På besök i “mysgruppen”

Då både jag och min partner hade giltigt förhinder i morgon, bestämde vi att prova vår lycka i “mysgruppen”. Redan i första brickan fick vi känna av “myset” när motståndarna spärröppnade med 3 ruter, vilket vi med en del möda och tur lyckades reda ut och hamna rätt. Sedan hade vi en hyfsad kväll med bra resultat runt medel, så låt oss titta på en av dessa när vi mötte kvällens vinnare Vivi och Bertil som landade på suveräna 69,4%, Grattis! Vi klarade oss lindrigt mot dem i denna bricka och fick behålla 44%:

image

Budgivningen vid vårt bord gick: p-1Ru-1hj-2Ru-pp-2Sp som S(Bertil) fick behålla. En typisk delkontraktsbricka där allt kan hända, vid de flesta borden hade inte NS bjudit lika aggressivt som våra motståndare (troligen får vi 69% om vi får behålla 2Ru, men här gällde “hårda” bud). Vi fick två ronder Ru och kämpade sedan oss till en straff, och tyckte vi varit duktiga Ler. BM gav ett dystrare besked…Vi tackar för lektionen i tuff budgivning! Sen landade vi i 6NT med 3 back och själv lyckades jag bjuda 3NT och få 4 straff. Så en händelserik kväll med många glada skratt, trots dessa minor. Tackar för besöket gör Tord och Rickard

PS. Jag glömde det viktigaste, vilket var det grundläggande felet vi hade i vårt motspel?

2 kommentarer till På besök i “mysgruppen”

  1. xlrocks skriver:

    Jag tror det var att jag inte vände med trumf efter utspelet när jag kom in på ruD, hade vi inte fått en straff mer då? Och i så fall hade vi plockat uppemot 70% och klivit upp en placering. Jag borde följt Rolfs råd, om motståndarna verkar kommit för högt i ett trumfkontrakt, dra ut trumfen är troligen det bästa motspelet. /Rickard

    Gilla

  2. Rolf skriver:

    Det grundläggande felet i motspelet är att ni spelar motspel. 3ru är väl strö? Fortsätt bjuda och SLIPP spela ut. Motspelet är svårt ty om spelföraren har klE är det inte alls bra att hjälpa till med uttrumfningen.
    Fast fi har nästan missat utgång om spelföraren har klE. Så med ruter ut måste du vänta med mer ruter (de försvinner inte). Vänd med liten spader. När Tord sedan kommer in på hjE och kan han vända ut sig i ruter. Och så vänder du åter i spader. Fast jag har svårt att se mer än en bet. Spelförarens hjärter har ”plötsligt” blivit resta.

    Gilla

Kommentera

