2011-10-06 Försvarsspel – det svåraste/ Rolf

image

Jag får väl bidra med min rena nolla i torsdags.
Budgivningen (NordSyd) 1kl – 1hj – 1sp – 2NT – pass.

Partnern morrade om att vi åtminstone kunde fått
en mångdelad botten om jag bara hållit rätt på slutet.
Han drog i ruter och om jag, som partnern tyckte,
tagit för ruE och vänt i färgen får Syd 5kl+3sp+2ru = 180. Om partnern hade sparat sina spader det vill säga. För han kommer att känna sig skvisad eftersom han måste hålla ALLA ruterna och ALLA spaderna
och därmed kasta KDx i hjärter på klöverna. Vilket han troligen inte klarat denna kväll …

Hade jag å andra sidan vänt i hjärter efter ruE hade vi bara betalt ut 120 men då hade jag varit tvungen att kika i Syds kort och spanat in hans fyra hjärtersopor. Nu blev det ru2 ut alltså och jag ville gärna att Syd skulle maska i klöver så jag la min lägsta ruter (7) på ru9. Men Syd hade ingen mask i klöver så plötsligt fanns det 5 klöverspel.

Nu kommer det svåra – att fundera ut hur korten fördelar sig mellan partnern och spelföraren.
 
Vi sätter oss hos Väst. Vad har Syd visat? EK i klöver samt ruD (som partnern hade lagt på ru9 om han haft den). Alltså 9 hp. Tror någon i lokalen att Esse med 13hp bara bjudit 2NT efter Nords öppning?? Alltså med ett rött Ess på handen? Nä – det tror ingen.

Således har partnern (Öst) BÅDA de röda essen! Och Syd har 2+0+1+5 = 8 synliga spel.
För sin invit bör han ha en dam = spaderdam. Det blir i så fall 9spel på raken. Vi skall därmed ta fyra spel på slutet; säg ruE + tre hjärter.

Vad skall Väst då saka på tre klöver? Jo sina tre ruter och ABSOLUT INTE sina spader. Enkelt va? Så här efteråt när man slipper sitta i en stökig och varm lokal och ha en partner som glor på en. Och som suckar uppgivet redan på det första spadersaket …

4 kommentarer till 2011-10-06 Försvarsspel – det svåraste/ Rolf

  1. 8009hans skriver:

    Det tyckte inte Agneta och Monica. Jag spelade 2 NT fr Norr. Det tog direkt 4 hj spel.
    Sedan när jag kom in körde jag en mask i klöver som misslyckades. Därefter tog de ytterliggare 1 stick i ruter.+ 1 .Summa 2 NT ./. 1 spel ifrån fel hand. Vi öppnar med 12-14 i ozon
    Hans

    Gilla

  2. xlrocks skriver:

    Dina inlägg är inte lätta att kommentera, du ställer inga frågor så man måste själv formulera dem, i och för sig nyttigt. Jag har läst i boken att man ska ta sitt högsta kort i den färg partnern drar, men visst man vill ju gärna använda sitt ess till att döda kungen. Med den synliga klöverfärgen på bordet tycker jag det känns viktigt att snabbt ta sina stick (rätt eller fel?) Att sen hitta hjärtervändan är naturligtvis att drömma… Men att vända genom bordet förmodade styrka är väl grundkurs?
    Tittar man på utspelen ser man liten ruter var klart sämsta utspel, det var 4st V som valde detta, Ru Kn/10 gav blandad utdelning medan de som valt spaderhacka lyckades betydligt bättre. Ska man välja objuden färg eller spela genom bordet förmodade styrka när ruterfärgen är så usel som den V har är ju den egentliga frågan. Om man nu ändå fastnar för Ru ska man dra för kn10 eller ska man se det som en sekvens?
    Sen att damen faller i klöver när man toppar då man saknar en riktig mask är ju lite lyckosamt, men den sitsen och möjligheten hade väl alla som spelade brickan.
    Så den eviga frågan när det går dåligt, var vi dåliga eller var motståndarna duktiga? Gladast blir jag när motståndarna berömmer en för bra spel🙂
    Rickard

    Gilla

    • Rolf skriver:

      Men Rickard, jag ställde ingen fråga. Jag ville bara visa på det svåraste i bridge; att fundera ut hur den halva lek man inte ser fördelar sig på två spelare. Att det dessutom är lite svårare när man är försvarare än när man är spelförare. Men att det oftast lönar sig att försöka …
      Du tar upp utspelet och då kan jag förklara nollan. JAG DRAR ALDRIG FÖR KNEKT. En av mina utspelstumregler; inte för att det är rätt eller fel utan för att partnern skall veta. Därför ”tog jag för givet” att partnern hade ruD och inte hjK och höll en ruterhacka till mina båda ess. Så Esse fick även på ruD för fem trick.
      Vi spelar ju också med svag sang Hans så vi hade också fått en bottenbricka med det naturliga hjärterutspelet. Det är bara att bita ihop. Men klövermask?

      Gilla

  3. Shawnee skriver:

    This may be because of the fact that Apple wants to go cable-free. Since June 2010, all i – Phone and i – Pads gather and store detailed information, including time and location coordinates. Hope can bring a new leap forward for the electronic information industry.

    Gilla

Kommentera

