Varför spelar vi bridge? / Rolf

Många anger social gemenskap och lägger inte så mycket krut på analyser. Charmen med bridge är att ”plötsligt händer det”. Man hamnar i flytzonen och kan gotta sig ett tag. Och det statistiskt rätta ersätts av det för stunden intuitivt rätta. Så tyvärr Rickard🙂

Själv vill jag addera tillfredsställelsen ”att lösa ett problem tillsammans med partnern” på
ett godtagbart sätt. Vilket inte behöver betyda ”bästa sätt” eftersom bridge är ett sannolikhetsspel. Då ingår att analysera brickor vi misslyckades med. Om partnern har ett liknande intresse (och det har han vanligen).
Budgivning? Kan systemet förbättras så vi kommer mer rätt nästa gång? Eller brast
                    omdömet? Värderades handen tokigt? Eller var det helt enkelt ett felbud? 
                    Budsystem kan göras alldeles för komplicerade. Man kommer inte ihåg  .
                    Man känner sig låst. Inte kul att sitta här …
Utspel?        Undvik dem! Det finns dock viss vägledning som i längden ger lite plus. 
Motspel?      Det svåraste samspelet med partnern. “Att prata med kort”. Är den där femman
                    en styrkemarkering eller en attitydmarkering?
Spelföring?  Det kan man träna på – och framförallt – läsa om. Jag har tidigare skrivit om
                   ”säkerhetslösning”. I Lomma (tisdags) fick Bosse Sjödahl ett sådant läge.   
   
1ru (ack dessa 4-4-4-1-händer)    EKDx        Jxxx      1sp(jag hade bjudit 2ru ”först”)
4kl (> 20p och klöverkontroll)        EKxx        x            4hj (hjärterkontroll,inte minimum)
6sp (vill Bosse så vill jag)              EDxx        8xxxx
                                                      x              EDx

Varför ingen annan bjudit slam vet jag inte men det är inte vitsen med denna giv. Utan hur man löser rutern. Får ingen ruter förloras, måste naturligtvis Kx sitta rätt före ED. Men nu är vi i slam och det gäller att få hem den med max ett rutertapp. Bosse lägger ner ruE först och går därefter in på handen för att spela upp mot ruD. Belöningen blir att fälla ruK som satt singel efter esset. Kör man slentrianmasken går slammen bet.

I övrigt försvann flytet från förra veckan …

3 kommentarer till Varför spelar vi bridge? / Rolf

  1. xlrocks skriver:

    Att ”ny teknik” för att ha lite roligare på torsdagskvällarna på Medborgarhuset, inte är gängse, det vet jag. Att du utser dig till advokat bland tvivlarna förvånar mig dock lite. Jag har jobbat med BI i hela mitt liv och mött många tvivlare inom näringslivet, ”vi kan vår business och har kört det här företaget så här i 20 år…” De flesta är pensionärer idag, roligaste kommentaren jag fått var följande: ”Rickard, vad har jag för glädje av att i maj månad få reda på att årets försäljning kommer att gå åt pipan, jag kan ju ändå inte göra något åt det – det var lugnare förr då man jag fick reda på det i januari, då slapp jag oroa mig i åtta månader.”
    Min idé bakom BridgeFacts var att göra Ruters presentation lite mer tillgänglig så fler kunde tyda alla siffror, med 120-130 besök där kan jag konstatera att det finns ett större intresse än man först kanske kan tro. Men siffror är torra så många läser dina och andras analyser på bloggen för att få inspiration ( de senaste fyra veckorna har vi haft 1500 upptill 2000 träffar på en stigande kurva) – även dessa siffror talar ett tydligt språk, det är ju bara c:a 130 personer som spelar varje vecka.
    Men visst är det så, folk säger en sak och tänker och gör en annan, jag minns från högskolan hur vi ljög om hur lite vi pluggat inför tentan… Förra gången jag spelade med Tord (3:e gången han spelar på BBK) utsattes vi för att ett A-par bjöd 2över1 med en ynka honnörspoäng i ofördelaktig zon – resultatet blev att Tord och jag missade en given trissing. Inte gör man så om man spelar bridge av ”sociala skäl”.
    Rickard🙂🙂
    PS. Rolf, kul du tar upp ett exempel där det gått bra, snyggt bjuden slam. Mats och jag mötte också ett par som behandlade rutern korrekt så det blev 4Sp +2 (15%). Men vad hade du som öppningshand bjudit om din partner svarat 2ru, hur visar du dina 20+ då, så du inte riskerar pass från din partner? /DS

    Gilla

  2. Mattias skriver:

    Trevlig rubrik: ”Varför spelar vi bridge?”. För min del är det kombinationen av budgivningens charm om ofullständing information, där det gäller att vaska fram det nyttigaste för partnern, samt den lycka en budgivning eller ett motspel kan ge, när man känner att partnern är ”på samma våglängd”. Att ha partnerns stöd i med och motgång ger en extra dimension, jämfört med t ex schack.
    Gratulerar till en fint bjuden slam. Men jag hade aldrig vågat öppna den pang-handen med bara 1 ruter, inte ens när jag spelar Modern Standard. Nästa gång saknar partnern klöver ess och det blir rundpass…
    Vänliga hälsningar
    Mattias

    Gilla

  3. Rolf skriver:

    Många använder ett konventionellt bud för starka 4-4-4-1-fördelningar. Vi har valt att inte göra det, Slam hittar man ändå – men som Mattias säger utgång kan missas. Å andra sidan spelar man den utgången med öppna kort.
    Hade Bosse inte haft klE hade någon annan haft 4hp mer och kanske klivit in …

    Gilla

Kommentera

