4HF–3NT i verkliga livet.

En av de svåra frågorna i partävling är: När ska man bjuda 4 i högfärg när ska man föredra 3NT? I läroboken står att om man förfogar över 8-kort i en högfärg så är ett högfärgskontrakt att föredra. Under mina fem år på BBK har jag allt mer börjat ifrågasätta denna sanning, så enkelt är det nog inte.

Då vi i BridgeFacts nu har många givar finns sanningen (den på BBK på torsdagar i alla fall) dold där. I ett försök att vaska fram den har jag sammanställt följande tabell:

image
I tabellen sammanställs resultat på alla brickor där minst två par bjudit 3NT och minst 2 bjudit 4HF, samt där spelföraren förfogat över exakt 8 kort i en högfärg. UHF (Utgång i högfärg) har försökts 924 ggr medan UNT (Utgång i sang) 528 ggr. Utfallet är 54/53% dvs hårfin skillnad totalt sett. Om däremot båda händerna varit balanserade (B+B) är det 56% för 3NT och bara 51% för HF, dvs i det läget är slutbudet i sang bättre då det ger bättre utdelning.

Ska man högfärgsfråga efter 1NT om man själv har en balanserad hand?

Kastar man om lite i tabellen och splittar på spelarkategori (A-E) och gör om antalen till andelar i %, så dyker följande siffror upp i stället:

image

Här ser vi att kat A och B har bra utdelning på denna typ av brickor 59 resp. 61%. Vi ser att kat  B med bra utdelning (69%) i hög grad (42%) satsar på 3NT med två balanserade händer. Vidare kan man se att när kat A spelare med 6-2 i högfärg och satsar på 3NT ger det bra utdelning (85%). Det har skett på tre brickor vid tre olika tillfällen bl.a på följande bricka:

image

Där bl.a följande resultat kan avläsas, de som bjöd 4hj fick straff eller jämn hemgång.
image

Vore kul att höra vad våra erfarna spelare har för åsikt om dessa siffror.
Tycker Rickard

5 kommentarer till 4HF–3NT i verkliga livet.

  1. Rolf skriver:

    Naturligtvis underlättar en 4-3-3-3-fördelning att söka 3NT istället för 4hf. Men jag tror att honnörerna är lika viktiga. E+K+K är jättebra i 4hf medan D+D+D+D+J+J inte alls fungerar då motståndarna kan ta fyra toppspel direkt. Dessutom (se 2011-09-15-inlägget) är honnörernas placering i färgerna av betydelse.

    Gilla

  2. xlrocks skriver:

    Rubrikerna överst anger vilka typer av händer som spelförande sidan haft:

    1F = enfärgshand, dvs 6+
    2F = tvåfärgshand dvs 5-4+
    3F = trefärgshand dvs 5440 eller 4441
    B = balanserad dvs 4333,4432 eller 5332.

    Så min slutsats B+B dvs två balanserade händer, gäller oberoende av hp-fördelning. Men visst tror jag också att man ska titta på hp-fördelningen i mer detalj, har dock inte kommit dit ännu i analysarbetet. Sen ser man att även 1F+B, dvs om HF sitter 6-2 tycks ge fördel till sangbjudarna 59% mot 50%.

    Jag tycker att det är ganska klart att med B+B och 1F+B, liksom om en hand har 4333 så saknas stöldmöjligheter på korta trumfhanden och därmed ger NT och HF samma antal stick i de flesta fallen, dvs NT är att föredra i partävling. Sen finns det inom dessa kategorier ytterligare detaljer att studera som du nämner.

    Du undvek frågan om 2kl efter 1NT med balanserad hand, var det att ”svära i kyrka”? Dvs bjud bara Stayman om du har obalanserad hand… Man lämnar ju ut en massa information i onödan då ju NT ändå är bättre än HF om B+B.

    Rickard

    Gilla

  3. Rolf skriver:

    Men Rickard, svarshanden värderar sin ”jämna” hand direkt efter sangöppningen INNAN sh vet att man har en gemensam högfärg. 2kl finns alltså inte på på kartan.

    Angående ditt tillfogade exempel så tror jag att det faller lite utanför ramen. Av utspelet att döma måste Nord ha öppnat med 1sp. Därefter UD av Öst och 2hj av Väst. Nord drar en suck av lättnad och Öst återkommer med 2NT (18-19) varpå Väst – med sin högsta honnör i spader – fastställer 3NT. Jag kommer faktiskt inte ihåg brickan, Lars Göran spelade den som Öst och det gör han så bra att träkarlen då tänker på annat.

    Gilla

  4. xlrocks skriver:

    Verkar vara magert intresse på min idé att diskutera statistik från BridgeFacts för att hitta om det finns ”sanningar i bridge” som inte stämmer med verkligheten. Jag tyckte mig ha hittat bevis mot tesen ”Sök högfärg i alla lägen” med min enkla tabell. Många par föredrar ju att bjuda 3NT även om de förfogar över en 8-korts högfärg, och de gör det med framgång, dvs de uppnår ett bättre resultat, speciellt om båda händerna är balanserade. Men det verkar som det bara är en nyhet för mig?
    Om jag förstår Rolf korrekt är det ingen nyhet för honom, han påpekar vilket jag tror är korrekt (har inte undersökt siffrorna bakom, men han brukar ha rätt…) att viktigare i valet mellan HF och NT är vilken typ av honnörer man tillsammans förfogar över. Vidare tycker jag att fördelningen är viktig, men där håller inte Rolf med? Jag har alltid trott att kan man inte stjäla på korta trumfhanden så ger NT och trumfkontrakt lika många stick om inte fi förfogar över en långfärg de kan utnyttja??
    När det gäller att utnyttja statistik för undersökningar av verkligheten använder man ofta två metoder parallellt, dels övergripande siffror som ger en tips om var det finns ”fynd” att hitta. Sådan analys kompletteras med att man gör s.k. ”drill down”, dvs man undersöker detaljerna bakom de funna fynden.
    Jag hade en idé om att skapa en ny funktion i BridgeFacts där man skulle kunna söka upp alla händer med speciella villkor, som ex.vis – Visa alla händer där vi haft en 9-korts färg och förfogat över 29-32p och haft ett resultat under medel, dvs där vi missat slammar som andra hittat. Denna funktion skulle kompletteras med en funktion där man skulle kunna hitta i vilka situationer man ”läcker” mest till sina motståndare. Men då intresset för ämnet verkat svalt så lägger jag den den idén på hyllan tills vidare.
    Rickard

    Gilla

  5. Mattias skriver:

    Ledsen att jag inte hunnit kommentera dina intressanta analyser, Rickard. Fantastiskt vad fina saker du kan ta fram. Jag håller med om att man i partävling ska försöka hitta 3NT även med 8 kort i någon högfärg om inte den korta trumf-handen kan stjäla.
    I detta läge tycker jag att en 4333-hand sticker ut. Den har aldrig något stöldvärde: sök 3NT. Med de båda andra fördelningarna 5332 och 4432 finns stöldvärde i och med dubbeltonen och jag känner mig tryggast i högfärgsutgången. (Undantag kan vara Kx i den korta färgen och möjlighet att få spela sangen själv). Med 4432 har man 3- eller 4-kortsstöd och stöldvärde. Med 5332 har man oftast 3-kortsstöd och stöldvärde, men är trumfen i 5-kortsfärgen får partnern bestämma (som då har den korta trumfen).
    Men man kanske har 2-kortsstöd i högfärgen till partnerns 6-kortsfärg. Återigen har man inget stöldvärde med 4432- och 5332-fördelningarna. Då bör det återigen vara 3NT.
    Kan du speciellt ta fram resultat om B-händerna endast är 4333, t ex?

    För min del är statistik-ämnet hett! Jag har själv många frågor. Vilket är vårt vanligaste slutbud? 2sp kanske? Vilket slutbud ger mest poäng i genomsnitt? Ger t ex 4 i lågfärg generellt sämre resultat (pga hög nivå men inte utgångspoäng)? Hur ofta bjuder vi slam eller rundpass? Det kan ge svar på frågor som hur man ska prioritera sin budgivning. Delkontrakt är vanligare än utgångar och slammar (?!). I partävlingar är delkontrakten lika viktiga som slammar. Ska man därför prioritera svaga bud och mer okrav? I lagtävling gäller det att pricka slammarna, då bör mer fokus ligga på starka händer och mer rondkravssekvenser.
    Vänliga hälsningar,
    Mattias

    Gilla

Kommentera

