Varför bjuder alla alltid 6NT?

Sen jag började på BBK har jag förundrats över varför alla lillslammar bjuds i NT.
Igår fick jag bistert erfara varför:

image

För en gångs skull var gårdagen en kväll då jag slapp plocka upp bara 6-poängare, Tord börjar misströsta på mitt sätt att plocka upp kort. Jag(N) fick räkna flera gånger och blev väl måttligt förvånad att budgivningen inleddes med tre pass fram till mig. Sen gick det 2kl-D(?)-2hj-2sp-3kl-4NT-5Ru och så var det min tur! Vad menade Ö med sitt D?? Tankarna for, jag vet 6NT är bättre när det går hem, men med nakna ED i klöver skjuter de ju rakt igenom med K hos Ö tänkte jag, då vi saknar ett E som kan sitta hos V. Det kan ju mycket väl vara så att masken inte behövs i 6Hj, men är nödvändig i 6NT, så jag valde efter mycket övervägande 6hj – och det var naturligtvis FEL. V som var mer van att tolka Östs dubbling än jag misstänkte med sin 6:a i ruter att det fanns en snabb stöld hos partnern, så efter ruE ut följt av ruterhacka var den slammen i kras, och vi fick en välförtjänt(?) delad botten, 6NT står alltid! Varje kväll lär man något nytt! /Rickard

4 kommentarer till Varför bjuder alla alltid 6NT?

  1. Rolf skriver:

    Nja Rickard, jag tycker tvärtom. Den där grusimaskineriet- dubblingen borde ha hjälpt dig till rätt beslut (förutsatt att din partners 3kl var äkta):
    1) Väst har högst en klöver och om ni saknar trumfesset är stöld överhängande
    2) Syd kan i praktiken inte stjäla någon klöver på din korta hand
    3) Inte alls bra att Väst spelar ut klöver genom ED med ett Ess borta
    Du löser samtliga punkter med 6NT – som dessutom ger fler poäng. Synd nu när ni tog er till lillslam.

    Väst kan visserligen resa Östs förmodade klD genom att spela ut klK. Men till ingen nytta när han kommer in på ruE. Därför inte klK ut. RuE i utspel är ett vettigt alternativ – precis som du skriver är nog Öst kort i någon färg.

    Gilla

  2. xlrocks skriver:

    Rolf!
    Jag inser att jag tänkte fel😦, om inte annat berättade verkligheten det för mig! Hade jag tolkat D som en längdmarkering, vilket det rimligen borde vara, då kan man ju räkna ut vad det innebär för din och din partners hand i Ru, men 6-1 6-1, lite otur var det väl ändå … Så din ”okynnesdubbling” borde jag tolkat rätt, försök den inte en gång till🙂
    Men äras den som äras ska, det var inte vi som fick en en bottenbricka, det var LG som fixade en toppbricka till er, och bugar och tackar för lektionen gör lärjungen.
    Rickard

    Gilla

  3. Rolf skriver:

    Visst var det bra att LG spelade ut ruE offensivt. Hade han spelat ut klK hade vi fått göra som Berne brukar säga ”ställa honom på ett led och riva av spadernålen”. Det blåser kallt däruppe bland rikets mästare.

    Det var ingen okynnesdubbling. I minst 9 falla av 10 blir den starka handen spelförare. Ingen anledning att vägleda partnern i utspelet. Men det har hänt att budgivningen gått 2kl – D – 2ru – 4kl. Nu sitter 20-poängaren där och har vare sig visat färg eller fördelning.

    Jag kan inte låta bli att fundera vidare på slammen här hemma i kammaren. Vid det gröna bordet kan jag oftast knappt räkna. Tord har berättat om 5hj + 4kl. Han hade bjudit om en hjärtersexa och inte visat klöverlössen med fyrkorts ruterfärg. Således 1+3 eller 2+2 i de hårda färgerna.

    Eftersom ni är av med ett rött ess ser du 7 spel i rött. Partnern har inte många svarta hp och därför tät hjärter. Du har fyra svarta spel och fattas alltså det tolfte – som måste finnas i spader då klövermasken ”inte går”.

    I 6NT får SpJ inte sitter sämre än tredje – eller att Tord har den. Eller att du helt enkelt slår spadermasken efter att först ha kollat så att klK inte sitter singel hos Väst. Bra chans i 6NT – 50% redan när du bjuder 6NT! 100% när du ser bordet, 150% när klK kommer …

    Gilla

  4. xlrocks skriver:

    Är ju alltid enklare att fundera hemma i kammaren, så därav den dåliga logiken vid det gröna bordet. Sen är det tufft att dyka upp med en ny partner, de flesta ser både en och två chanser till att ”psykningar” har chans att lyckas, och med rätta, så vi utsätts för både det ena och det andra. Lite deprimerande för Tord och mig är det, som ”åker dit” kväll efter kväll, därav ”okynnes”, det var länge sedan man kände av den effekten, men visst det är tävling och slagsmål om poäng, inget socialt jippo…. Som ”vissa” påstår🙂
    Jag missade bieffekterna av min partners 3kl i mina överväganden – helt klart. Sen har jag med denna erfarenhet återigen lärt mig: I partävling gör som alla andra, har du lillslam bjud den i NT, det har alla andra gjort. Går den inte hem, så går den inte hem, men då kostar det inte skjortan, man delar ju sorgen med så många andra….😦

    Gilla

Kommentera

