Bricka 4 Hur spela hem 2 NT/Hans

 

Skärmklipp
Budgivningen gick  V 1 hj  N  X  Ö pass  S  2 ruer  pass  2 NT  pass-pass-pass
Jag fick hj9 ut-hj10-hjess- hj3  Nu vände V  med kl ess  för att sedan fortsätta med klöver. När jag sedan kom in spelade jag  ru  dam  -  ru kung – ru ess -  Med öppna kort upptäcker jag felet som jag gjorde.  Skulle spelat liten ruter  istället.  Finns det någon annan strategi att spela detta på.
Hans

3 kommentarer till Bricka 4 Hur spela hem 2 NT/Hans

  1. Rolf skriver:

    Du med dina niokortsfärger Hans. Ru K måste ju sitta rätt, frågan är var ruT sitter. Vi tror inte på 4-0 sits (då öppnaren troligen bjudit på 2ru) och 2-2 sitsar är likgiltiga (så länge du inte blockar färgen genom att börja med ru5). Det finns då fem intressanta 3-1 sitsar: KT4, KT3, K43, K34 samt K singel.

    Spelar du nian mot ruJ blir det bra i tre fall, d.v.s. 60%. Spelar du ruD blir det rätt i 4 fall av fem men i andra varvet skall du gissa var tian sitter och det är 50-50. Då får jag den kombinerade sannolikheten för ruD = 40%. Undrar om Rickard köper detta🙂

    Sedan hoppas jag att din partner viftade med blåa lappar, åtminstone på dina 2NT. I Modern Standard visar det 18-19hp, d.v.s. inklusive merparten av de poäng Öst inte ville visa.

    Gilla

  2. Anonym skriver:

    Hej och tack för svaret
    Tyvärr hinner inte mitt huvud med dessa uträkningar under spelets gång men det är skönt att bli varse vad man bör träna på. Men jag hoppas inte att mitt bud 2 NT efter min första dubbling betyder 18 hp. Det har jag trott gäller bara vid ny färg. Sedan förstod jag inte var och när min partner skulle vifta med blåa kort, jag har alltid trott att utvisning betyder rött kort.
    Hans

    Gilla

  3. Rolf skriver:

    Inte frågade du om vad du skulle tänka på vid bordet? Inte ens landslagsspelare sitter och räknar på ”dragning ur urna utan återläggning”? Strategi är ett långsiktigt begrepp och i bridgesammanhang sitter det till slut i fingrarna.

    Jag är ju ingen tillskyndare av alertering men BFs regler gäller. Om du går in med 1NT efter öppning visar du 15-17 i MS. Om du först dubblar och sedan sangar visar du 18-19hp.
    I detta fall kan ju din partner ha NOLL poäng – han är tvungen att bjuda. Men eftersom han inte la på till 3NT tolkade han inte dina 2NT enligt MS och då skall han väl alertera?

    Eftersom ni spelade ihop första gången hade nog tävlingsledaren sett mellan fingrarna🙂

    Gilla

Kommentera

