Utspel när man har fem trumf?

I bricka 21 hade vi samma tur som vinnarna, då våra motståndare hoppade i galen tunna och bjöd 2hj. Budgivningen hos oss gick: 1hj(N)-p-1NT-D-2hj-ppp, där jag satt Ö och “fegade”.

image

OOPS! Du glömde väl inte att rösta. Klicka för ditt alternativ och sedan “Vote” (tack)!

Jag fick “äran” att spela ut och var ganska övertygad om att Nord skulle få problem.. I boken om spelföring och motspel som jag pluggat sägs att man ska spela på trumfmatt i en sådan situation, dvs dra i bästa färg som i NT och tvinga spelföraren att stjäla i denna färg på långa trumfhanden, så jag valde kl7. Resultatet blev 2 straff. Jag stal ruter och spelföraren fick stjäla min klöver, jag var hela tiden en trumf upp.. Vinnarna valde att spela ut ru5 och fick 3 straff. Vilket är rätt och varför, med tillgänglig information?
Undrar Rickard

3 kommentarer till Utspel när man har fem trumf?

  1. Rolf skriver:

    Samma budgivning vid vårt bord första varvet. Min partner bjöd inte om sin dåliga hjärterfemma varefter Öst steg av med 2kl. Jag vet som Syd att vi har lika många hp som motståndarna och att partnern troligen har dubbel klöver. Inte bra att låta fi spela 2kl men heller inte bra för oss att spela 2hj. Alltså bjöd jag 2ru som jag visste att i varje fall partnern skulle passa på🙂
    Utspel mot 2hj? Bordet (Syd) kommer inte att ha många trumf så trumf ut är inget alternativ. Men helst skall inte Nord få tempo till för många lågstölder (i klöver då). Var har spadern tagit vägen? När Väst dubblar 1NT (som jag inte tycker Väst har hp till – det är inget balanseringsläge) flaggar han indirekt för en spaderfärg. Jag spelar ut spader.
    Då jag klankat på andras bud måste jag förklara mitt 1NT där jag helt överger ett möjligt delkontrakt i spader. Partnern får ju passa på 1NT (med just den hand han har). 1sp är krav för en rond och risken för 2hj från partnern är överhängande.

    Gilla

  2. Mattias skriver:

    Ja, vad ska man spela ut och varför?: Trumf, trumfmatt eller stöld?
    I Modern Standard del IV, Försvarstekniken i bridge, står det att man ska överväga att spela på trumfmatt med 4 korts trumf. Men med 5-korts trumf (och gaffel i topp) är risken att man i slutet sitter kvar med för många trumf, så att man får stjäla spelförarens förlorare och sedan spela upp i hans trumfgaffel. Därför föredrar Anders Wirgren att spela för stöld i detta läge, alltså i detta fall ruter-hackan. Med fem hackor i trumf är det däremot lämpligt att spela ut trumf för attt ta bort stölder.
    Mvh
    Mattias

    Gilla

  3. xlrocks skriver:

    Det händer ju tydligtvis inte så sällan för det är andra gången jag ”drabbas” att spela ut med 5 trumf, den gången hade jag EKDkn10 och då jag startade med trumfutdragning.
    Boken jag läser för inspiration heter : ”Bättre bridge för bättre spelare”, skriven av Charles H. Goren (1983). På sid 27 står (jag citerar ordagrant):
    När singelutspel bör undvikas
    Om ni har fyra trumf eller mer, är det inte bra att spela singelton. Ni skall inte alls vara angelägna om att få stjäla. Spela hellre ut er längsta färg i förhoppningen att spelföraren tvingas stjäla”
    Exemplet som finns innehåller förstås en sidofärg med DKn10 i topp… Lite senare tar han dock upp ett annat exempel: Sp: Kkn85 Hj: EDkn54 Ru: 73 Kl: 94 (Här förordar han HjE mot 4Sp) Är min bok för gammal, första upplagan kom 1944…
    Ord mot ord, hittills lutar omröstningen åt singel (50%), 30(%) partnerns förmodade färg och jag och någon till klöver (20%).

    Gilla

Kommentera

