Torsdagsbridgen den 29 sept

Vinnarna 13 jan 2011

Kvällens vinnare blev  Arne Nilsson o Mats Idorn. Stort Grattis. Hoppas vi kan få ett spel av Mats. Han kan ju informera om deras budgivning mot Magnus o mig  7 NT.
Efter en del krångel lyckades vår duktiga webmaster  Rikard få ordningen på bridgematen. Ett stort tack till Rikard.
Nästa vecka skall vi spela Silverbarometern.  Vi är fulltecknade så det gäller enbart spel för medlemmar.
Hans

Att ”ha kort ” betyder mycket

Efter ett par veckor med mindre bra kort ( var fö på väg fråga tävlingsledaren om jag fick byta partner eftersom han slet ut passlappen), fick vi nu lite mer normala kort. Vi fick till och med anledning slamfråga 3 gånger. Storslammen på bricka 29 bjöd vi enligt följande:

image

1 nt—2 kl
2 ru –3 hj Arne kräver till utgång med 5 korts hjärter
4 hj – 4 nt Jag visar 3 korts hjärter
5 hj—5 nt jag visar 2 ess av fem
6 ru – 7 nt 5-kortsfärg är alltid bra

Med så mycket styrka i korten finns då ingen anledning lägga slammen i hjärter, utan Arne tog ett riktigt grabbtag i budlådan. Så skulle jag då spela hem detta. 12 snabbstick och klövern jämt, då kan jag lägga upp korten. Men en stygg klöver kräver en skvis. Finns den? Jag drar hjärterna och Hans börjar snart saka klöver. Klövertest visar tredje klöver hos Hans och då är kontraktet hemma.

Klöverna satt jämt, så ingen skvis behövdes. Tror fö det inte gått mot rätt försvarsspel

Mats

2 kommentarer till Torsdagsbridgen den 29 sept

  1. Anonym skriver:

    Vad kan försvaret göra åt detta?
    4stick i kl + 2 i ru + 5 i hj + 2 i sp = 13 från taket.
    Bara att gratulera budgivningen.
    Magnus

    Gilla

  2. xlrocks skriver:

    Tur du spelade med Arne, jag hade nog ”fegat” med 6NT!
    Rickard

    Gilla

Kommentera

