Snyggt bjuden slam – 6NT igen

Vi var två par som drabbades av duktiga slamjägare som hittade 6NT i bricka 14:

image Öst inledde och vi som satt N/S satt mest och lyssnade på Ö/V som bjöd 1hj, 2ru och sedan 2NT och via 4kl och 4NT lade V upp 6NT!

Min partner S, liksom S vid det andra bordet, provade med sp10 som är lika “bra” som de flesta andra tänkbara utspelen. Jag som N fick för min K och vände med en hjärterhacka och sedan fick vi inte mer, resultatet blev som sagt en delad botten!

Det var bara att tacka Siv och Ulla för lektionen och försöka se glad ut Förvirrad

image

Så min fråga till våra främsta “slam-dödare” är: Hur resonerar S för att hitta det dödande utspelet hjärterhacka från K-Kn, då han från budgivningen vet att spf har två E och inga kungar?   /Rickard

5 kommentarer till Snyggt bjuden slam – 6NT igen

  1. bbkmedlem skriver:

    På denna bricka råkade vi nästan lika illa ut som ni – gåsakarlarna bjöd 6ru. Jag hade naturligtvis försynt hunnit glida in med 1hj vilket satte stopp för 6NT då essfrågan fick kontraktet på fel hand. Kontraktet hänger på samma sak; spadern 3-3 och kungen rätt. Det blir under 20% medan 6NT dessutom hänger på att hjärter inte spelas ut. 10%?

    spT från din hand är ett naturligt utspel mot 6NT. Det är bara att bita ihop och ge igen.

    Det visste jag inte att vi var slamdödarna. Men många gånger beror inte beten på utspelet utan att ”hålla rätt”, d.v.s. det är viktigt att kommunicera via saken att ”jag håller färg1 så du får hålla färg2”.

    Gilla

  2. bosse dubbel skriver:

    Hej xl-rocks! ja nu måste jag få kliva in i komm.båset.som korten sitter med sp.10 ut till släpp,då har man 12 stick.MEN! får man hj.hacka ut ett ovanligt utspel mot bordets singel ess,ja då blir man matt i pälsen med 1 eller kanske 2 straff på köpet.Hj.hacka ut är denna gång listigt och vinstgivande.Med spader ut är kontraktet alltid hemma.Jag tror faktiskt det bästa resultatet bör hitta
    6 ruter,även om nu 6 nt har gått hem här och var.”uttrycket slamdödare” har vi någon i bjärred som har denna titel?ställer mig väldigt undrande till detta.Jag själv satt emot i denna bricka mot Göran-Lars P.hör och häpna budgivningen! öst 1kl-pass-2RU väst-pass-2nt-pass-3sp-pass-pass??????????????? Jag trodde Lars pettersson skulle sjunka genom golvet när partnern gör en
    slaminvit med reversbud 3sp.med avsikt att komma till 6 ruter som var hans mål.Tack för kaffet och poängen som vi fick alldeles gratis och Göran bad om ursäkt som en liten cockerspaniel och det mildrade lite hos lars P. ibland skiner solen även på fattiga människor.f.ö hade vi en rolig och tokig spelkväll bonnar o toppar och bud som aldrig finns utom i koranen,men jag skrattade mest åt våra tokigheter denna kväll(då jag inte mådde så där bra hälsomässigt.men det får man leva med)
    tack för ordet mvh BD

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      I BridgeFacts har jag lagt in en ny rubrik ”Egen ranking” under ”Statistik”. Där kan man enkelt få reda på vem (vilka ”etablerade” par), som är bäst att plocka poäng i exempelvis motspel mot slammar. Jag körde denna för tre år bakåt i tiden, och då dök LG och Rolf upp överst på listan med 65% i utfall. Din skicklighet Bosse, kan inte spåras på detta enkla sätt då du agerar tillsammans med många olika partners, vilket mitt datorprogram har svårare att arbeta med…

      Gilla

  3. bosse dubbel skriver:

    Hej xlrocks! kul kommentar om ranking o statistik alltid kul att läsa av om man är på den rätta vägen eller man har kommit på ett sidospår.Jag vill bara tillägga att jag har nog spelat med flest skilda partners under mina spelkvällar måndag-tisdag-onsdag-torsdag samt någon silver eller DM kval.under mina blyga 21 år i bridgen.Till detta kan jag lägga 12 bridgefestivaler med en massa olika
    konstellationer.Då förstår jag att man har svårt att få fram en vettig statistik på mig som bridgespelare och det är kanske oväsentligt i det hela.Men jag kände mig tvungen att få säga här hur det förhåller sig gentemot andra skickliga spelare i Bjärred och Lomma.Hoppas att detta inte nu missförstås,i så fall ber jag om ursäkt.vänligen bosse dubbel

    Gilla

Kommentera

