för ett ess. Så det sitter väl ED efter KJ och då spelar det ju ingen roll. Att slänga i kungen menar jag🙂

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      Nä, efter äventyret med Knut låter inte jag mig luras fler gånger heller… Men har man inte drabbats någon gång är det lätt hänt man åker dit!
      Men å andra sidan, då ingen drar för en dam heller? Så kan ju det å andra sidan också vara en effektiv slamdödare.
      För mig är kontentan den samma: ”Om du misstänker att K-Kn dyker upp på bordet, dra för en dam ibland och för ett E ibland”. Om inte annat är det roligare än att bara ta för sitt Ess. I fyrmanna borde det ju också vara mer optimalt då ju skillnaden i IMP är större än det man kan vinna i en partävling?

      Gilla

Kommentera

