2011-10-27 Bricka 17 / Rolf

image

 

Vid tiotiden brukar partnern somna och då kommer nollorna. I torsdags kväll hade vi tur och fick bara denna; 1sp – 1NT varpå Astrid hoppade till 3NT.

Det finns nio spel med rest hjärter och dubbelmask i spader. Min partner lyckades inte åstadkomma någon rutervända varför BosseD inpetningsskvisade mig för övertricket; på slutet spelade han in mig på en hög spader varpå jag fick vända från KJx i ruter.

 

 

Egentligen är det Astrids VÅGA – TÅGA insats jag vill framhålla:
     VÅGA – ställa upp i en tvåkvällarstävling med BosseD som ny partner
     TÅGA – efter den första kvällens förlamning komma tillbaks med över 57%
Starkt Astrid! Hoppas att du snappade några av de välmenta råd som säkert flödade längs vägen🙂

7 kommentarer till 2011-10-27 Bricka 17 / Rolf

  1. bosse dubbel skriver:

    Hej på dig Rolf! Trevligt att du komm.bricka 17 mot oss ,där du berömde Astrid med all rätta,till en fin delad 4:e plats med 57,4%.Vi hade bestämt oss för att ge järnet till spelkväll nr.2 och vi ändrade
    lite i systemet enl.Astrids önskan och det funkade.(spelkväll nr 1 var ju en mer eller mindre katastrof
    och jag tror inte att jag har haft en sista plats på 33,8% sedan jag började spela tävlingsbridge.men det skall väl inträffa någon gång och så har man gjort detta!ingen skugga på min partner dag 1 hon var bara inte i fokus och då kraschar allt man företar sig.nu är detta historia punkt-slut.) Däremot
    är jag lite fundersam vad du menar med.VÅGA SPELA EN 2 KVÄLLARS TÄVLING MED MIG!
    VARFÖR SKULLE DET VARA SÅ KONSTIGT! VI HAR SPELAT NÅGON GÅNG TID.MED BRA
    RESULTAT OCH INTE ÄR JAG VÄL SÅ ODRÄGLIG ATT SPELA MED?ELLER?Ursäkta att jag tog
    i men jag förstod ditt syfte i all välmening.Du som jag har vi ett hett temprament som är välbekant för
    de flesta,men vi är ju bara människor trots allt och det är ju bara ett spel vi håller på med(men f-n så
    viktigt att komma så högt i prislistan ALLTID! vinnarmotivationen måste allltid finnas där.Till sist måste jag få säga.Att aldrig vara en dålig förlorare,även om det svider i bridgesjälen.Tack för ordet
    mvh BD (och stort grattis till dig Astrid för att du höll ut 2 gånger med mig)

    Gilla

  2. xlrocks skriver:

    Dubbelmask(?) finns väl inte. Spelar man Kn från N blir det väl bara ett stick till NS om Ö täcker med damen. Enda chansen då är väl K andra dvs att man inte offrar 10;an för att fälla kungen, eller är det något jag missat där?
    Undrar Rickard
    Vem var det som sov??🙂

    Gilla

    • Rolf skriver:

      OK Rickard, slarvigt uttryckt. Klart jag täckte med damen men nästa gång när BosseD spelade mot tian la han lågt. Han trodde bara inte på spKD hos mig. Kanske hade jag täckt knekten ”direkt” om jag haft båda honnörerna. Det gäller att ”läsa av fi” genom att spela snabbt. Med spaderhonnörerna delade lägger han ju inte i tian. Ger inte spadern två stick måste ruK sitta rätt (eller den där inpetningsskvisen funka).

      Hur som helst hade partnern TVÅ chanser att vända i ruter för att förhindra nollan. Han ”vet” mina 2hp i spader, högst 1hp i hj, ingenting i kl (spelade ut klT). Helt klart var det partnern som sov. Men han tvingas ju sitta och lyssna på domsagor hela dagarna.

      Gilla

  3. Anonym skriver:

    Tack Rolf för dina värmande ord, jag blir ju nästan tårögd. Säkert minns du förra torsdagen när jag blockerade mig totalt mot er, genom att inte saka min ruterkung på ditt ess, och sen spela damen så att ruterna på bordet blev stora. Men den kvällen blev ingenting rätt, men som Bosse skriver så kom vi igen och det kändes bra för oss båda. Vi får väl gå ut och äta gås i år. Stor kram till er båda / Astrid

    Gilla

  4. bosse dubbel skriver:

    God kväll på er alla inblandade i bricka 17. Jag tyckte nog att jag hanterade korten väl och läste av hur de kunde ev.sitta,ibland får man ju rätt känsla.Sen i nästa vända tog jag en ”fredinare” och det var då som din partner somna till,kvar fanns ju nu bara att göra en inpetningsskivs på Rolf för att göra det där viktiga övertricket och en toppbricka.(ibland måste man få ge sig själv en eloge dock utan att bli för stöddig).
    Tack för dina fina ord Astrid och kram tillbaks till dig.

    Rolf jag fick ingen komm.av dig betr. dina fraser VÅGA-TÅGA MED BOSSE D? svara gärna, jag
    blir nyfiken på svaret.mvh din kompis BD

    Gilla

    • Rolf skriver:

      vadå kommentar BosseD? Du skrev själv ovan ”och stort grattis till dig Astrid för att du höll ut 2 gånger med mig”. Det var ungefär så jag menade med VÅGA – TÅGA🙂

      För att återgå lite till ”spaderbehandlingen” är det inte självklart att täcka BosseDs knekt. Har han Jxx blir det stor herrskapsbegravning och BosseD kan få TRE spaderspel – OM han kommer in på handen ytterligare två gånger. Det sistnämnda trodde jag inte riktigt på vilket föranledde täckningen. Även om jag efter utspelet funderade lite ”i förväg” på spaderna, har BosseD god bordsnärvaro och insåg att jag inte hade båda honnörerna.

      Gilla

  5. bosse dubbel skriver:

    hej rolf! tack för svaret,jag är nöjd.vi syns på tisdag i lomma,du spelar väl med lars p.ha de bra. BD

    Gilla

Kommentera

